Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Kvarteret Bron. Norrköpingsgula spårvagnar. Hertig Johan 1614.

Bilden visar gatunamnsskylten och nuvarande Saltängsbron. Den är den sjätte på platsen och blev klar 1980. Kvartersnamnet tillkom 1728. Det syftar på läget vid Nya bron som då fanns på plats.

Den allra första Saltängsbron bekostades av hertig Johan av Östergötland (1599 - 1618, barnbarn till Gustav Vasa, kusin till Gustav II Adolf och uppfostrad tillsammans med honom sedan föräldrarna dött) och byggdes av allmogen 1614.

På bron ligger Drottninggatan, en huvudgata som sedan 150 år leder fram till Norrköpings Centralstation. Sen 1904 går spårvagnarna här. Att de finns kvar beror helt på folkliga protester vid olika nedläggningshot. Numera fattar stan att det är bra att ha 46 % av kollektiva tätortstrafiken helt avgasfri och börjar vänja sig. Bisarrt nog måste Norrköping betala Östgötatrafiken extra för att få ha miljövänliga spårvagnar.

Att de är Norrköpingsgula beror på att de alltid varit det. Och att det blir folkstorm då nån klåfingrig överhet, senast Östgötatrafiken,  vill ändra.

"Norrköpingsgult" tror jag har sitt ursprung i att husen i stan ofta var putsade och gulmålade med kalkfärg. Billig, särskilt om man använde lite järnvitriol i kalken i stället för att köpa pigment. Hållbar och bra för husen men nuförtiden alldeles omodern. Kalkfärg funkar inte på plåt, så spårvagnarna målades väl med nån sorts oljefärg tills lackfärgerna kom.

Inlagt 2021-04-04 10:00 | Läst 635 ggr. | Permalink

"Jag gillar verkligen spårvagnar. Man vet var dom går, det ger stadga i stan. Då Stockholm bytte till dieselbussar blev Stockholm sämre. Bränsleceller: Jodå, men ske de gå på vätgas måste vätgasen tas fram utan fossil energi om det ska vara någon klimatnytta. Många steg mellan sol, vind och vatten och transportnyttan. Elvägar med induktiv laddning underifrån testas nu på Gotland. (Jag var där i höstas då de byggdes och kan blogga om det.) Bättre och billigare batterier kan betyda mycket. Tack Björn för uppmuntrande kommentar!"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Fint med din serie från Norrköping, bra bilder och proffstext därtill! Spårvagnar är trevligt, jag är van vid det sen Chalmerstiden. Ändå kan jag tänka att det är ett "omständligt" system - höga fasta kostnader, tunga vagnar och spårbundet, inte så lätt med gatuarbeten och sånt. Bussar - liksom lastbilar för den delen - är väl idealiska för bränslecellsdrift även om vi inte riktigt är där än? Hälsningar/ Björn
Jag gillar verkligen spårvagnar. Man vet var dom går, det ger stadga i stan.

Då Stockholm bytte till dieselbussar blev Stockholm sämre.

Bränsleceller: Jodå, men ske de gå på vätgas måste vätgasen tas fram utan fossil energi om det ska vara någon klimatnytta. Många steg mellan sol, vind och vatten och transportnyttan. Elvägar med induktiv laddning underifrån testas nu på Gotland. (Jag var där i höstas då de byggdes och kan blogga om det.) Bättre och billigare batterier kan betyda mycket.

Tack Björn för uppmuntrande kommentar!