Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

SMR, små modulära reaktorer

SMR-reaktorerna ska enligt en del tankar som framfördes i valrörelsen trygga Sveriges elförsörjning. Producera ström utan kol eller olja. Vattenfalls VD Anna Borg har öppnat för att såna ska kunna ställas t ex på Ringhals fabriksområde. Här en arkivbild från maj 2008 på Ringhalsområdet.

Arkivbild från maj 2008. Pentax K20D med Sigma 18-50 f2,8.

I måndags lyssnade jag på Thomas Kaiserfeld då han talade om dessa SMR, Små Modulära Reaktorer, i ett historiskt perspektiv. 
Han är professor i idé- och lärdomshistoria och sedan årsskiftet anställd vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings Universitet.
                                                                                                                                                         *
Pentax K-1 med Pentax FA 77mm.
                                                                                                                                                            *
SMR definieras som att ha en kapacitet om 10 - 300 MW. (Ringhals 4 har en installerad effekt om 1074 MW.) Tanken är att bygga SMR snabbare och billigare än de nuvarande stora reaktorerna genom standardisering, serieproduktion och att komponenterna ska vara något så när transportabla. Det tänks och forskas SMR på många håll i världen, dock i stort sett bara i länder som redan har reaktorer.
 
Kärnkraften har haft det motigt i många år. Kostnaderna har stigit snabbt. Fler reaktorer har tagits ur drift än nya tillkommit. Ledtiderna har ökat dramatiskt. 1990 stod kärnkraften för 18 % av elproduktionen i världen. Aktuella andelen är 10 %.
 
Thomas historik tog avstamp i freden efter andra världskriget. Atomvapen hade ju använts och nog borde det gå att använda energin till kraftproduktion. Drömmarna fanns tidigt. Atomdrivna flygplan?  USA kom så långt att man testade strålskyddet, besättningen behöver ju överleva,  och fann att det gick åt så mycket bly att planen inte skulle kunna lyfta. Atomdrivna bilar figurerade i marknadsföringen. En bil som inte behövde tankas lät ju bra!
 
Första fungerande applikationen blev framdrivning av u-båtar. Amerikanska Nautilus från 1954 hade en 10 MW reaktor. Den kunde driva båten i flera år, även under vatten. Besättningens uthållighet blev den avgörande faktorn.
 
1990 hade Sovjet 200 atomdrivna ubåtar, USA 140. Nu finns sammanlagt 130. De kan ha en eller två reaktorer vardera. Första atomdrivna hangarfartyget sjösattes 1961. Nu finns sammanlagt 11, ett är franskt.
 
1953 kom amerikanska programmet Atoms for Peace. De första kommersiella kärnkraftreaktorerna byggde på teknik från ubåtarna. Sen har de flesta byggts allt större. 1000 MW och uppåt. Men det förekommer fortfarande små reaktorer för el och värme. Både USA och Ryssland har byggt enstaka reaktorer i pråmar.
 
Ett fåtal små reaktorer används i isbrytare och nåt enstaka handelsfartyg.
 
I utvecklingsländerna är stora reaktorer svåra att implementera. Elnäten är ofta för svaga för att ta emot tusentals MW på en punkt. Problemet blev särskilt tydligt i samband med oljekrisen 1973. IAEA har länge studerat om och hur smärre reaktorer skulle kunna användas. Privat intressenter är intresserade. Rolls-Royce har marknadsfört ett koncept med 470 MW reaktor, egentligen för stor för att kunna kallas SMR enligt den vedertagna definitionen.
 
I Sverige har intressenter lanserat en ryssbaserad SMR-reaktor som ska kylas med flytande bly.
 
Sammantaget finns inte särskilt mycket erfarenhet av SMR-reaktorer för civilt bruk. Idéerna och förslagen kan vara intressanta men vi är inte där än. Historiskt har SMR varit en spridd kraftkälla för kärnvapenflottor. Idag finns 95 % i ubåtar och 5 % i hangarfartyg. Sju stycken finns kvar som kraftkälla i isbrytare, en i ett handelsfartyg. Ännu efter 50 år har ingen SMR installerats i någon utvecklingsekonomi.
                                                                                                                                                  *
Det saknas ännu exempel på att SMR kunnat ge god avkastning på investerat kapital. Sammanfattningsvis är SMR sedan 1960-talet en (militärteknisk) lösning som sökt sitt (civila) problem.

Inlagt 2023-04-05 11:23 | Läst 531 ggr. | Permalink

"Intressant! Etablerad mer eller mindre färdig teknik har alltid en fördel, den är mera ekonomiskt planerbar. Det finns gott om historiska exempel där lovande ny teknik har kvävts i sin linda av etablerade tekniker (som inte har haft intresse av att ny teknik kommer). Man kan kolla på Wankelmotorn eller vätgasmotorn."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant!
Etablerad mer eller mindre färdig teknik har alltid en fördel, den är mera ekonomiskt planerbar. Det finns gott om historiska exempel där lovande ny teknik har kvävts i sin linda av etablerade tekniker (som inte har haft intresse av att ny teknik kommer). Man kan kolla på Wankelmotorn eller vätgasmotorn.
Svar från Måns H 2023-04-05 21:31
Tack Peter! Jag tycker också att den här genomgången av en historiker av facket är intressant!
Hej,
Det här talar för att man borde satsa på vindkraft.
De som inte tror på vind skyller på att det inte blåser alltid. Men hur effektiv är kärnkraften?
Gla Påsk
Bob
Svar från Måns H 2023-04-05 21:43
Tack Bob! Kaiserfeld överlät åt åhörarna att dra sina egna slutsatser. Jag tror ju att sol, vind och vatten är mest hållbara lösningarna som finns inom räckhåll.