Canalogg
Mahlzeit!
Tommy och jag förra hösten på våran "äventyrsresa" i Tyskland - stannade för att äta lunch här, en liten stad vars namn vi har glömt...
Det var suveränt gott!
Lyckad resa och god mat överallt!
/B
Lurad igen??
Vad i h-e har hänt här? Fick jag en BEGAGNAD film, jag som betalat dyrt för rullen...
Extra allt, va...!
Bara för att man vill plåta lite analogt så blir man luggad...
mvh
/B
"Clean Sheet Inspiration"
Konstnärlig inspiration
När en konstnär, t ex får ett nytt fint papper av bra kvalitet i sina händer, ser han som akvarellmålare papperet som en utmaning, en möjlighet till storverk där bara hans egen fantasi är begränsningen. Bra penslar och fina vattenfärger har han ju redan...
Min lilla mamma (snart 96 år) som har virkat och handarbetat i alla år, säger sig får en liknande känsla när hon får ett fint garn i vacker färg i händerna. (hon har ju massor av virknålar att välja mellan)
Jag själv, som under alla år gärna har snickrat och slöjdat i furu & gran, upplever samma känsla när jag får en fin bit riktigt vacker blåvedsfura i handen...
...en möjlighet tiil mitt bästa konstverk...den enda begränsningen är min egen fantasi egentligen... (förutom tillgängliga verktyg förstås...men även om jag bara har en vass morakniv så finns ju alla möjligheter att skapa nåt riktigt fint konstverk!
Men hur är det för en fotograf? Känner han denna inspiration, "clean sheet inspiration", när han skaffat en ny filmrulle? en ny Leica kamera, nytt objektiv eller en FF digitalsensor av högsta kvalitet?
Nä det stämmer väl inte riktigt, jag som entusiastisk amatörfotograf kommer ju (nästan) bara att kunna avbilda/tolka det i omgivningen som redan finns, med en kamera... eller hur?
"Riktiga" konstnärer har den ju bättre förspänt!
/B
Mittåt - det kanske var Vivitar 24 mm f/2,8...inte FD 35 mm f/3,5!
Angående gatufoto - får man fota folk precis hur man vill på stan även i Tyskland, som här hemma??
Som kuriosa, kan jag berätta en sak som en gång hände mig i Västtyskland....året ar sommaren 1985 eller 1986 tror jag.
Jag var på besök hos Thorsten & Ilse, mina goda (tyska) vänner i en liten stad vid kusten några mil söder om Kiel.
På lördagen så åkte vi in till stadens centrum för att jag skulle få se stan mm, och på typ "huvud-shopping-gatan" (gågatan, som var lång och rak, gick lixom i en svag nerförsbacke och sedan uppåt igen som man kan se på t ex Karl Johann i Oslo).
Jag stod där med min analoga Canon FTb och 35 mm FD-glugg, och blickade ut över den soliga affärsgatan med tämligen mycket folk och tog en vybild ner över gatan...men bara några sekunder senare kom det fram till mig en liten äldre skinntorr gubbe som ledde sin cykel, han var säkert sedan länge pensionär av åldern att döma, och var jätteilsken och skällde!
Han krävde att jag tog ur filmen ur kameran på ort & ställe och gav honom. På min riktigt goda tyska om jag får säga det själv, gjorde jag mitt allra bästa för att verbalt försvara mig, men han hade INTE gett sitt samtycke till att bli fotograferad! Jag nekade ihärdigt, han stod på sig (jag hade över huvud taget inte sett honom med cykeln i kamerasökaren) -
Han framhärdade envist och argt, och hotade med att kalla på polis...Min vän Thorsten (som då var lägre befäl på en motortorpedbåt till professionen), och som fanns någon bit bort, kom snabbt till min undsättning, och fick gubben efter ett tag att förstå att han var nog chanslös, och denne lommade sedan surt iväg med sin gamla cykel...
Han var nog en gammal nazist, med kanske inte alldeles fläckfritt förflutet...eller?? Vad tror ni?
Något liknande har aldrig förr eller senare hänt mig i Tyskland, trots att jag har vistats (och amatörfotat) i Tyskland många gånger både privat och i tjänsten.
Jag har inte kollat i mina bildarkiv, men jag torde kunna ha ett färgnegativ/papperskopia nånstans från tillfället...som jag kan scanna och kolla och se om jag hittar gubben med cykeln på min bild!
/B
PS. Jag måste här ärligt tillägga, att varken staden, gatan, cyklisten, vädret eller min kamera stämmer för bilden ovan... (utan den tog jag i Amsterdam i september 2019, men det är en helt annan historia!) DS.
Analogt vs. digitalt
Analogt vs digitalt...
Är det inte så, att gatufoto med en hel-analog mätsökarkamera (t ex en Leica M4 som inte ens har ett batteri - dvs ingen exponeringsmätare) kräver lite mer av fotografen betr. tekniskt fotokunnande?
Dvs jämfört med en modern kompaktkamera som har både autofokus, exponeringsautomatik, bildstabilisering, vikbar skärm etc, när fotografen vill göra ”höftskott” eller fota i snabbt uppkomna situationer med kameran i midje-/brösthöjd hängande i remmen om halsen?
Jag vill i a f hävda det....
Får jag mothugg? (jag har samma "provokativa"text ) i Klotterplanket / FS-gruppen Streetphoto by Sweden - ett svar där, https://www.fotosidan.se/groups/iao/listwall.htm)
I väntan på det kan jag berätta:
På bilden ovan ses min 50-tals Linhof Technika som jag (tyvärr) sålde 2008 - och som jag både ångrar och inte...Den hade jag köpt billigt i Umeå i mitten på 70-talet, 500:- för hela utrustningen med alla tillbehören som syns. Dels var den rätt sliten och skulle behöva en fackmans översyn, dels hade alla 3 objektiven /fungus/slöjning och gav inte så bra skärpa och kontrast.
Men för att köpa motsvarande utrustning idag i gott skick får jag nog slanta upp lite mer gissar jag. Men med tanke på alla inställningsmöjligheter, tilt/shift, bälgutdrag, både planfilmskassetter och 120-filmmagasin skulle det va kul att ha en idag!
mvh
/B