Zeiss Jenas okända sidolinje.
Zeiss i DDR gjorde inte bara optisk utrustning utan även annat. Lite oväntat modellmotorer.
Den här tillverkades 1950. Ganska underligt att dom fick använda tid och material till något så kul och så onödigt. Det står "Lehrbetrieb" ingjutet. Kanske det var ett sätt att få tillverkningen godkänd av kommunistpartiet och de östtyska myndigheterna.
Propellerfästet ser enkelt ut men är superkomplicerat. Baktill, tanken. Kompressionsregleringsskruv upptill på cylindern. Avgasport mitt på. Nertill insuget, det leder till en roterande ventil integrerad i vevaxeln. Bränsletillförseln är extremt komplicerad. Gjutgodset är i magnesium för att hålla vikten nere.
Quote Adrian´s Model Aero Engines:
"The 1950 Zeiss Pioneer 1 diesel of 2 cc displacement was surely one of the most original and unusual model engine designs of them all! Nicknamed the "U-Boat" because of its visual similarity to the German military vessel of that name, this fascinating twin ball-race FRV diesel was the first model engine to be produced by the East German branch of the Carl Zeiss Company of Jena, East Germany. The engine is beautifully made and runs very well. It is however both heavy and bulky for its displacement."
Zeiss fortsatte utveckling och produktion och lyckades sälja även i västliga länder ända fram till mitten på 1960-talet. Motorn ser helt OK ut, men kvalitén på komponenterna varierade. Kullagren kunde vara allt från perfekta till ganska kass. Gjutgodset kom emellanåt från återanvändningskällor.
"JENA" DDR. 2,5 cc. Dubbla kullager. Roterande insugsventil baktill. Klokt nog med lås-spärr för kompressionsskruven som på många fabrikat hade en tråkig benägenhet att skruva upp sig själv. Den har också en tätning (gul) vid nålventilen som reglerar bränsletillförseln. Smart! Luftläckage där gav sämre kontroll.
Jag höll på med modellflyg och borde ha sett nån sån här motor. Men icke. Vi tävlade i Rostock, DDR 1962 (?) och ihop med min lagkamrat Göran Alseby innehar jag ett östtyskt mästerskap. Möjligen var motorn inte konkurrenskraftig i just våran gren, team racing. Den dominerades av brittiska Oliver Tiger och Eta .15 som båda hade speciella överströmningsportar som gav låg bränsleförbrukning trots hög effekt.
Länk till Adrian:
https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/product.php?cat_id=33&pid=88
Länk till Ron Chernich's "Model Engine News". Där finns en i mitt tycke utmärkt översiktlig historik om Zeiss i allmänhet och mycket om deras modellmotorer:
http://modelenginenews.org/ad/zeiss_p.html
men inte fått en så uttömmande beskrivning av motor/tekniken som här!
Tack Måns!
B)
Ps. Å det e klart att även jag hade en liten dieselmotor 1954! :) Men den kom aldrig i luften!
Jag har studerat en del av dessa motorer – en var till och med försedd med Carl Zeiss Jena- logotypen.
Det basala kvalitetsproblemet i en stat som DDR var att på konstruktionsavdelningen satt det högt motiverade ingenjörer och teknologie doktorer, vilket borgade för en hög konstruktionskvalitet – medan i produktionen hade man en ca. 30% överanställning av politiska skäl (arbetslöshet fick inte förekomma). Dessutom var det nästan omöjligt att få sparken. Det grundlade en svajig tillverkningskvalitet. Det fanns alltid en massa rötägg som ställde till det, folk som inte borde ha varit där.
DDR var direkt deprimerande att besöka. Delvis sönderbombat (Dresden förfärligt), slitet, och så ofriheten och angiveriet. Mot slutet lite bättre på sätt och vis. Kvinnor hade starkare ställning än i väst, det fanns dagis , det fanns klassik musik, det kom Trabbis att puttra fram med för dem som så hava kunde. Men ofriheten och angiveriet var ju kvar.
På bruksanvisningen kan man läsa att företaget heter VEB Carl Zeiss Jena (Vertriebsabteilung Diverses) så man kan undra vad de gjorde mer, själv har jag arbetat med representationen av deras värmekameror i sverige långt senare
http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/Jena%201cc.html
/Stephan
Visste inte att Zeiss gjort/gör värmekameror. Jag jobbade med energirådgivningen på Gotland en gång i tiden. Staten skyfflade ut mer pengar än vi kunde använda. Det går ju inte att fast anställa bra folk på en veckas varsel. Så vi köpte till att börja med prylar för slantarna. Bl a en amerikansk värmekamera som uppenbarligen var utvecklad för militärt bruk med hårkorssikte. Vill minnas att det var nån roterande spegel inuti. Iallafall kunde den hitta både brister i husisolering, en igelkott som sov vinterdvala och en bilmotor tre kilometer bort. Jag erbjöd den till hemvärnet att använda vid eftersök av personer men dom nappade inte.
Den Östtyska företagsformen "VEB" betyder "Volkseigener Betrieb", det vill säga folkägt företag.
VEB Carl Zeiss JENA var verksamt inom samma områden som det västtyska Carl Zeiss i Oberkochen - alltså; vetenskaplig optik, fotooptik, glasögonglas, kikare, mikroskopi, teleskopi, laser, rymdteknologi - med mera, med mera.
Företaget (Industrikombinatet) hade när det var som störst runt 70 000 anställda.