Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Sätta sten

Stensättning är på väg tillbaka. I det här fallet skulle ytan framför Holmentornet i Norrköping återskapas. Under ytan fanns nu ett underjordiskt garage. Här skulle bli att representativt torg i staden. Det behövdes en snyggare beläggning än asfalt.

Landskapsarkitekten Thorbjörn Andersson valde gatsten i mönstersättning, bågar som bildar sammanflätade valv. Han såg till att "valven"  riktades rätt. Beläggningen står sig bäst om valvens hjässor pekar uppåt i den lilla lutningen.

Den som gav det vinnande anbudet tänkte väl stensättning som stensättning och gav ett pris därefter. Det visade sig dock att den här sättningen är särdeles tidskrävande. Firman som vann blev snart varse att detta jobbet gick back. Resultatet blev snyggt men inte pråligt.

Här en helhetsbild från Kvarnholmstorget.

Inlagt 2021-10-03 09:41 | Läst 1482 ggr. | Permalink

"Västra Storgatan i Gnesta hade gatsten under asfalten, när man skulle bygga om Storgatan föreslog jag att man skulle ta bort asfalten och sätta om gatans gatsten! Men man tog bort gatstenen och lade asfalt i stället! Nu ligger gatstenen i en jättehög i återvinningen! Den här gatstenstrenden har i alla fall inte kommit till Gnesta ännu! :) /B"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Hej - visst är stensättning oslagbart vackert. Att se på. Men ibland snorhalt i regn. Hälsar NL
Svar från Måns H 2021-10-03 11:21
Tack för din kommentar!

Visst finns nackdelar. Snorhalt har jag råkat ut för särskilt förr. Då regn kommit på gatsten där trafikens avgaser satt sig. Tror att det blivit bättre med effektivare avgasreningen.

Stensättningen är ju knögglig också. En del beläggningar är snubbelbefrämjande. Det krävs omtanke då man projekterar.
Fint gatufoto! 😄/Tommy.
Svar från Måns H 2021-10-03 19:11
Gatufoto! Ackurat. Tack Tommy!
Det var vackert och visst tar det tid. Vi har lite av den naturstenen som ett insprängt mönster på vissa ställen mellan betongplattor på torget i Rydebäck, ger ju lite liv mellan de grå plattorna
Svar från Måns H 2021-10-03 19:13
Tack Peter! Genomtänkt så kan sånt ge mervärde!
Västra Storgatan i Gnesta hade gatsten under asfalten, när man skulle bygga om Storgatan föreslog jag att man skulle ta bort asfalten och sätta om gatans gatsten! Men man tog bort gatstenen och lade asfalt i stället! Nu ligger gatstenen i en jättehög i återvinningen! Den här gatstenstrenden har i alla fall inte kommit till Gnesta ännu! :)
/B
Svar från Måns H 2021-10-03 19:15
Fattar Gnesta inte ens att stenen har ett EKONOMISKT värde? Att den går att sälja för PENGAR?

Dom borde lyssna på dig!
Benganbus 2021-10-04 11:50
Jag vet! Å det här e original svensk gatsten, misstänker Bohus Granit! Men tycker att den kan man spara tills kommunen upptäcker att man kan använda gatsten, och då har man sparat skattepengar och miljö då man slipper köpa gatsten från Kina! :)
/B
Intressant..för många år sen så skulle dom plocka upp gatstenen som låg under asfalten mellan Oskarshamn och Påskallavik och lägga på asfalt igen. Det skulle visst löna sig i slutänden..
Dock är gatsten inte så kul att köra på längre sträckor. Genomfarten i Simrishamn är inget man längtar efter..
HaD/Gunte..
Svar från Måns H 2021-10-03 19:19
Gatsten kommer nog bäst till sin rätt där man inte vill ha snabb biltrafik.

Åkte östtyska kullerstensvägar från färjeläget till Berlin en gång. Stötdämparna vart överhettade och bilen knappt körbar.
Ja, visst är det både vackert och dyrt. Arbetsställningen, att ligga på knä en hel dag, är väl också sådär.
Under mina år på KTH grävde man upp Osquars Backe (med liknande mönster i smågatsten) med täta mellanrum, som jag minns det minst en gång per termin, men där kan ju minnet börjat svikta med tiden. Vi studenter funderade på nyttan av det hela, fascinerades av frånvaron av planering och irriterade oss väldigt eftersom man dessutom hade en förmåga att gräva av kablar i samband med arbetena.
Svar från Måns H 2021-10-03 19:29
Det kostar en del men har man stenen så är det ju bara arbetet som kostar. Jag lyckades en gång i tiden övertyga poliitkerna i Gotlands kommun att ersätta asfalten i innerstan med stensättning. Med ett 25-årsprogram för att inte kosta för mycket initialt. Det genomfördes faktiskt till 95% och resultatet vårdas än.

I början var det stans stensättare som gjorde jobbet. Han hade fysik som Tarzan och jobbade inte på knä utan böjde sig ner - med bar överkropp då vädret tillät.

Jag visar hur stenarna bankades ner i bloggen morron!
Hej Måns.
Det ser bra ut med kullersten istället för den fula asfalten.
Vi har också fått kullersten på ett av våra torg och på en av gågatorna. Det är inte lika lämpligt för äldre dårligt gående. Inte heller för min Minicroser, där jag måste bromsa mycket för att inte skaka av njurarna :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Måns H 2021-10-03 19:36
Det finns ju olika sorter.

"Kullersten" kan vara obearbetad sten, kallas också fältsten i branschen, eller storgatsten med kullrig överyta. Den beläggningen blir inget vidare att gå på. Därför bör man i så fall lägga in stråk av plan sten att gå på, en borgmästarstig. Borde vara nåt även för Roskilde!

Smågatsten som på bilden ger ju en betydligt jämnare yta. Men även del jobbigare än asfalt för den som behöver en helt slät yta,
Erik Madsen 2021-10-03 19:49
PS: Det finns flera olika stenar. På danska kallas de generellt "brosten". Jag måste visa några exempel här från Roskilde nån gång. Jag har följt renoveringen av Stændertovet och även gjort flera blogginlägg om det här på FS.
Vänliga hälsningar. Erik.