CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Totalförnyelse av Östra Promenaden

Jättekonstig stämning på plats. Eerie heter det på engelska. Alldeles tyst och helt tomt på bilar.

Eerie! Kameran (Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm) riktad norrut. Jag står alltså på mittlinjen mellan två körfält. Normalt skulle jag blivit påkörd eller möjligen räddad om bilisterna stannat.

Östra Promenaden har stängts av. 170 lindar tas bort. 190 nya ska planteras. De är nu 6-8 meter höga och väger 2 ton styck. Ledningar ska bytas. Arbetet ska ta två år. Under tiden ska trafikanterna "ta annan väg" än denna genomfartsled.

Norra Promenaden, Östra Promenaden och Södra Promenaden i Norrköping är byggnadsminnen. Jag minns då Riksantikvarieämbetets ombud Åke Nisbeth presenterade förslaget cirka 1989. Politikerna sa jaha, ska det bli på det sättet. Förvånansvärt accepterande. Jag som tjänsteman försökte se till att bestämmelserna skulle bli möjliga att efterleva. T ex att byta träd då det behövdes. Norra och Södra Promenaderna är storslaget stiliga, Östra Promenaden mer  som en vanlig stadsgata med trädallé.

Inte bra att byta så mycket på en gång. Men det ligger ett virrvarr av ledningar där nere och träden mår inte bra. Och ersättningsträden blir snart för stora att flyttas.

Kameran riktad söderut. Lika öde här. Nederst vinjettering i hörnen, det är det eftermonterade motljusskyddet som syns.

Kameran riktad österut. Bilden beskuren nedtill. Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 2,8 från 1976 tecknar så här rakt!

Postat 2021-08-10 09:03 | Läst 501 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Ändra reglerna för elsparkcyklar!

Idag publicerade Folkbladet en debattartikel om elsparkcyklar som kan kännas igen från den här bloggen. Lika aktuell nu!

https://folkbladet.se/asikter/artikel/det-behovs-i-vart-fall-ett-hum-om-trafikvett/lyze4wzj

Här nedan manus med källhänvisningar.

Bygg inte om städerna för elsparkcyklarna, ändra reglerna!

 

Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att städerna byggs om för att passa deras affär. Någon annan ska betala. Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det."

 

Som jag ser det är Voi ute och cyklar. Det är reglerna om behöver skärpas.

 

Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Häromveckan åkte två tjejer på en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vägen". Det här var bara ett tillbud, men om man blir påkörd av en tung person på elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt. Synskadade får stora problem.

 

Tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.

 

Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % ersatte en bilresa. Resten lät bli att åka T-bana eller buss.

 

Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsosam vardagsmotion och ökar åtgången av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Att bygga om städerna skulle inte hjälpa. Elsparkåkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att såna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."

 

Det behövs mycket tydligare regler och att de tillämpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lämnat ett förslag som tyvärr missar målet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det är fel av två skäl:

 

  1. I storstäderna har många cyklister sen länge valt att köra där det passar dom, gärna på trottoarerna. Beteendet ogillas av de som går men den sociala kontrollen fungerar inte.

 

  1. Cyklar framförs med hjälp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna ändå måste användas för att hålla fordonet i gång. Elsparkcyklarna är 100% motordrivna och passar helt enkelt inte in.

 

Elsparkcyklarna är alltså motorfordon och borde klassas som sådana. Motorfordon ska inte åka på trottoarerna. Det är en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedåkare och så dom som hyr ut elsparkcyklar.

 

Regeringen, erkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta.                     Att som hittills rekommendera i stället för att ge tydliga regler och se till att dessa tillämpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar måste förbjudas att använda städernas trottoarer. Voi m fl behöver åläggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna borde funka.

 

F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. Trafikförsäkring måste ingå i hyran. Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Den där krockkuddeliknande man hänger om halsen vore kanske lösningen.

 

Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elsparkstötting.

 

 

Måns Hagberg

 

Arkitekt och stadsplanerare

 

Källor:

 

Voi om stadsombyggnad:

Länk: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zr0xn9/elsparkcykeljattens-forslag-bygg-om-staderna

KTH-undersökningen, länk: https://www.kth.se/polopoly_fs/1.1000773.1600688472!/Delningstj%C3%A4nster%20f%C3%B6r%20elsparkcyklar%20Kristofferson%20Wallin.pdf

 

Bristfälliga försäkringar, länk:

https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-poddar/nyheter/2021/juni/forsakringsskyddet-ar-svagt-vid-olyckor-med-elsparkcyklar/

 

Transportstyrelsens förslag, länk:

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nya-regler-och-krav-pa-forare-ska-gora-elsparkcyklar-trafiksakrare/

Postat 2021-08-06 16:42 | Läst 671 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kontrapunkt

 Lördag för tolv dar sen. Vrinnevisjukhuset Norrköping. Man får bara komma en i taget på besök. Och egentligen bara en om dan. Fotoförbud däruppe hos min fru.

Härute på rastgården korrugerade stålrör, kakel och betong.

Här fick rökarna komma ut och dra ett bloss eller två. Men det är nu förbjudet. Askkoppen står kvar.

Galvaniserat stål med fabrikstrycket kvar.

Mjukare inslag. Pipranka. Vildvin.

Och så porlar det av vatten. Däruppe kommer dropp en droppe i taget. Vi vet inte att i morgon, söndag 07. 27, kommer personalen att ringa och tala om att klockan 09.00 flyttas min fru till sitt boende. Där ingen kan ta emot. Planeringen var tidigast tisdag.

Postat 2021-08-05 11:30 | Läst 455 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vunnit Wikipediatävling

Kul mail från Wikimedia i morse. Min bild från Vivesholm på Gotland har vunnit den nationella fototävlingen Wiki Loves Earth som pågick i maj och deltar nu i internationella finalen!

Postat 2021-08-03 10:41 | Läst 1066 ggr. | Permalink | Kommentarer (18) | Kommentera

Peter Carlsson och Northvolt Ett i Skellefteå

Peter Carlsson står bakom den största industriinvesteringen i detta sekel  i Sverige, batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå och en utvecklingsavdelning i Västerås. Fabriken  ska tillverka batterier som Europa och världen behöver för omställningen från fossila bränslen till grön el. Batterierna ska bli så gröna det någonsin går. Peter Carlsson var programvärd i "Sommar" på P1 juli 2021, därav denna blogg.

Peter Carlson har normalt svar direkt på alla frågor. Här på en hearing i Almedalen 2018 kom en fråga som krävde betänketid. Pentax K3II med Sigma 17-50 zoom.

Då startupbolaget letade efter lämplig etableringsplats anmälde sig Skellefteå. Stan kunde erbjuda djuphamn, industriell kapacitet, ren el och en vad jag kan förstå unik  planberedskap. Skellefteå hade en översiktsplan från 2011 med plats för två kvadratkilometer(!) industri och ägde mesta marken där.  Väg och stickspår till järnväg, elanslutning mm fanns eller kunde ordnas. Northvolts tidplan "spaden i jorden hösten 2018" gav helt enkelt inte plats för att börja från scratch eller på platser med mer tveksamma förutsättningar. Och Skellefteå var verkligt välkomnande. Att det finns en universitetscampus där var säkert ingen nackdel.

Kommunen startade detaljplanejobbet på spekulation - "blir det inte Northvolt finns plats för något annat". Då Northvolt bestämt sig ställdes planen ut för granskning till 28 oktober 2017. Den togs sen med ilfart till fullmäktige. Ingen överklagade. Planen vann laga kraft efter några veckor. Den har minimalt med bestämmelser. Hushöjd max 40 meter och i övrigt mer bygglovsbefrielser än inskränkningar. Staket, bodar, byggnader som inte ska rymma arbetsplatser slipper bygglov.

Kommunen tog fram det underlagsmaterial som behövdes till  planen. Kommunen gjorde behovsbedömning för miljökonsekvensbeskrivning, fann att MKB behövs för detaljplanen och tog fram en MKB. På samrådsstadiet hade MKB en del brister, men dessa hade enligt kommunen åtgärdats till granskningen. Kommunen jobbade alltså seriöst och professionellt.

Samrådet visade en hel del invändningar varav en "sedan tidigare haft dåliga erfarenheter" av kommunen som exploatör. Och kommunen disponerade inte all mark. Jag tror att man tog fram kommunens bästa förhandlare för att komma överens.

Tillstånd enligt miljöbalken är en parallell process enligt ett annat system. Processen drivs av sökanden till dess att en ansökan med MKB lämnas in. Northvolt fick miljötillstånd från länsstyrelsen för etapp 1.

Här är den första översiktsskissen över anläggningen. Den som byggs har fått vitare fasadfärg.

Översiktsbild över den planerade anläggningen. Bildkälla Northvolt.

Själva bygget kräver en hel del. Marken är inte den torra sand som Tesla byggde på i Nevadas öken utan kuperad terräng. Berg, torv, drumliner och en del blötmark bearbetas till byggbar mark. Det är fråga om att flytta hundratusentals ton. Detta startades i en brinnande högkonjunktur där byggjobbare måste tas från hela Europa och alla kranar redan var upptagna. Och sen kom coronan som slog hårt på platsen. Men Nortvolt med Peter Carlsson i spetsen jobbar oförtrutet på. Det blir batterifabrik. Det blir grillfest för alla i intilliggande Bergsbyn som stått ut med sprängningar och byggtrafik. Det blir batterier i en för Europa helt ny skala.

 

 

Postat 2021-08-01 10:52 | Läst 786 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 ... 125 126 127 ... 157 Nästa