Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

"Vi värdesätter din integritet"

"Vi värdesätter din integritet" betyder oftast "Din integritet är värdefull för oss. Vi får betalt för att sälja dina uppgifter vidare."

Enligt GDPR (General Data Protection Regulation), på svenska Dataskyddsförordningen, är det lagligt att utnyttja kundernas eller tittarnas uppgifter om detta grundar sig på någon av de rättsliga grunder som anges i förordningen. Till exempel genom samtycke av den registrerade.

Jag vill slippa påträngande annonser och själv bestämma vad jag tittar på. Andra gillar att få erbjudanden och enkel hantering.

För min del har jag AdBlock i datorn. Tack David här på Fotosidan som tipsade mig en gång i tiden!. Och jag klickar bort marknadsföringscookies mm där det går:

Klarna m fl: För några år sen betalde jag intet ont anande med Master Card på nätet. Sen dundrade det in "erbjudanden" med mina uppgifter förifyllda av Klarna! Deras  affärsidé var att lura kunderna att köpa på avbetalning, sen gömma fakturorna så att kunden missar att betala och sen tjäna pengar på sitt inkassoföretag Segoria. Jag gillar inte den affärsidén och bad Klarna radera mina uppgifter. Dom vägrade, men erkände att Klarna planterat cookies i min dator och använde min dator till sina utskick.

Om jag fått bestämma skulle Sebastian Siemiatkowski fått en allvarlig varning av Finansinspektionen. Men icke, Klarna har blivit ett jätteföretag med snudd på monopol och Siemiatkowski en utmärkelse av Svenska Dagbladet.

Den vettigaste linjen är nog att "If you can´t beat them, join them". Men än så länge föröker jag undvika Klarna. Här på FS går det numera utan större svårigheter. David har lyssnat på oss som vill undvika Klarna. Men i övrigt är det inte lätt. På t ex Åhléns nätbutik kan man tro att det går att betala med kort utan Klarna. Men icke. Klarna klämmer sig emellan! (I den fysiska butiken kan man betala med kort utan att bli registerad.)

Ibland går det att förhandla. Häromveckan köpte jag möbeltyg via nätet hos firman Broarne. Framme vid kassan stod det så här:

Jag ringde innehavaren. Hon sa som det var, att Klarna administrerar alla deras inbetalningar, även de som går via Swish. Jag berättade att Klarna inte varit snälla mot mig och frågade om det skulle gå att Swisha till det här numret? Hon sa ja. Jag swishade, skickade beställningen med e-post och allt funkade helt perfekt.

Inlagt 2021-12-10 11:48 | Läst 942 ggr. | Permalink

"GDPR är ju bara till för handlarna. Inte konsumenterna. En skitlag som bara gör det besvärligare för oss konsumenter. Roffarmentalitéten breder ut sig och många blir lurade."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
GDPR är ju bara till för handlarna. Inte konsumenterna. En skitlag som bara gör det besvärligare för oss konsumenter. Roffarmentalitéten breder ut sig och många blir lurade.
Svar från Måns H 2021-12-10 18:46
Hej Nils!

Jag är böjd att hålla med!
Vi sitter i fällan hur vi än gör!
B)
Svar från Måns H 2021-12-10 18:45
Tja - det är jobbigt att skippa Klarna men det går.

Ibland blir det faktiskt bättre. Jag skulle köpa en rullbar fotoväska på Åhléns nätbutik, men eftersom dom bara hade Klarna åkte jag sex mil till Mantorp och fick tag på en VÄLDIGT mycket bättre i fysisk butik.

Och att förhandla i telefon går ofta bra med småföretag.
Håller med. Och just Klarna undviker jag, men en gång gavs jag inget annat val att betala, och då kom det upp förutfyllda uppgifter, som kreditkortsnummer, vilket fick mig att känna än större avsky.
Svar från Måns H 2021-12-10 18:41
Jag tycker ju att FI borde ingripit på ett tidigt stadium. Jag och massor av andra anmälde Klarna. Att SvD prisbelönt dom luktar inte bra.

Sjukt att staten genom Kronofogden stöttar hanteringen tycker jag. Såna som satt i system att lura kunderna borde betala Kronofogden, inte kunderna.
Bra att veta att man ska akta sig för Klarna. Kan så lite om sånt här. Hälsar NL
Svar från Måns H 2021-12-10 18:35
Klarna och Qliro toppar f n listorna över mest anmälda sajter

Men eftersom Klarna behärskar 50 % av internethandeln i Sverige får man ibland välja mellan att inte köpa och Klarna. Eller förhandla eller köpa i fysisk butik.
Hej !
Ställ in webbläsaren att radera coocies vid avslut. Visst får man logga in lite här och där extra, men det kan vara värt.

Visst är det kul. Jag sökte efter "äggtimers", såna där man stoppar ner med äggen. Köpte på Ica.
Det kom massor av erbjudanden på såna långt efter.
Svar från Måns H 2021-12-10 18:34
Hej Magnus! Jag städade datorn efter Klarna och städar då och då. T ex då det dyker upp erbjudanden av den typ du beskriver. Mest tror jag på att hellre förebygga än förebyggas!
Ja tänk vilket praktpucko denna medgrundare till Klarna var som uttalade just detta att "de bästa kunderna är de som INTE betalar" men den killen kunde ju inte ens Klarna ha kvar så han fick dojan. Jag tillhörde ju de som fick kravbrev fast jag aldrig såg fakturan. Jag fick problem vid betalningen och då betalade jag ju via den andra betalrutinen FS då hade för utlandskunder och då kom systemet ur fas. Nåväl det redes ju ut till sist.

För ett tag sedan fick jag en inbetalning på nära 20 000 från Klarna för grejor jag aldrig köpt. Jag kontaktade Klarna via flera långa chattar och det visade sig att någon använt min mailadress och den vägen knöts jag till den affären. Jag bad dem då kontakta sin IT fråga hur i helsike någon annan kunde använda min mailadress och om systemet inte kollade om den användes av flera. Jag krävde att de snarast skulle reda ut detta hål i deras applikation/alt. rutiner och fixa detta.

Tyvärr hände inte ett dugg med det. Nästa månad fick jag en ny räkning med ett marginellt lägre belopp på 18-19 000 och då lackade jag till på allvar, kontaktade Klarna igen och sade att jag kommer polisanmäla er nu. Då skickade de fram en betydligt vassare tjej som faktiskt tog tag i eländet. Jag polisanmälde Klarna som jag sagt och först då trillade poletten ner till slut.

Nu har Klarna åtminstone börjat använda Bank-ID men tyvärr gör de inte som bankerna och kräver avskanning av datorernas skärmars QR-koder (om man autenticerar sig via telefon efter att först ha öppnad sessionen på datorn) , så det är ju att bjussa buset på en onödig geografiskt betingad säkerhetsblotta som det mobila Bank ID:t faktiskt har. Kortsluter man dator och telefon via skanningen av QR-koden så kan ju åtminstone Bank-ID-systemets tudelning inte missbrukas av bedragare som sitter på annan geografisk plats än den som autentiserar sig via mobilt Bank-ID.

Jag tycker det är konstigt att det fintech-bolaget är så genomuselt på IT-säkerhet och jag tycker det är ännu konstigare att de fått hålla på så länge som de gjort med en så pass motbjudande affärsmodell. Heder åt FS som lämnade Klarna till sist för det upplägget de hade med FS var ju dessutom att defaulta en in i någon avbetalningsplan fast man ville betala med kort. Det fanns ju inget som helst fog för det när vi betalde för en immateriell avgift som i detta fallet heller. Då gäller ju inte ett av Klarnas argument för sin affärsmodell där man ju får en chans att kolla på det man beställt innan man betalar.
Svar från Måns H 2021-12-11 10:07
Praktpucko? Säkert i Klarnas värld men en ärlig man i min.

Jag hade i o f s problem med Klarna på ett väldigt tidigt stadium, en betalning som inte funkade, men det berodde bara på att Klarna var inkompetenta, inte på deras affärsidé. I det fallet redde leverantören upp det hela. Han fimpade affären hos Klarna och jag fick betala på annat sätt. Den gången kom Klarna såvitt jag kan förstå inte åt mina uppgifter.

Det är Klarnas affärsidé jag verkligen ogillar.

Hoppas du kan reda ut det Klarna ställt till!
Sten-Åke Sändh 2021-12-12 00:35
Ja jag undrar ju om den mannen egentligen var så ärlig, jag tror mer att han bara var fartblind och pratade bredvid mun eller möjligen trodde han att han satt i ett rum med enbart andra likar. Andra människor som kanske också var mer intresserade av att tjäna en massa pengar men inte brydde sig särskilt över hur det gick till.

Mina Klarna affärer verkar utredda av Klarna för de fixade problemen till slut men jag fick aldrig prata med någon högre upp i hierarkin och har hittills inte ens fått ursäkt en gång. De borde faktiskt vara tacksamma för att jag faktiskt rapporterat ett hål i deras logik.

Caolina Neurath har ju skrivit några vassa artiklar om Klarna och en av hennes böcker heter mycket slående just "Fartblinda" även om just den inte handlar specifikt om Klarna vad jag vet.
Svar från Måns H 2021-12-12 09:35
"Fartblind" känns övertygande!

Jag har undrat varför handlarna anlitar Klarna. Företagets image solkas ju ner för såna om mig.

Det verkar som om Klarna gav bra villkor såtillvida att handlarna alltid fick in betalningen även om Klarna skulle ha sin del. Och att det var bekvämt att låta Klarna sköta rubbet. Sen har det väl blivit så att "alla andra" gör ju så här.

Det finns ändå dom som skippar Klarna. Gotlandsanknutna företag anlitar hellre PayEx som har sina rötter på ön och funkar helt okej i min erfarenhet.

Låter bra att dina problem är fixade!
Sten-Åke Sändh 2021-12-12 19:46
Problemet med Klarna är att det blir väldigt rörigt när det går snett. Vi är "Affärens" kunder men Klarnas kund är ju inte vi utan "Affären". Ändå blir det ju så att när det går snett, så går vi ju ofta till tillbaka till "Affären" som vi tror att vi hade affärsrelationen med, men de tycker då inte att det är deras problem utan Klarnas och vårt eget - "Affären" har ju outsourcat strulet och är egentligen inte intresserade när vi vill reda ut problemen. Precis så upplevde jag situationen när det gick fel med en av mina betalningar till Fotosidan.

I mitt fall tror jag det gick fel därför att jag hade Bank-ID på fil, medan Klarna på denna tid förutsatte att jag borde haft mobilt Bank-ID. När det strulade betalade jag manuellt på Fotosidan med kort.