Flygrelaterat men inte Arlanda... Och – ransonera inte med fotoprylar vart du än reser!
Parasailing samt en vistelse i en cockpit under en flygning passar bra som ämnen här nu när en svårartad flygfeber har grasserat bland somliga FS-medlemmar den senaste tiden!
Fick nöjet att ”parasaila” i höstas och sedan gick jag på små ulliga moln därefter... Dagen efter hamnade jag i cockpiten under flygningen hemåt till Svealand – då var det inga små ulliga längre utan jag hamnade i sjunde himlen… Totalupplevelsen av dessa två dagar blev överväldigande, lovar!
Men! Det måste ju finnas ett "men" också! Hela veckan i Turkiet hade jag varit så nöjd med mitt fotoutrustningsval för vistelsen. Sedan kom dessa två dagar då jag kom att förbanna mig själv... Vet därför precis hur Torbjörn kände häromdagen i Arlandatornet, han kunde inte förstå sitt eget kameraval… (han fick bra bilder ändå fast inga telezoombilder) .
Ni ser väl fotografen i båten...
In i båten och iväg. Ute på havet hände det något lustigt; parasailingkillarna skulle hjälpa maken också att få på selen som förberedelse vilket definitivt inte skulle vara meningen. Han hade ingen som helst avsikt att flyga! Han skulle bara fota! Konstigt, vi hade ju inte ens betalat för någon himmelfärd åt honom...
Här ett par bilder från förberedelserna, den ovan har jag tagit men sedan blev det makens tur...
Foto: Bengt M.
Väl uppe i luften var lyckan överväldigande… Men sedan kommer också insikten; varför har jag inte med mig min lilla vattentäta kompaktkamera?! Tänk, jag hade kunnat få bilder uppifrån också! Förargligt!
Ungefär nu börjar det hända grejer nere i båten; en av killarna har uppenbarligen lagt beslag på min kamera, han springer runt där som en tätting med kameran i högsta hugg, ligger på akterspegeln, ålar sig, fotar, fotar… Bara han nu inte tappar kameran i vattnet…! Kan han sköta min kamera…? Vad blir det för bilder nu egentligen….?! Enligt vad jag fick höra senare hade killen bara hoppat fram och slitit kameran ur händerna på maken, utan ett ord… måste ha blivit något totalt missförstånd... Men som ni ser, det blev hyggliga bilder (= beviset för att det är kameran och inte fotografen som betyder något för bilderna....) och jag har ingen anledning att klaga. Antagligen fick den här killen bättre lägen för fotograferingen än vad Bengt skulle fått så egentligen är jag helnöjd!
Det var helt fantastiskt att vara uppe! Nästa gång där möjligheten finns ska jag ha ett klippkort för parasailing…! Och en kamera ska följa med!
Foto: "Okänd" amatör
Dagen efter äntrar vi ett plan hemåt. Skådar vackra vyer. Hinner få i oss flygmaten som faktiskt för en gångs skull var ganska god. Lite mousserande hjälpte kanske till att höja smakupplevelsen?
Utan att gå närmare in på detaljerna hoppar jag rakt in i det viktigaste; rätt som det är befinner vi oss i cockpiten. Lyckan är obeskrivlig! Men. Detta ”men” igen! På min kamera sitter 35 mm objektivet på. Hemma har jag 18-55 mm:are för jag skulle ju packa sparsamt och ha med så lite som möjligt och då blev det det här fasta objektivet, telezoomen och makro. Allt hade jag haft användning för. Men nu var 35 mm lite för begränsande! Att zooma med fötterna gick inte alls, lite trångt som det är i en cockpit. Det är bara att gilla läget och fota bäst man kan...
VAD var det....? Hiskelig fart österut i alla fall!
Landningsproceduren förbereds. Passagerade behöver informeras.
Slutligen var det dags för landningen på Arlanda. En av oss fick vara kvar i cockpiten. I en total samförståndsanda kom vi som äkta par fram till att det blir bäst om jag stannar… eller något ditåt var det i alla fall… Maken skulle ju få titta på bilderna sedan… Sanningen att säga så såg jag sedan inte mycket alls eftersom jag satt fastbältad ganska lågt ner och rutorna på planen sitter rätt högt upp… Inte är jag så lång heller. Bilderna under landningsproceduren tog jag helt på måfå och de blev också därefter… Men upplevelsen var ändock mäktig, tänk att få vara med om detta!
Landningsbanan på Arlanda, riktningen klar.
Landningsögonblicket.
Kaptenen pustar ut. Tur retur Sverige - Turkiet med en kort bensträckare mellan är nog inget att leka med som en arbetsdag.
Väl hemma landar jag på jobbet, börjar läsa rapporter om diverse situationer där saker och ting har gått snett, studerar riskanalyser, grunnar grunnar… alltså sköter jag mitt arbete som inte har ett dugg med något slags flygande grejer att göra med. En insikt kommer dock till mig: jag ska nog inte ha något klippkort till parasailing!
Det är nog ingen speciellt vildsint gissning att de små parasailingföretagen är förmodligen inte särskilt djuplodande i sitt riskhanteringsarbete. Gör man riskanalyser värd namnet överhuvudtaget? Kollar man utrustningen regelbundet? Allt behöver inte vara dåligt förstås, men några europeiska regler verkar det inte finnas för denna bransch. Och saker och ting går på tok: linor går av, båtmotorn stannar, någon faller ner i strandbrynet, en annan i vattnet… Ibland slutar det riktigt illa. En pilotkommentar från cockpiten: ”Det där med parasailing är nog farligt….”
Min egen riskanalys leder till slutsatsen: ”Parasailing en gång i livet får räcka för mig. I cockpit hamnar jag däremot gärna fler gånger.” Tyvärr är sannolikheten för att det sistnämnda ska inträffa igen rätt obefintlig. Det förstnämnda har man tillgång till när helst man bara ger sig iväg längre bort och betalar.
/Torbjörn
Min svindel ger sig till känna i betydligt mer marknära situationer, så jag är inte det minsta avundsjuk.
//Ewa
För att anknyta från ett smånördigt blogginlägg från i fredags så ser det ut att vara bana 2 (RWY 26) som ni landade på. Halmsjön blänker till vänster och man ser även vägen som rundan banänden, dock inte just vid änden då både banan och marken där inflygningsljusen står är högre.
Cockpit går däremot gärna bra, men numera är det väl inte särskilt troligt om man inte arbetar i branchen eller känner någon. Jag var inne i MD-11:an som nämnts i ett svar i Pers blogg, men det är bra länge sedan. Jag tror att det finns någon bild på mig och en till, men motljuset är inte nådigt ovanför molnen. Eventuellt skulle det kanske gå att få ut mer om man skannade negativet.
Att 35 mm var väl trångt förstår jag. För mig fungerar 35 mm på småbild för det mesta, men det motsvarar ju ett utsnitt som ungefär 24 mm ger på din kamera. Även det kan dock bli trångt emellanåt, men det går bra oftast. För övrigt kom jag inte vidare än så på min analoga kompakt...
Bilderna från cockpit under landningen blev ju inte alls dumma trots blindskotten. Flera av de andra från cockpit gillar jag också. Ljuset faller snyggt i nummer två t ex.
Skulle verkligen önskat att jag hade haft lite mer en 35 mm att hålla mig till i cockpiten, en vidvinkel framförallt hade varit lämpligt och helst med zoom. Ljusförhållandena var inget att leka med. Landningen... var tveksam att ha med någon bild överhuvudtaget, men bilderna kanske förmedlar något slags känsla av hur det är, farten t.ex. i landningsögonblicket.
Min svärson ägnar sig och kitesurfing. Inte riktigt parasailing, men upp i luften kommer han. Just nu är han i Vietnam för att lära min dotter och dotterdotter att kitesurfa. Farligt? Jag vet inte, faktiskt. Tror inte att det brukar hända några olyckor.
Men mycket kan hända. Jag antar att du läste om olyckan häromdagen med en varmluftballong.
Minns dina bilder med "helikopterperspektivet", fina! Det måtte ha varit en kul upplevelse den turen med!
/Anna
Lite för ofta upplever man situationer där man inte har "rätt" utrustning med sig. Misstänker att rätt metodik att tackla harmsenheten borde vara att rycka på axlarna och tänka: Foton är inte allt här i livet! Du och jag får öva på det!