Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Räddar elsparkcyklarna klimatet?

Uthyrarna hävdar att deras elsparkcyklar ger en ofantlig miljövinst eftersom folk som hyr åkdonet ifråga skippar att använda bilen. Stämmer det?

Ett exjobb på KTH 2019 av Hannes Kristoferson och Isak Wallin, "Delningstjänster för elsparkcyklar, ett hållbart transportalternativ eller en ohållbar ekvation" visar hur det ligger till. Vad har elsparkcykelåkarna valt bort?

62 % hade valt bort att gå eller cykla. 12  % valde bort tunnelbana, ett färdmedel med nära nollutsläpp. 23 % hade valt bort bussen. 3% hade valt bort bilen.

Här i Sverige går elsparkcyklarna på nästan fossilfri el. Det är tillverkningen, hopsamling/utplacering och eventuell återvinning som belastar klimatet. Transporterna från Kina  är ingen stor  belastning. Det är hemligt hur länge uthyrningselsparkcyklar håller. Den vanligaste bedömningen är två månader. Sen  plundras dom på reservdelar och antingen slängs eller går till återvinning. Bilarna som används för att samla ihop åken och ställa ut dom igen går numera ofta på el. Det är tillverkningen som belastar klimatet. Att åka är sämre för hälsan än att promenera eller att cykla.

Teknologernas totalbedömning var att elsparkcyklarna utgör en ökad konsumtion. Denna ökade konsumtion har livscykelutsläpp per personkilometer av samma storleksordning som fossildrivna bilar. Sammantaget är detta inslag i delningsekonomin negativt för klimatet och för folkhälsan.

Då har de inte räknat in olycksriskerna. Hittills i vår en död och några skadade på elsparkcyklar i Norrköping.

  Jag pratade med Staffan som jobbar med att samla ihop Tiers åk här i Norrköping. Folk är väldigt slarviga sa han. Alldeles för många ställer ifrån sig hur som helst och blockerar trottoarerna. Det blir dessutom svårt för oss att samla ihop åken. Han avslutade med att just nu är detta nyhetens behag men lugnar väl ner sig.

 Parkförvaltningen blomsteruppsatser på Gamla Torgets stensatta gångytor har fått sällskap av elsparkcyklar.

Iphone SE 2020 med app Halide för RAW och sen Efex Silver för svartvitkonvertering. Jag skalade ner till bildbredd 1000 pixlar och justerade där för att få en lite analogare bild men lyckades inte helt.

Inlagt 2021-07-05 10:01 | Läst 1144 ggr. | Permalink

"Dagens möte, bokstavligen talat, var två (eller de var förstås inte bara en per elsparkcykel...) som jag mötte på Karlavägen vid Hakberget; mitt i körbanan, på fel sida. Vad annars? Reaktion på helljusblink (från bara varselljus, n.b.), förstås ingen alls. Annars tog jag en fin bild vid Berwaldhallen i nyligen. Elsparkcykeln elegant parkerad mitt för bussållplatsen. Sedan stod det en mindre skog runt papperskorgen också, förvisso... Det var nu inte den enda elsparkcykeln jag stötte på vid den promenaden. En låg mitt över trottoaren i Diplomatstaden och en annan stod på motsvarande vis längs Oxenstiernsgatan, som exempel. Nu ska väl ändå sägas att jag fått en cykel i sidan/tröskellådan från ett grindhål, vilket av denna ansågs vara mitt fel, varit nära att köra över en annan i ishalka som korsade gatan (dold bakom köande bilar i motsatt riktning) där ingen form av för ändamålet avsedd anordning fanns, också mitt fel, samt varit nära att frontalkrocka med en mopedist som vare sig kunde "skylten lämna företräde" eller att vi sedan 1967 har högertrafik. Ja, gissa, det var förstås jag som var idioten..."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Är nog ett smidigt sätt att ta sej fram. Men där är lite väl många negativa aspekter.
Vid mina morgonpromenader så sveper de förbi i hög hastighet, på trottoaren. Kryssandes mellan andra slängda/parkerade elsparkcyklar.
// Conny
Sten-Åke Sändh 2021-07-05 13:29
Det är väl mest en massa rundningsmärken i form av fotgängare man rundar och för någon dag sedan när jag var i Stockholm och passerade Kungsan, så insåg jag att jag hela tiden hade att förhålla mig till dessa elsparkcykelåkare som åker precis överallt på trottoarerna och gångstråken helt utan hänsyn .

För mig är det ok om dessa trafikanter njuter av sin mobila frihet så länge de inte begränsar fotgängarnas men så är det inte alls just nu tyvärr. Dessa fordon är fordon är att jämföra med cyklar, mopeder och motorcyklar och ska framföras på vägar och möjligen cykelbanor. På trottoarer hör de inte hemma. De här fordonen har snabbt utvecklats till ett landbackens motsvarighet till vattenskotrarnas gissel. Där gäller heller inga vanliga regler i praktiken.
Svar från Måns H 2021-07-06 22:31
Likadant här i Norrköping. Jag blev inte påkörd häromdan men tjejerna som väjde i stället för att köra på mig hamnade i en hög på trottoaren ihop med fortskaffningsmedlet. Oskadda men tycket att jag skulle beställa ambulans.
”An’te” mig! Konsumtion är nog i allmänhet miljöbelastande. Kanske finns det någon vinst i ökad effektivitet men det är nog på marginalen då kategorin som använder dem gör det mest för nöjesskull!
/MA
Svar från Måns H 2021-07-06 22:34
Exjobbet från Tekniska Högskolan ger ju vid handen att även om det är kul för dom som åker så är klimatpåverkan år fel håll.
Smidig, och säkert ett kul sätt att ta sig fram! Oftast för ungdomar kanske! Två på en elcykel typ! ;)
Men det gamla vanliga, tillverkning av nya prylar, här elektroniska produkter, tär på miljön!
Så för planetens bästa, konsumera förre prylar, käka grönt, åk kollektivt!
Eller gå där avstånden tillåter, för att gå de e även bra för hälsan också! :)
/B

Ps. Å att köpa begagnade kameraprylar e nog också bra för planeten! :)
Svar från Måns H 2021-07-06 22:37
Bra för planeten just nu är att stänga 10 000 kolgruvor och inte öppna nya. Köper ändå hellre ett Carl Zeiss Jena DDR- objektiv från 1976 än ett sprillans nytt med en annan uppsättning egenheter och ett annat pris i pengar och miljö.
Läste att tex tillverkningen av en enda smarttelefon ger upphov till 86 kilo miljöfarligt avfall, till det kommer sedan konsumentens användning av den samma. Världen och människan får nog göra en ekonomisk kullerbytta och ställa om den samlade produktionen av konsumtionsvaror till dom faktiska behov vi människor i grunden har om vi alls skall kunna stoppa miljö raset och förstöringen av vår livsmiljö. Vad vi konsumenter kan göra redan nu är att ny inköpa i mindre omfattning och så återanvända. Det är ett tungt lass vi har att bära...
🤔
Svar från Måns H 2021-07-06 22:44
Tungt lass stämmer eftersom vi har byggt in oss i systemet. Skriver nu från Gotland. Grannarna klarade sig utan el ännu 1959 då dom gifte sig och satsade allt dom hade på att få köpa ett litet hus. Kommunen hade satt upp en gatlykta på vägen så att de hittade på tomten och så var det vedeldning och fotogenslykta inomhus.

Det var enkla yttre omständigheter men dom var lycklige ändå.
Bortsett från alla miljöaspekter så upplever jag många av de som kör dessa som direkt livsfarliga i trafiken.
De gånger jag varit tvungen att vara inne i stan så har jag sett hur de kryssar bland bilarna och även struntar fullkomligt i alla trafikregler. Trafikljus verkar bara vara en dekoration för dem.
Svar från Måns H 2021-07-06 22:48
Jag tror att dom inte ens vet att det finns trafikregler. Jag tog ett snack med en kille som jag tyckte trängde sig fram på trottoaren på sitt färdmedel. Han var totalt oförstående till idén att tropttoaren var avsedd för gångtrafik.

Även polisen är luddig. Intervjuade av tidningen kryssade polisen mellan olika regler. Att en vuxen person varken får cykla eller elsparkcykla på trottoaren kunde han inte klämma ur sig.
Dagens möte, bokstavligen talat, var två (eller de var förstås inte bara en per elsparkcykel...) som jag mötte på Karlavägen vid Hakberget; mitt i körbanan, på fel sida. Vad annars? Reaktion på helljusblink (från bara varselljus, n.b.), förstås ingen alls.

Annars tog jag en fin bild vid Berwaldhallen i nyligen. Elsparkcykeln elegant parkerad mitt för bussållplatsen. Sedan stod det en mindre skog runt papperskorgen också, förvisso... Det var nu inte den enda elsparkcykeln jag stötte på vid den promenaden. En låg mitt över trottoaren i Diplomatstaden och en annan stod på motsvarande vis längs Oxenstiernsgatan, som exempel.

Nu ska väl ändå sägas att jag fått en cykel i sidan/tröskellådan från ett grindhål, vilket av denna ansågs vara mitt fel, varit nära att köra över en annan i ishalka som korsade gatan (dold bakom köande bilar i motsatt riktning) där ingen form av för ändamålet avsedd anordning fanns, också mitt fel, samt varit nära att frontalkrocka med en mopedist som vare sig kunde "skylten lämna företräde" eller att vi sedan 1967 har högertrafik. Ja, gissa, det var förstås jag som var idioten...
ztenlund 2021-07-05 23:24
Jag menade förstås "Valhallavägen vid Hakberget"...
Svar från Måns H 2021-07-06 22:55
Kånkade hem en oväntat tung kasse häromdan, det var en stor kartong kattsand i den, och lekte med tanken att låta dom köra på den om det knep. Men lät bli. Har också fått taskiga kommentarer då jag försökt utöva lite social kontroll. Men eftersom polisen har övergett vardagstillsynen behövs nog social kontroll.
Det enda som biter är ekonomi. Kommunerna får väl börja bötfälla bolagen som äger cyklarna och så får de skicka räkningarna vidare till de som sist hyrde cyklarna.

Sedan kan ju civila trafikpoliser göra en insats och börja bötfälla de som kör som vildar på främst trottoarer och gångytor i städer och tätorter. I det fallet funkar nog tyvärr bara att skapa "fruktan -för att åka dit". Om man visar grov vårdslöshet så dra marodörernas körkort. Det skulle säkert bita rätt bra.

Det som pågår nu med elsparkcyklar och vattenskotrar sker bara för att de som bryter mot allt vad trafikvett heter och utsätter andra för fara vet att de kan göra det utan någon som helst risk för påföljd.
Svar från Måns H 2021-07-06 23:08
Amen.

(Det räcker men måste fylla på ord för att få svara.)
Det blir väl även så, hos mig i alla fall, att man undrar vilka politiker eller politiskt parti som stöttar det här med elsparkcyklar! Ursäkta mig! ;)
B)
Svar från Måns H 2021-07-06 23:05
Det här är sånt som bara händer. Eftersom det är IT och appar inblandade törs ingen ha nån åsikt. Utom MPs trafikborgarråd i Sthlm Daniel Helldén som försöker vara balanserad och se både en del fördelar och behov att få ordning på det hela.

Här i Norrköping har dom bara sett att det finns problem att det ligger högar med prylarna på kommunal mark (trottoarerna). Kommunen tar in 2.50 per apparat och dygn.

Nu kom jag på att trottoarstäden ligger på intilliggande fastighetsägaren. Skulle vara intressant att se vad som händer om en fastighetsägare härsknar till och lägger elsparkcyklarna i grovsoporna.
Hej Måns

Ja så länge dessa fordon finns så kommer nog diskussionen att fortsätta. I min värld är det en leksak som nyttjas till större delen av minderåriga med inga eller ringa kunskaper om trafikvett eller förmåga att riskanalysera.

Men det skapar arbeten/sysselsättning och berör en hel del: uthyrarna, de som laddar och fixar med fordonen, användarna, de skadade fordonen, de irriterade och ibland skadade människorna och våra vårdgivare.

Men det vankas förändringar. Transportstyrelsen fick i oktober 2019 uppdraget att utreda detta. 2021-03-01 kom den:

Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon (https://bit.ly/2UoldJS)
Svar från Måns H 2021-07-06 23:09
Tack! Ska kolla! Intressant!
Sten-Åke Sändh 2021-07-07 00:12
Jag undrar hur länge det ska ta innan man kommer till skott med elsparkcyklarna. Hur många år har det inte tagit innan man kommit dit man kommit med vattenskotrarna.

Med vattenskotrarna var det nog ännu vildare förr än nu trots allt. Jag kommer ihåg en gång när min familj skulle slussa med vår kabinbåt genom Karl-Johan Slussen i Stockholm (och det är nog 20 år sedan om jag drar mig till minnes hur gammal vår son var när det hände). Vi åkte in från Mälarsidan och hela slussen var full inklusive två ur Stockholms begåvningsreserv som körde in på en vattenskoter. En stor del av slussen upptogs också av en lång turistbåt, så det var trångt.

När slussporten gick ner så tyckte killarna på vattenskotern att det blev lite tråkigt efter ett tag så de började köra som galningar fram och tillbaka mellan slussportarna. Japanerna som satt i sin turistbåt trodde inte sina ögon. Som genom ett under hände dock ingen större smäll vare sig mot båtarna i slussen eller mot slussportarna. Slussvakten ringde dock polisen och vägrade öppna slussen trots massor av fyllehot från skoterkillarna men eftersom vattnet sänkts i slussen till Saltsjöns nivå, så satt de hjälplöst fast där tills polisen kom. Folket i båtarna och uppe på bron över slussendiket applåderade när polisen buntade ihop killarna och vi till sist kunde vi åka vidare ut i Skärgården.

Men det var nog inget mot när en av säljarna i företaget jag jobbade på skulle stila på en Microsoft kick-off på snobbiga Villa Pauili i Djursholm, som vi bjudits in till en lördag i början på 90-talet. Mycket dricka var det, som det alltid var på det glada 90-talet i en IT-distributionsbransch som ständigt gjorde all time high. Man visste knappt vad de skulle göra av alla marknadspengar innan den ekonomiska krisen slog till och det var väl inte helt genomtänkt med all alkohol just i samband med den vattenskoterstafett man riggat upp för de olika lagen från Microsofts konkurrerande distributörer.

Nåväl, när sagde säljare kört iväg i full fart för att runda en boj kanske 3-400 meter ut i sjön och vände åter minst lika fort mot en strand där de olika lagen spänt stod på kö och väntade på sina åk, så inser denne firmans påläggskalv att han inte kommer hinna stanna i tid. Så han hoppar helt sonika av skotern i farten som fortsätter helt okontrollerad rakt upp på stranden. Folk flyr i vild panik som yra höns. Skotern flyger först över någon av de kanoter som ligger uppdragna på stranden och stannar till sist med ett brak när den träffar en annan av kanoterna och bl.a. annat knäcker relingen på denna innan den även knäcker en av kanoternas tofter. Vid prisutdelningen efteråt tror jag denne säljare fick en klocka i present av en konkurrerande distributör för kvällens bästa stilpoäng. Han blev senare även belönad med en VD-post.