Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

På hemvägen från Kiev 1962 sjöng vi Du gamla du fria på fullt allvar.

1962 gick världsmästerskapen i modellflyg, "linkontroll" av stapeln i Kiev; då en del av Sovjet. Jag var där. Svenska laget åkte dit med tåg Helsingfors-Moskva. Vakter kollade igenom våra plånböcker. Moskva, sen flyg till Kiev. Sovjetisk teknik. Planets klaffar manövrerades med gängade skruvstänger. På borden stod små gammeldags lampor med veckade tygskärmar och tofsar. Vi fick te.

På plats omhändertogs vi av "tolkar", d v s funktionärer som vi tog för givet var utsedda av partiet för att hålla koll på oss. Tävlingarna hölls ute på en ö i Dnjepr. I princip såg vi knappt nåt alls av själva stan. I tävlingarna blev det mest minnesvärda finalen i Team Racing.  Tävlingen gick över 100 varv. Ryssarna Yuri Sirotkin och Boris Chkourski hade en snabb modell, men den gick bara 33 varv per tank. Med lite draghjälp hade dom ändå lyckats komma 100 varv med två omtankningar. Men i finalen stannade deras motor alldeles innan 99 varv. Jaha, det var kört för dom. Trodde vi.

För sen gjorde mekanikern en otroligt snabb omtankning! På dryga tre sekunder så var planet iväg igen.

Sirotkin/Chkourski vann. Svenska topplaget Nils Björk och Kjell Rosenlund kom på fjärde plats.

På bilden syns mekaniken Chkourski, planet (vitaktigt suddigt) och i cirkelns mitt piloten Sirotkin med vita skor. (Foto 1962. Okänd upphovsperson.)

Innan stora banketten bjöds vi på flodbåtstur. Vi ville titta på stan, men det kom inte på fråga. Finnarna hade avböjt "tolk" med hänvisning till att deras lagledare talade ryska. Våran "tolk" var en snäll tjej som skulle hålla koll på finnarna också. Vi kom till båten med henne, men inga finnar dök upp. 

Tolkens ansikte, at first just ghostly, turned a whiter shade of pale då avgångstiden närmade sig. Vad skulle hennes bossar säga och göra? Jag skäms ännu över att vi inte försökte trösta henne. Vi fick se flodbankar i tre timmar. Mest intressant var båtens maskineri. Ångmaskin med vevstake utformad som en jonisk pelare drev paddelhjulen.

På banketten ställdes jättetjusiga fruktarrangemang ut på borden. Sen hölls jättelånga tal på ryska. Sen bars fruktarrangemangen ut. Det blev bra ändå, vi fick mat, den prydligt uppställda orkestern spelade When the Saints Go Marching In så att hela salen svängde, allmän förbrödring. En liten spinkig ukrainare utmanade mig på armbrytning. Jag anade oråd och pekade ut biffigaste tysken som hette Gorziza. Han antog utmaningen och bröts ner på några sekunder.

På hemvägen tänkte vi handla i stora varuhuset GUM vid Röda Torget. Tomma hyllor. Det fanns rysk champagne och vodka. Vodkan kom i flaskor med sån där metallkapsyl man skar sig i tummen på, med en centimeterlång rivtunga på ena sidan. Flaskorna gick inte att återförsluta. Det sa nåt om rysk dryckeskultur.

På tåget kollade vakter igenom våra plånböcker igen. Då vi kommit på rätt sida om finska gränsen sjöng vi "Du gamla, du fria" på fullt allvar.

(Detta är en bearbetad repris av ett tidigare blogginlägg.)

Inlagt 2022-07-21 09:22 | Läst 487 ggr. | Permalink

"Intressant berättelse. Linflygning har jag aldrig sett, blir man inte snurrig? Själv höll jag på med radiostyrd modellflygning några år, det var tider de"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Vilken historia! Toppenläsning. Och en jättebra bild också.

MvH
Johnny
Svar från Måns H 2022-07-21 12:51
Tack Johnny för uppskattningen! Minnena kom över mig inför Rysslands storangrepp på Ukraina. Bilden är inte min, hittad på nätet, men låt oss säga curerad av mig.
Hej. Det där med modellflygning kan resultera i spännande berättelser. Som din här. Som alla killar byggde man balsamodeller för länge sen. Enbart segelmodeller förstås och som kunde vara uppe rätt länge i luften ibland. Hälsar NL
Svar från Måns H 2022-07-21 21:24
Trevlig hobby, man fick bli lite händig och så fanns nåt att göra på vintrarna och så kom man ut då det vårades. Jag har hobbyn att tacka för mycket, att ha rest i östeuropa bakom järnridån och vänner och bekanta på olika håll i världen. Gillade segelmodeller, rena och tysta, men sen blev det mest motordrivet.

Jag kan fortfarande reparera grejer som gått sönder rätt bra, det var mycket "reppa" på den tiden!
Intressant berättelse. Linflygning har jag aldrig sett, blir man inte snurrig? Själv höll jag på med radiostyrd modellflygning några år, det var tider de
Svar från Måns H 2022-07-22 11:49
Man vande sig. Jag tålde rätt mycket snurr motsols. Nu då du säger att du inte sett linflyg så stämmer det även för mig då det gäller Skåne, det fanns nog inte många ställen att hålla till på i ordnade former.

Jag höll mig till friflyg och linflyg. Sen kom jättebra radiostyrningsteknik, hoppas att den funkade för dig. Nu finns ju eldrift också, rent och lite tystare.
pdahlen 2022-07-22 12:38
Jag flög elektriskt segelflyg. Man hade elmotor för att få upp den på höjd och väl uppe kunde man slå av motorn och segelflyga. Det var väl i princip alltid så att man flög tills den kraschade
Svar från Måns H 2022-07-22 13:34
Låter jättetrevligt tycker jag utom kanske kraschade ----- fast sånt händer ju.. Rent och tyst och svävande, jag hade för mycket med jobb och familj för att ta upp hobbyn igen, men i så fall gärna just den varianten.