CITYSCAPES: BLOGGEN
Delningsekonomi
Delningsekonomi! Startavgiften är 10:- och sen kostar det 2:50 per minut att hyra elsparkcykel. Hälften per person om man delar på två.
Dom här tjejerna var goa mot varann och omtänksamma i trafiken. Hoppas det inte händer nåt.
Norrköping centralt juni 2021. Pentax K3 II med Sigma zoom 17-50.
Ska städerna byggas om för elsparkcyklarna eller ska reglerna skärpas?
Häromdan bloggade jag om Vois förslag att städerna ska byggas om för att passa deras affär.
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/ska-staderna-byggas-om-for-elsparkcyklarna.htm
Bloggen toppade FS lista över mest kommenterade! Bland annat tog Jörgen Testudines upp Transportstyrelsens förslag om nya regler. Viktiga inlägg. Jag har ändrat texten. Den blir också en debattartikel i Folkbladet Östgöten med infrastrukturministern Tomas Eneroth och hans stab som målgrupp. Tack alla som kommenterade, bra input!
Vänstra bilden har jag fotat på gatan utanför huset jag bor i. Högra bilden visar infrastrukturminister Tomas Eneroth. Foto Kristian Blad/Regeringskansliet.
Aktuell text:
Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att städerna byggs om för att passa deras affär. Någon annan ska betala. Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det."
Som jag ser det är Voi ute och cyklar. Det är reglerna om behöver skärpas.
Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Häromveckan åkte två tjejer på en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vägen". Det här var bara ett tillbud, men om man blir påkörd av en tung person på elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt. Synskadade får stora problem.
Tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.
Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % ersatte en bilresa. Resten lät bli att åka T-bana eller buss.
Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsosam vardagsmotion och ökar åtgången av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Att bygga om städerna skulle inte hjälpa. Elsparkåkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att såna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."
Det behövs mycket tydligare regler och att de tillämpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lämnat ett förslag som tyvärr missar målet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det är fel av två skäl:
- I storstäderna har många cyklister sen länge valt att köra där det passar dom, gärna på trottoarerna. Beteendet ogillas av de som går men den sociala kontrollen fungerar inte.
- Cyklar framförs med hjälp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna ändå måste användas för att hålla fordonet i gång. Elsparkcyklarna är 100% motordrivna och passar helt enkelt inte in.
Elsparkcyklarna är alltså motorfordon och borde klassas som sådana. Motorfordon ska inte åka på trottoarerna. Det är en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedåkare och så dom som hyr ut elsparkcyklar.
Regeringen, erkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta. Att som hittills rekommendera i stället för att ge tydliga regler och se till att dessa tillämpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar måste förbjudas att använda städernas trottoarer. Voi m fl behöver åläggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna borde funka.
F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. Trafikförsäkring måste ingå i hyran. Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Den där krockkuddeliknande man hänger om halsen vore kanske lösningen.
Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elsparkstötting.
Trottoarparkerad cykel anno 2005
Elsparkstöttingar är lite av ett gissel idag. Men allt var inte bra förr heller. 2005 blockerade den här velocipeden min trottoar i Vänersborg. Fast den var snygg!
Arkivfoto 2005. Fuji F10. Intensivt motljus, bilden är i färg!
Misslyckat test av ultravidvinkelzoom APS-C på FF.
Hur funkar Sigma APS-C zoom 10-20mm 1:4-5,6 DC på en kamera med FF-sensor? Kort svar: Dåligt.
Längre svar:
Objektivet är en genomtänkt och för sitt måttliga pris bra konstruktion avsedd för APS-formatet.
Jag testade om det skulle gå att få ut mera vidvinkel med FF-sensor (Pentax K-1). Testläge 10mm zoom. Här en bild av huset jag bor i. Som synes tecknar objektivet inte ut FF. Men det kanske ändå skulle gå att få ut mer vidvinkel än med APS-kameran?
Här nedan är bilden beskuren på enklaste sätt. Utsnittet motsvarar 14mm brännvidd, alltså ultravidvinkel. Det finns förvisso spår av skärpa. Men också massor av distorsion. Med bättre ljus skulle en bild tagen så här möjligen vara acceptabel om motivet saknade raka linjer.
Bilden nedan: Jag försökte korrigera distorsionen i Photoshop och blev åksjuk av resultatet! Allt gungar hur som helst.
Sammanfattning: Objektivet är värdelöst på FF. På APS-C funkar det hyfsat, men mustaschformade distorsionen gör ofta bilder med raka linjer onjutbara.
Är detta nåt att skriva om? Jämför med forskningsvärlden. Av lätt insedda skäl underrapporteras misslyckade vetenskapliga försök. Nothing succeeds like success. Så bäst att bara rapportera framgångar. Men rapportering även om sånt som inte fungerar vore bra för forskningen.
Ska städerna byggas om för elsparkcyklarna?
Hur mycket skulle ett sådant projekt som ni ritat i Hornstull faktiskt kosta att genomföra?
– Vi har inte räknat på hur mycket ombyggnaden skulle kosta, men konstaterar att bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det.
______________________________________________________________________________
Som jag ser det är Voi ute och cyklar.
Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Jag gick på gångbanan. Två tjejer på en elspark kom ikapp bakifrån utan att jag märkte det. De kunde inte bromsa. De väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, jag stod i vägen. Att bli påkörd av tyngre personer i 20 kilometer i timmen kan sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt.
Själva tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.
Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % av resorna ersatte en bilresa.
Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsobefrämjande vardagsmotion och ökar konsumtionen av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Även om vi skulle bygga om städerna skulle det inte hjälpa. Elsparkåkarna skiter fullständigt i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att regler finns. Vois hemsida vänder sig till kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."
Det som behövs är tydliga regler och att de tillämpas. Åkdonen är motorfordon. Motorfordon ska inte få åka på trottoarerna. Voi m fl behöver åläggas att lösa det med GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna. F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls, trafikförsäkring måste ingå i hyran.
https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-poddar/nyheter/2021/juni/forsakringsskyddet-ar-svagt-vid-olyckor-med-elsparkcyklar/
Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elspark.
Djungelns lag. Två på en elspark eller åka på gångbanan.