Ferrari, Ferrari, Ferrari överallt dessa Ferrari
Stan full av italienska vrålåk. Entusiaster fråm Norge, Danmark, Finland och Sverige hade en jätteträff med uppemot 350 bilar. Fredag kväll var Tyska Torget tätpackat med Ferrari. De som inte rymdes på torget stod ända upp på kyrktrappan och på gatorna runtomkring.
Iphonebild.
-----
Äldsta bilen, en 246 Dino GTS byggd 1974. 143 KW motoreffekt, 70 liters tank, skattebefriad pga åldern.
Pentax K-1 med Pentax FA 135mm 2,8 på full öppning.
-----
Motorn fram, runda strålkastare strömlinjeformade med plexiglas. Skynket hade nog med regnrisken att göra. .
Iphonebild
-----
Många var röda, Italiens racingfärg.
Pentax K-1 med Pentax FA 135mm 2,8 på full öppning.
-----
Pentax K-1 med Pentax FA 135mm 2,8 på full öppning.
-----
Øyvind hade kört hit fra Norge, övernattat i Karlstad och var nu ambassadör för märket.
Pentax K-1 med Pentax FA 135mm 2,8 på full öppning.
Vill du sitta? Var så god! Den här killen nickade tyst och tog sig in bakom ratten.
Vilken ratt! En Luisi med aluminiumekrar, Ferrarisymbolen i navet och och krans av mahogny. Inget spår av elektronik! Tuta räknas inte.
Pentax K-1 med Pentax FA 135mm 2,8 på full öppning.
-----
Bilen är 40 år, används även som bruksbil och är i alldeles utmärkt skick. Tvärställd mittmotor V8. Bakom den ett bagagefack med blixtlås.
Iphonebild
-----
Den här omsorgsfullt skulpterade Ferrarin hade ett avancerat lackjobb. Grönbrungult skimrande i färger som skiftade då man flyttade sig. Som en skarabé! En amulett med anor.
Wikipedia om skarabéer: Khepris (en av solguden Ras uppenbarelseformer) namn skrevs med skarabéns hieroglyf . Då skarabéns hieroglyf refererar till existens, manifestation, utveckling, tillväxt och effektivitet, blev skalbaggens form en favorit som amulett under alla perioder av egyptisk historia. De första man har hittat kommer från cirka 2575–2130 f. Kr, men de verkar inte ha blivit vanliga förrän cirka 1938–1630 f. Kr
Iphonebild
-----
Lördag morron åkte alla till Mantorp, men kom tillbaka till kvällen. Då blev det några bilder till!
/B
Det jag visste var att Tyska Torget heter så eftersom helgedomen ifråga, Hedvigs kyrka, även kallats Tyska kyrkan eftersom den byggdes av stadens tyska församling och invigdes 1673.
Kyrkan och rådhuset finns uppenbarligen kvar, men hur det är med de övriga templen vet jag inte, det är länge sedan jag var i de kvarteren.
Bankbyggnaderna finns kvar, men inrymmer ingen bank.
Rådhuset kvar, komplett med dekoren av fasces, men inrymmer numera bara kommunalförvaltningen. Just nu under invändig renovering.
Kyrkan kvar i gott skick.
Tack för kul info!
Tommy S/
/Stephan
En motsvarighet på elbilssidan heter Rimac. Deras toppmodell Nevera är enligt mitt tycke lite överdesignad. Rimac Concept One har förvisso onödigt stora hjul, annars snygg men inte prålig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One
Även Mercedes har visat jättesnygga elbilar, jag plåtade några på Almedalen, finns nånstans här på Fotosidan.
MvH
Johnny
Men ingen kommentar om dyra bilar här! ;)
B)
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/Ferrari
Øyvind fick en fråga om hans 40-åriga bil var till salu och vad den i så fall skulle kosta. Den var inte tll salu men om den varit det så hade det väl rört sig om nån miljon kronor, svenska sådana. (Bilen är i väldigt bra skick.)
Jag frågade om Ferrari hade nån seniorbil som man kunde ta sig ur då kroppen stelnat till. Näe sa Øyvind, men hans 94-åriga pappa åkte med så sent som i förra veckan, det gäller att hålla sig rörlig.