Canalogg
Analognördar: Vilken färgfilm tycker ni är bäst?
Genvägen här i Östersund i höstfärger - Leica M4 med objektivet Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, på film Kodak Portra 160 135-36 framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, filmscannad i min Minolta Dimage Dual Scan III med VueScan scanning-mjukvara.
Jag håller på att prova mig fram till vilken negativ färgfilm som passar mig bäst, och har hittills provat 2 olika Kodak-filmer - en av mina bekanta här på Fs tycker att Ektar 100 passar honom bäst...Jag har sett hans färgbilder (utskrivna förstoringar/printar på papper), och de är fantastiskt fina. Han menar att Kodak Portra var bättre tidigare - någon fler som tycker det?
Bilden här ovan kan man förstås tycka har lite för starka/för mättade färger, men särskilt lönnarnas höstlöv ger ju fantastiska färgupplevelser - och massor av fotomotiv!
Jag provade själv en rulle 135-36 Kodak Ektar 100 för ett par tre år sedan, under en flodkryssning på Rhen och tog några bilder i Strasbourg. Närmare bestämt "Grande Ile" turistisk vy vid vattnet. Den första bilden här nedan är tagen med min Leica M4, objektiv Super Angulon 21 mm f/3.4. Lite gråväder - är det vädret och ljuset som gör min bild lite "trist"?
För att senare kunna göra en jämförelse, tog jag vid samma tillfälle en bild med telefonen, min iPhone 8 - en rawfil DNG med Adobe-appen Lightroom i telefonen. Den är bildbehandlad i Camera Raw 13.2 och Photoshop 22.4.0 - versionen på en MacBook Pro laptop.
Se här:
Förutom att telefonen är inte fullt så vidvinklig som Super Angulonen, så tycker jag att färgerna med telefonen är lite bättre - den första bilden som togs analogt har liksom lite blåstick...eller hur? Jag får väl göra en resa till Strasbourg igen och ladda Leican med Portra 160 för att få en komplett jämförelse...
Jag har med en bild till från Tyskland tagen med Ektar 100, och samma kamera (M4 med 21mm Super Angulon) och inte heller där är jag helt nöjd med färgerna. Ok, kvällsstid, ev svårare ljusförhållanden, men så här blev det:
Korn och kontrast är väl helt OK för den här filmen Ektar 100, men jag är inte riktigt nöjd med färgbalansen!
Nu till Kodak Portra 160, som jag också har provat ett par gånger. Portran finns ju också i en ISO 400 variant men den har jag inte testat än. (På 1990-talet har jag för mig att Portra fanns i två "färgvarianter", Vivid och Neutral, men dessa två versioner finns väl inte längre?
Tyvärr har jag inte jämförelsebilder tagna med telefonen eller digitalkameran att ställa mot bilderna tagna med Portra 160, men jag har lagt in ett par analoga Portra 160-bilder, där jag tycker att resultatet blivit bra. Dvs höstlöven på Genvägen upptill, Sommarhagen på Frösön här nedanför.
Först bilden från Wilhelm Peterson Bergers "Sommarhagen" här på Frösön, man skymtar bara huset lite grann bortom träden på den här bilden. Alltså: Portra 160 135-36 framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, filmscannad i min Minolta Dimage Dual Scan III med VueScan scanning-mjukvara - fotad i min Leica M6, objektiv Zeiss Biogon T* 2,8/28 ZM.
Jag tycker att resultatet (färgmässigt) blev riktigt bra här - jag borde ju ha en motsvarande digitalbild, antigen tagen med iPhonen eller med digitala systemkameran, men jag har inte hittat nån i mitt bildarkiv än - om jag gör det senare kan jag ju komplettera då!
Här är en annan bild - tagen med M6:an och objektivet Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, på film Kodak Portra 160 135-36. Det är ett av det 30-talet konstverk i Torvallskogen (Blå porten av Lillemor Petersson) som man kan se längs "konstvandringsstigen" där.
Jag kommer också att testa båda filmerna Portra 160 och Ektar 100 ytterligare i sommar, mycket tack vare att Peter H förordar Ektaren - jag tar hans stora erfarenhet och välgrundade åsikt till mig i högsta grad, jag kan ju ha fel! Jag har alltså en film av vardera i 120-format nu, som jag kommer att testa i min nyligen köpta Zeiss Ikon Super Ikonta 531, med negativformatet 4,5 x 6 cm. Den har ju ett Tessarobjektiv, 7,0 cm f3,5, som torde vara av bra kvalitet trots sin ålder (tillverkat i April 19356!).
Jag har satt i Portra-filmen, men hittills bara tagit 5 bilder av de 16 jag ska få ut på rullen. Spännande! Sedan provar jag Ektar 100 på samma sätt. (Kanske jag borde testa båda filmerna på samma motiv samtidigt? Jag skulle ju kunna köra den andra filmen i min Linhof Technika 6x9 cm?)
Till sist menar jag ju att det finns förstås flera faktorer som påverkar bilden och färgbalansen, och jag vet inte om det också kan hända saker i framkallningen som ger olika resultat. Jag har ju framkallat mina färgfilmer hittills hos Götaplatsens Foto i Gbg, kanske jag borde testa något annat labb. Rekommendationer mottages gärna!
Att ta analoga färgbilder är nog något som framledes kommer att bli rätt så lite av för min del, jag anser ju själv att digitalkamerorna numera är överlägsna betr. färgfoto allmänt sett. Och en del anser nog att fotografering med analog negativ färgfilm är helt vansinnigt både praktiskt och kostnadsmässigt sett, när det numera är så enkelt att ta fina färgbilder t.o.m med den billigaste telefonen.
Däremot för svartvitt foto kommer jag fortsätta att fota en hel del analogt framöver, dels för att det är riktigt roligt men också för att jag framkallar all svartvit film själv, så har jag bra kontroll över de olika variablerna i filmframkallningen. För negativ färgfilm har jag ju inte det, i och med att jag måste skicka iväg filmen för en framkallning som jag inte alls kan påverka. Jag har ju däremot mycket stora möjligheter att påverka en digital färgbild med bildbehandlingen i datorn, i synnerhet om jag fotar i raw-format!
Det vore intressant att höra era synpunkter och kommentarer - och jag välkomnar givetvis tips och förslag från er!
Ha en fin & covidfri analogsommar!!
/B
Ps. Har någon av er provat den neg färgfilmen Kodak Pro Image 100 eller diafimen Ektachrome 100 ? Jag är nyfiken på dom!
Konvertera till annan världsreligion?
Nu när jag inte har fått resa på ett bra tag, och saknar kryssningarna på Europas floder så har jag hittat en ny Drömresa... I juni nästa år, en rundresa till havs omkring en av de mest spännande större ögrupperna under 14 dagar.
Kryssningssällskapet / researrangören har som extra aptitretare ovanstående "rusin i kakan" och trots att jag är inbiten Canon-nörd sedan väl 50 år tillbaka - både analogt och digitalt skulle det vara intressant att få testa Nikon under kryssningen på allt vad som kommer i vägen i form av unika fototillfällen betr. natur och sjöfågelliv mm.
Jag skulle ju då inte behöva ta med mig en tung och omfattande Canon-utrustning för denna once-in-a-lifetime kryssning, utan bara en bunt snabba och rymliga (CF?) minneskort....därtill kanske iPhonen och ev. en liten Canon-kompakt...
För att återknyta till min blogg-rubrik - risken är ju att jag efter resan konverterar till den "näst största DSLR världsreligionen Nikon" (här får jag säkert mothugg...?). Eller att jag under resan deppar ihop och saknar mina kära Canon-grejer eftersom jag inte alls får till lika bra bilder som med mina Canon-prylar...
Både resan och detta "foto-russin i kakan" är tveklöst jätteintressant...Varför man inte liknande erbjudande hos Skandinaviska/Europeiska kryssningsrederier, och då med Canon? Är Nikon mera "på tårna" i detta sammanhang?
Tilläggas bör, att resan 11 dagar i juni nästa år är ju inte billig, och törs man verkligen boka en dyr kryssning senast 31 oktober om några dagar? Corona-läget ser ju inte direkt lovande ut, även så långt fram som nästa sommar!
Hemlighetsmakeri? Ja kanske....lite genant att fega ur är det ju...och att efterhand få överraska läsarna med en Fs-blogg med äkta bilder och reseupplevelser vore i sanning häftigt!
Nytt tillägg den 29/11 2020: Äsch, det är nog tramsigt att "mörka" resan...här är kryssningsrutten:
Bild 2 Drömresan - kryssning med M/S Ocean Endeavour 14 - 24 Juni nästa år
Researrangören är Adventure Canada -
"Res med mej Stina/i en roddbåt til Kina/det går så lagom fort..." sjöng han, den gode Sven Arefeldt!
Tyvärr får jag nog nöja mej med roddbåten...
Pga. osäkerheten med Corona-viruset, den senaste utvecklingen och spridningen, och inte minst det höga priset på kryssningen så kommer jag nog att fega ur denna gång - måste jag motvilligt erkänna!
Ett annat år kanske jag kan låta drömmen bli verklighet!
Ha det bra - akta er för Corona!
/B
Mina Lithbilder från förra seklet
Jag såg på fotosidans forum att en gammal (tråd sedan 2002) hade nyligen väckts - ett svar med några bildexempel kom in, och då mina egna erfarenheter av lithbilder är lite annorlunda kanske det är av intresse att se min stapplande försök från tidigt 1970-tal!
Jag befann mig i Umeå då, och var materialförvaltare för fotolabbet som som Studenternas Fotoklubb hade där på Universitetet, och med detta följde tillgång till ett välutrustat mörkrum!! Minns att en av förstoringsapparaterna var Leitz Focomat III för småbild...suveränt bra!
Att göra lithbilder blev en ny teknik då för många, jag köpte mig en förp. lithfilm, bladfilm 6X9 i en 100-ask - på Fotocentralen i Umeå - (det som sedermera blev Cyberphoto idag?).
Vanliga svartvit negativ, oftast Tri-X 400 asa, fick utgöra underlaget/början och kopiering gjordes (kontaktkopior) till lithfilmen.
Hur framkallningen gjordes är jag nu osäker på - soppade jag bara i pappersframkallaren?
Nåväl, först fick jag ju "ett dia", en positiv bild alltså, så ytterligare en kontaktkopiering krävdes ju för att få en negativ lithbild. Dom lithbilder som jag fortfarande har kvar idag, kan jag ju nuförtiden antingen scanna som svartvita dia eller som negativ i min filmscanner Minolta Dimage Dual Scan III för småbild.
Några av negativen förstorade jag i Leitz Focomaten, ända upp till 50x60 cm på Agfa-papper - de framkallningsskålar (mittåt - bänkfasta framkallnings och fix-"hoar") som fotolabbet hade, rymde dessa stora pappersformat utan vidare.
Jag har inte länge kvar nån lithfilm och inget "våtlabb"/analogt mörkrum, så jag får nöja mej med det jag har kvar i sedan dess i negativalbumen!
Några exempel på bilder kommer här, jag visar både filmscannade original Tri-X negativ, tillsammans med lithbilderna.
Först, kanske det bästa resultatet jag uppnådde då - dvs den gamla tvättstugan vid Nylandsbäcken, där man för länge sedan tvättade för hand i bäcken. Kokade vittvätten i en stor vedeldad gryta och sköljde sedan i bäcken intill, både vinter och sommar!
Bild 1 a) Lithbilden av tvättstugan
Bild 1 b) Originalnegativet fotat på Tri-X 400 asa
Bild 2 a) Lithbild (kan vara ev felvänd...iofs oväsentligt) "Jam for Bread"
Bild 2 b) Originalbilden (?) "Jam for Bread" ,fotad på Trix-X pressad t 3200 asa, ursprunglig version från publicering här på Fs -
Bild 3 a ) Lithbild, "Skog" ett experiment av tvivelaktigt värde...jag tycker mig minnas att här har jag lagt ihop en positiv lithbild med en negativ dito, och förskjutit de båda bladen vertikalt en aning för att få denna effekt (och kopierat den sandwichen för att bibehålla förskjutningen?)
Bild 3 b) Originalet "skog" från tidigt 70-tal, taget på Tri-X 400 asa, filmscannat
Bild 4) Lithbild, negativ efter 2:a kontaktkopieringen, filmscannad häromdagen. Ref annan porträttbild på sv-vit film med samma modell, som ev kan vara en 6x6 Zeiss Ikoflex-bild, tagen under samma "fotosession" 1968. Se länken nedan...
https://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=188363&ID=940170
Hoppas att det här känns igen av er andra gamla rävar, "analog-nördar" som jag, och kanske min blogg också intresserar nyblivna unga sådana!
Eder TILL-givne (innan Corona, för länge sedan lärde jag mig att gilla öl på TILL-bryggerier här i Östersund...)
/B