Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Zeiss Jenas okända sidolinje.

Zeiss i DDR gjorde inte bara optisk utrustning utan även annat. Lite oväntat modellmotorer.

https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/pictures/cache_350-/155.jpg

Den här tillverkades 1950. Ganska underligt att dom fick använda tid och material till något så kul och så onödigt. Det står "Lehrbetrieb" ingjutet. Kanske det var ett sätt att få tillverkningen godkänd av kommunistpartiet och de östtyska myndigheterna.

Propellerfästet ser enkelt ut men är superkomplicerat. Baktill, tanken. Kompressionsregleringsskruv upptill  på cylindern. Avgasport mitt på. Nertill insuget, det leder till en roterande ventil integrerad i vevaxeln. Bränsletillförseln är extremt komplicerad. Gjutgodset är i magnesium för att hålla vikten nere.

Quote Adrian´s Model Aero Engines:

"The 1950 Zeiss Pioneer 1 diesel of 2 cc displacement was surely one of the most original and unusual model engine designs of them all! Nicknamed the "U-Boat" because of its visual similarity to the German military vessel of that name, this fascinating twin ball-race FRV diesel was the first model engine to be produced by the East German branch of the Carl Zeiss Company of Jena, East Germany. The engine is beautifully made and runs very well. It is however both heavy and bulky for its displacement."

Zeiss fortsatte utveckling och produktion och lyckades sälja även i västliga länder ända fram till mitten på 1960-talet. Motorn ser helt OK ut, men kvalitén på komponenterna varierade. Kullagren kunde vara allt från perfekta till ganska kass. Gjutgodset  kom emellanåt från  återanvändningskällor.

http://modelenginenews.org/ad/images2/zeiss_35.jpg

"JENA" DDR. 2,5 cc. Dubbla kullager. Roterande insugsventil baktill. Klokt nog med lås-spärr för kompressionsskruven som på många fabrikat hade en tråkig benägenhet att skruva upp sig själv. Den har också en tätning  (gul) vid nålventilen som reglerar bränsletillförseln. Smart! Luftläckage där gav sämre kontroll.

Jag höll på med modellflyg och borde ha sett nån sån här motor. Men icke. Vi tävlade i Rostock, DDR 1962 (?) och ihop med min lagkamrat Göran Alseby innehar jag ett östtyskt mästerskap. Möjligen var motorn inte konkurrenskraftig i just våran gren, team racing. Den dominerades av brittiska Oliver Tiger och Eta .15 som båda hade speciella överströmningsportar som gav låg bränsleförbrukning trots hög effekt.

Länk till Adrian:

https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/product.php?cat_id=33&pid=88

Länk till Ron Chernich's "Model Engine News". Där finns en  i mitt tycke utmärkt översiktlig historik om Zeiss i allmänhet och mycket om deras modellmotorer:

http://modelenginenews.org/ad/zeiss_p.html

Inlagt 2021-11-13 08:59 | Läst 1031 ggr. | Permalink

"Mycket intressant! Jag har vetat om det här tidigare, mao mycket litet alltså, men inte fått en så uttömmande beskrivning av motor/tekniken som här! Tack Måns! B) Ps. Å det e klart att även jag hade en liten dieselmotor 1954! :) Men den kom aldrig i luften!"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Mycket intressant! Jag har vetat om det här tidigare, mao mycket litet alltså,
men inte fått en så uttömmande beskrivning av motor/tekniken som här!
Tack Måns!
B)

Ps. Å det e klart att även jag hade en liten dieselmotor 1954! :) Men den kom aldrig i luften!
Svar från Måns H 2021-11-13 19:15
Udda grej, men kul! Jag hittade detta för några år sen då jag av nostalgiskäl läste Adrian´s site och även korresponderade lite med honom.
Tänk att du visste detta! Det är inte många som gör det.
Jag har studerat en del av dessa motorer – en var till och med försedd med Carl Zeiss Jena- logotypen.

Det basala kvalitetsproblemet i en stat som DDR var att på konstruktionsavdelningen satt det högt motiverade ingenjörer och teknologie doktorer, vilket borgade för en hög konstruktionskvalitet – medan i produktionen hade man en ca. 30% överanställning av politiska skäl (arbetslöshet fick inte förekomma). Dessutom var det nästan omöjligt att få sparken. Det grundlade en svajig tillverkningskvalitet. Det fanns alltid en massa rötägg som ställde till det, folk som inte borde ha varit där.
Svar från Måns H 2021-11-13 19:20
Du har alltså sett såna här! Det har ju inte jag.

DDR var direkt deprimerande att besöka. Delvis sönderbombat (Dresden förfärligt), slitet, och så ofriheten och angiveriet. Mot slutet lite bättre på sätt och vis. Kvinnor hade starkare ställning än i väst, det fanns dagis , det fanns klassik musik, det kom Trabbis att puttra fram med för dem som så hava kunde. Men ofriheten och angiveriet var ju kvar.
syntax 2021-11-13 20:34
Vi hade en gång i välden en informell diskussionsklubb inom foto, Conrax/Kiev-klubb, som bestod av: Bengt Björkbom, Jocke Milder, Lasse Wigren, och undertecknad. En gång i Bengans trädgård kom Lasse släpande på tre olika av dessa motorer. Häpenheten var stor hos oss andra vill jag minnas.
Har i ungdomen bara drömt om dessa motorer, men tack för en utmärkt blogg! Åkte tåg genom Östtyskland en gång i tonåren, till Berlins västdel. En förskräcklig upplevelse minst sagt.
Svar från Måns H 2021-11-13 19:23
Kommer också ihåg såna resor! Har också varit på en Ostseewoche, en DDR propagandaträff som inte hade av DDR avsedd effekt på oss svenskar.
Lite roligt att Carl Zeiss Jena av alla ting just skulle satsa på modellmotorer men det var ganska stort på 50- och in på 60-talet. Och `sambandet´ optik - modellmotorer gjorde att jag skaffade (Tradera) en Jena 1cc som nu står i vitrinskåpet. Långt ifrån lika komplicerad som din avancerade Pioneer 2cc motor här ovan men ändå försedd med dubbla kullager vilket var direkt ovanligt på 1cc motorer.

På bruksanvisningen kan man läsa att företaget heter VEB Carl Zeiss Jena (Vertriebsabteilung Diverses) så man kan undra vad de gjorde mer, själv har jag arbetat med representationen av deras värmekameror i sverige långt senare

http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/Jena%201cc.html

/Stephan
Svar från Måns H 2021-11-13 19:32
Du ÄGER en sån! Oj oj oj. Jag har inte ens sett nån.

Visste inte att Zeiss gjort/gör värmekameror. Jag jobbade med energirådgivningen på Gotland en gång i tiden. Staten skyfflade ut mer pengar än vi kunde använda. Det går ju inte att fast anställa bra folk på en veckas varsel. Så vi köpte till att börja med prylar för slantarna. Bl a en amerikansk värmekamera som uppenbarligen var utvecklad för militärt bruk med hårkorssikte. Vill minnas att det var nån roterande spegel inuti. Iallafall kunde den hitta både brister i husisolering, en igelkott som sov vinterdvala och en bilmotor tre kilometer bort. Jag erbjöd den till hemvärnet att använda vid eftersök av personer men dom nappade inte.
syntax 2021-11-13 20:41
Stephan:
Den Östtyska företagsformen "VEB" betyder "Volkseigener Betrieb", det vill säga folkägt företag.
VEB Carl Zeiss JENA var verksamt inom samma områden som det västtyska Carl Zeiss i Oberkochen - alltså; vetenskaplig optik, fotooptik, glasögonglas, kikare, mikroskopi, teleskopi, laser, rymdteknologi - med mera, med mera.
Företaget (Industrikombinatet) hade när det var som störst runt 70 000 anställda.