Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Förlorat historiskt djup

Innan modernismen hade många byggnader en hel del historiska referenser. Numera är sånt tabu, utom om det är fråga om referenser till tidigare modernism.

De första pionjärerna inom modernismen hade utbildning för att skapa klassisk arkitektur. De ritade modernt ändå, men ibland kunde det bli inslag med historiska referenser. Som den här porten till bankhallen hos Skandinaviska Kredit AB i Norrköping, en bank som var stor då huset byggdes. Huset var obegripligt modernt 1908 och ser fortfarande avancerat senmodernt ut. Guldet därinne vaktas av lejoninnor. Ett motiv från Mykene i bronsålderns Grekland? Eller kanske från Hattusa i hettiternas rike i nuvarande Turkiet, då aktuellt med arkeologisk utgrävning?

Arkitekt Norrköpingssonen Carl Bergsten, en av seklets stora och föregångare till modernismen. Senare väl mest känd för Liljevalchs konsthall i Stockholm.

Om man skulle bygga ett bankpalats idag så finns ju inget guld alls därinne. Inga sedlar heller. Bara digitala nollor och enstaka ettor. Om en arkitekt idag skulle vilja ta ut svängarna mer än skråets konventioner tillåter och låta ingången vaktas av skulpturer, vad skulle arkitekten hitta på? Väktare i betong? En tjänsteman som försöker mota hackare? Eller göra nåt i stil med lejoninnan i Vätögranit skulpterad av Tore Strindberg och bli helt oförstådd av 2020-talets publik?  

 

Inlagt 2021-12-03 19:55 | Läst 824 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Det har ju sina sidor med symbolik, men det var häftiga lejon Tore Strindberg fick till - oerhört mycket mer respektingivande än de missfoster till lejon man får se på heraldiska sköldar från tidigare århundraden.
Svar från Måns H 2021-12-04 00:18
Jag gillar både byggnaden som helhet och de här lejonen! Grrrrrr............!

Det här är en arkitektonisk uppvisning av att hantera disparata element. Rundade hörntorn är traditionellt rundade för att vara starka, motstå murbräckor. Här har Bergsten gjort ingången.

Byggnaden var hypermodern, men lejoninnorna antika om än i uppdaterad utformning. Dom bär faktiskt upp den krökta järnbalk som bär upp det rundade hörntorn i byggnaden.
Otroligt kraftfulla och eleganta lejoninnor, intressant. Hur vet du att det just är lejoninnor? Jag lär mig hela tiden när jag läser dina bloggar, det är roligt! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2021-12-04 00:03
Tack Björn! Jag VET ju inte om det är lejoninnor men de ser så ut i sin lätt antikiserande framtoning. Och Lejonporten i Mykene vaktas av lejoninnor. Därinnanför Atreus skattkammare som man på Bergstens tid trodde var just en skattkammare, nu tror man mer på nån sorts gravanläggning.
Det är väldigt roligt och intressant att läsa dina arkitektoniska nedslag, Lejoninnor i portalen till ett kreditinstitut, Som låntagare tolkar man väl det som, ”I som här inträden, låt hoppet fara.”
/Gunnar S
Svar från Måns H 2021-12-03 23:58
Tack Gunnar! Hur arkitekten tänkte skulle vara intressant att veta!

Kanske bankdirektören krävde nåt som skulle kännas förtroendeingivande på den tilltänkta kundkretsen. Inte bara moderism utan också konvention. Att den välbeställde skulle tordas lämna sina medel där.
Hej - det är en viss känsla med djur på hus. De där lejonen är fantastiska. Fint du lyfter fram detta. Hälsar NL
Den byggnaden är väl ett mellanting mellan Art Nouveau/Jugend och Art Deco i stil. Och Art Deco fick väl heller inte i Sverige så stort genomslag vad gäller arkitekturen? Modernismen slog ju genom snabbt i Sverige från ca 1930 och framåt, innan Art Deco hann få fäste.
Svar från Måns H 2021-12-04 22:25
Den här byggnaden var en väldigt tidig föraning till modernismen. Bergsten blev aldrig renlärig modernist, så i den mån hans arbeten kan klassificeras så stämmer nog det du skriver!