Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Parkeringsproblemet löst. Alla kan ladda.

Ska barn och bilar få plats i centrum? Det är enkelt att bygga högt och tätt om man slipper bry sig om ungar och bilar. Att bygga p-garage är dyrt. Så tjänstemän och politiker har börjat ge upp den idén. Att ungarna får sol och luft, det går inte om man bygger riktigt tätt.

Ännu för några år sen fanns p-normer som tvingade fram parkeringslösningar i källargarage. Den här fastigheten på Prästgatan i Norrköping byggdes för tjugo år sen. P-garaget för merparten av det troliga bilbehovet blev dyrt men är nu oerhört uppskattat. 2019 började medlemmarna skaffa elbilar. Då bestämde sig föreningens styrelse för att fixa laddboxar åt alla i stället för att dutta med en i taget. En medlemsenkät och förslaget accepterades.

Föreningens projektledare Leif Orvar är nöjd med satsningen, nu finns laddning åt alla. På lite sikt skaffar medlemmarna laddhybrider och renodlade elbilar.

Gården är bilfri. Närmiljön har sluppit bli parkeringsöken. Där framme vid Holmentornet är bilarna också förvisade till underjorden.

Inlagt 2021-04-17 08:50 | Läst 696 ggr. | Permalink

"Elbilar är utan tvivel framtiden och redan i detta tidiga skede ersätts modellerna i rasande takt. Gissar att denna bastanta investering i laddare säljs vidare eller hamnar på återvinningsstationen tidigare än tänkt just pga denna utveckling. I vår bostadsrättsförening har beslutats efter en omfattande enkät att ca 50% av p-platserna skall få laddboxar då just laddhybriderna är ganska vanliga. Hybriden, laddhybriden är enligt mig en ren parentes som inte hör framtiden till. /Stephan"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Under tiden alla skaffar elbilar, elmotorcyklar, elsparkcyklar, elbåtar, elflygplan så undrar jag om man inte skall försöka köra de gamla grejerna ett tag till, med litet biogas typ! ;)
Använda sakerna litet längre, å inte bara köpa nytt hela tiden!
Tycker jag alltså! :)
B)
Svar från Måns H 2021-04-17 17:26
Håller med dig Bengan! Jag har hållit på med vindkraft sen 1975, lyckas fortfarande få in en artikel nån gång i tidningen Elbilen och måste väl räknas som nörd. Men jag behåller snåldieseln byggd 2012 och kör ganska lite med den.

Funderar på att köra med HVO 100 mest för att kunna sätta upp en dekal 100% fossilfri men den macken ligger avigt till och den soppan går åt ändå till tunga trafiken.
syntax 2021-04-17 17:49
Elbilstekniken är långt ifrån i rimlig funktion. Den som tidigt köpte elbil har många gånger fått ångra sig bittert.
Elbilarna är dyra och tar lång tid att ladda. Priset för laddning varierar enormt mellan olika laddstationer (om det finns någon i sikte när man behöver). Plötsligt har batteriets kapacitet sjunkit till högst okomfortabla nivåer – och ett nytt batteri visar sig kosta två tredjedelar av bilens nypris. Elbilar självtänder och brinner upp. Listan på besvärligheter kan göras lång.
Det är väl bra för oss andra att några vill vara teknikpionjärer och låta pengarna rulla (och komforten) – man aldrig i livet att jag köper elbil!

I övrigt håller jag med Bengan. Nytillverkningen av elbilar som i förtid skall ersätta bilar som nu rullar och som kunde rulla långt ännu, innebär en enorm miljöbelastning, som inte på minsta sätt uppvägs av utsläppsminskningen på dom äldre fordon som tas ur bruk.
Var skall all elen tas i framtiden? Redan nu vill MP förstöra naturen och artrikedomen med att bygga enorma vindparker och ta jättearealer i anspråk där ingen längre kan bo. Det som blir över av natur kokar man biobränsle av och eldar till el. Nu kalhugger vi i Estland.
Om det inte räcker i dagsläget – hur skall det räcka i framtiden?
Anders F. Eriksson 2021-04-17 17:54
Du behöver läsa på lite, Peter. Det du beskriver är myter som avlivats många gånger om de senaste åren, men som gärna upprepas av elbilsmotståndarna (varför det nu finns sådana). Jag har själv trott ungefär detsamma om elbilar under lång tid, men efter att ägnat några timmar åt att kolla upp fakta har jag insett att det faktiskt inte är sant.

Det finns helt klart både för- och nackdelar med elbilar, men nackdelarna är inte så stora som en del försöker göra dem till (beroende på vad man behöver och vilken bil man väljer förstås)!
Svar från Måns H 2021-04-17 18:28
@Peter: Jag är jävig (skriver i tidningen Elbilen) så läs det jag skriver med en nypa salt.

Det tar sig hela tiden. Ett stort olöst problem är att det saknas standard för betalningar. Vanliga Visa- eller Master Cardkortet som alltid går att köpa fossilbränsle med funkar alltför sällan.

Kan man ladda hemma och planerar resorna mer än man skulle gjort med fossildrivet så börjar det funka. Jobbpendling har funkat länge, på så sätt är elbilen en bra förstabil om man har två.

Bränder händer, men inte oftare än då det gäller fossildrivna bilar.
syntax 2021-04-17 18:48
Någon har sagt: "Inte en elbil norr om Dalälven" ... :-)
Elbilar är utan tvivel framtiden och redan i detta tidiga skede ersätts modellerna i rasande takt. Gissar att denna bastanta investering i laddare säljs vidare eller hamnar på återvinningsstationen tidigare än tänkt just pga denna utveckling.

I vår bostadsrättsförening har beslutats efter en omfattande enkät att ca 50% av p-platserna skall få laddboxar då just laddhybriderna är ganska vanliga. Hybriden, laddhybriden är enligt mig en ren parentes som inte hör framtiden till.

/Stephan
Anders F. Eriksson 2021-04-17 15:52
Jag håller med; nu när det var dags att byta ut oljebrännaren (Ford Mondeo) funderade vi på en laddhybrid, men efter noggrant övervägande beställde vi i stället en Tesla Model 3 som levereras inom kort :)
Svar från Måns H 2021-04-17 17:34
Utvecklingen går snabbt. Dottern leasar elbil och är på sin tredje. Den hon ska hämta ut går dubbelt så långt som den första och kan ladda fortare.

Sex år utan att tanka, hon kan knappt tänka sig nåt annat numer.
Svar från Måns H 2021-04-17 17:37
@Anders: Spännade! Jag trodde att ett liv utan vibrationer inte var nåt liv för dig. Men alla jag känner som skaffat elbil säger att man vänjer sig fort.
Anders F. Eriksson 2021-04-17 17:44
Vill jag ha vibrationer kör jag motorcykel :)
Det där ser mycket bra ut, jag funderar mycket över hur det ska bli här i Limhamn med alla gamla låghus och där gatorna är packade med bilar utan fast p-plats, många problem att lösa. Må gott, LO
Svar från Måns H 2021-04-17 17:54
Tack Lars Olov för kommentaren! Limhamn har jag mest passerat då färjorna gi ck där och så har jag tittat på Cementas kontor som Sten Samuelson designade en gång i tiden. Ett väldigt speciellt läge vid jättegropen. Den är väl fridlyst nu antar jag, annars skulle den rymma hur många bilar som helst.
Funderade vid senaste bilbytet på el eller elhybrid men funderingarna stannade rätt snabbt vid kontroll med bostadsrättsföreningen där jag bor. På 600 lägenheter finns fyra platser med laddbox att hyra. Så, elbilen får vänta ett tag...
Anders F. Eriksson 2021-04-20 20:56
Ja, kan man inte ladda hemma eller på jobbet tappar man de flesta fördelarna med elbil.