Nyaste bilen på Almedalen: X-peng.
Nyaste bilen som visades på Almedalen 2022 hade inregistrerats veckan innan.
X-peng är en elbil. Grön enligt registreringsbeviset, en lurig grön kulör som såg gul ut i Almedalssolen. 316 kW toppeffekt, d v s ca 500 hästkrafter. 124 kW, ca 150 hästkrafter, under mer kontinuerlig 30 minutersdrift. Enorma hjul, hjulbas 3 meter. Fyrhjulsdrift. Bilen ser låg ut men är ändå hyfsade 143 cm hög. Batteriet ska räcka 47 mil enligt den lite tuffare testcykeln WLTP. Förbrukning 1,94 kWh per mil är en bra siffra för en så stor bil med fyrhjulsdrift - motsvarar ca 0,2 liter/mil bensin. Toppfart 170 km/h, troligen en elektronisk begränsning.
Tanken är väl att göra som Tesla, hitta en målgrupp som kan betala för att få visa upp sig i ett på sätt och vis miljövänligt fordon som slår de allra flesta fossildrivna i prestanda.
Det här är ju en fotosajt så jag kollade lite extra på kulören. I Almedalens skoningslöst skarpa solljus såg den gul ut. Men lite underexponerad visade bilden en grön bil. Undrar hur kineserna blandat till och applicerat denna färgen!
Vänstra bildhalvan lite underexponerad i kameran, jag brukar ligga i underkant för att inte bränna ut högdagrarna. Kamera Pentax K-1, objektiv vidvinkliga Zeiss Ikon Jena DDR Flektogon 20mm f2,8. Högra bildhalvans exponering justerad till normal vid efterbehandlingen.
En del elbilar, notabelt VW ID 3, visar sig förbruka originaldäcken för snabbt. Då avger dom skadliga partiklar. Att accelerera 0-100 på typ 5 sekunder sliter hårt på däcken, gäller alla bilar inkl elbilar.
Jag råkade ha vidvinkeln på kameran och passade på att utnyttj den. Tack Nisse för kommentaren!
I din sista bild så ser bilen rätt exponerad ut till vänster och himlen den till höger. Har du möjligt att göra redigeringen med en ”rullgardin” i ditt program så kan man just få den effekten att man bara styr vad som ska ljusas upp
Måns, även den första bilden ser överexponerad ut på min skärm, dvs även huset. Det är egentligen bara himlen som ser OK ut
Elbilsutvecklingen går fort nu! Senaste 60 kWh-batteriet till Renault Megane väger samma 394 kilo som 24 kWh-batteriet till föregångaren Renault Zoe och tar mindre plats. Det går att leasa såna bilar (VW ID3 hör dit) för rimliga pengar fast dom kostar bortåt en halv miljon.
Sen Volvo (personbilsidan) blev Kinaägt så har Svensson blundat hårt och tänkt Hisisngen, förträngt Kina.
Inte lätt detta. Skjortan jag har på mig är sydd i Kina. Det står Huawei på routern. Datorn är designad i Californien och byggd i Kina.
Egna bilen är faktiskt byggd inom EU. Snåldiesel, jag kör på HVO 100. Hoppas soppan är från Finland.