Parkeringsproblemet löst. Alla kan ladda.
Ska barn och bilar få plats i centrum? Det är enkelt att bygga högt och tätt om man slipper bry sig om ungar och bilar. Att bygga p-garage är dyrt. Så tjänstemän och politiker har börjat ge upp den idén. Att ungarna får sol och luft, det går inte om man bygger riktigt tätt.
Ännu för några år sen fanns p-normer som tvingade fram parkeringslösningar i källargarage. Den här fastigheten på Prästgatan i Norrköping byggdes för tjugo år sen. P-garaget för merparten av det troliga bilbehovet blev dyrt men är nu oerhört uppskattat. 2019 började medlemmarna skaffa elbilar. Då bestämde sig föreningens styrelse för att fixa laddboxar åt alla i stället för att dutta med en i taget. En medlemsenkät och förslaget accepterades.
Föreningens projektledare Leif Orvar är nöjd med satsningen, nu finns laddning åt alla. På lite sikt skaffar medlemmarna laddhybrider och renodlade elbilar.
Gården är bilfri. Närmiljön har sluppit bli parkeringsöken. Där framme vid Holmentornet är bilarna också förvisade till underjorden.
Använda sakerna litet längre, å inte bara köpa nytt hela tiden!
Tycker jag alltså! :)
B)
Funderar på att köra med HVO 100 mest för att kunna sätta upp en dekal 100% fossilfri men den macken ligger avigt till och den soppan går åt ändå till tunga trafiken.
Elbilarna är dyra och tar lång tid att ladda. Priset för laddning varierar enormt mellan olika laddstationer (om det finns någon i sikte när man behöver). Plötsligt har batteriets kapacitet sjunkit till högst okomfortabla nivåer – och ett nytt batteri visar sig kosta två tredjedelar av bilens nypris. Elbilar självtänder och brinner upp. Listan på besvärligheter kan göras lång.
Det är väl bra för oss andra att några vill vara teknikpionjärer och låta pengarna rulla (och komforten) – man aldrig i livet att jag köper elbil!
I övrigt håller jag med Bengan. Nytillverkningen av elbilar som i förtid skall ersätta bilar som nu rullar och som kunde rulla långt ännu, innebär en enorm miljöbelastning, som inte på minsta sätt uppvägs av utsläppsminskningen på dom äldre fordon som tas ur bruk.
Var skall all elen tas i framtiden? Redan nu vill MP förstöra naturen och artrikedomen med att bygga enorma vindparker och ta jättearealer i anspråk där ingen längre kan bo. Det som blir över av natur kokar man biobränsle av och eldar till el. Nu kalhugger vi i Estland.
Om det inte räcker i dagsläget – hur skall det räcka i framtiden?
Det finns helt klart både för- och nackdelar med elbilar, men nackdelarna är inte så stora som en del försöker göra dem till (beroende på vad man behöver och vilken bil man väljer förstås)!
Det tar sig hela tiden. Ett stort olöst problem är att det saknas standard för betalningar. Vanliga Visa- eller Master Cardkortet som alltid går att köpa fossilbränsle med funkar alltför sällan.
Kan man ladda hemma och planerar resorna mer än man skulle gjort med fossildrivet så börjar det funka. Jobbpendling har funkat länge, på så sätt är elbilen en bra förstabil om man har två.
Bränder händer, men inte oftare än då det gäller fossildrivna bilar.
I vår bostadsrättsförening har beslutats efter en omfattande enkät att ca 50% av p-platserna skall få laddboxar då just laddhybriderna är ganska vanliga. Hybriden, laddhybriden är enligt mig en ren parentes som inte hör framtiden till.
/Stephan
Sex år utan att tanka, hon kan knappt tänka sig nåt annat numer.