Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Detonation och brand i stan

Dottern ringde och kollade läget. Det hade sprängts, igen, i Norrköping och det brann.

Jag kollade läget via nätet och tog det här fotot från min balkong:

Det brinner, men det är flera kvarter bort och röken går i annan riktning. Strömmen ligger emellan. Rent själviskt och alldeles för kortsiktigt alltså ingen fara för min del.

På platsen har sex personer förts till sjukhus, det brinner, vattenskador, folk blir hemlösa, de har akut fått tak över huvudet i Matteuskyrkan. Kvarteret som drabbats är ingen slum utan förnyat på 1980-talet eller däromkring, ett sent Folkhemsbygge.

PS söndag 3 septkl 11.30:

DN har bilder tagna av Norrköpingsfotografen Fredrik Schlyter:

#tophttps://www.dn.se/sverige/grannarna-flydde-nar-roken-kom-in-i-lagenheten/

Stora skador på husen, åtminstone två trapphus i bredd. Tak avbrunna.  Väggar buktar utåt. Återställande kommer att bli dyrt, kanske blir det bitvius rivning/nybyggnad. Nu sammanlagt 8 till sjukhus, ingen svrt skadad, 100 - 150 evakuerade, "Det har varit lugnt i det här kvarteret fast det var en sprängning ett par kvarter bort" rapporterar en boende.

Inlagt 2023-09-03 09:39 | Läst 751 ggr. | Permalink

"Det är en skrämmande utveckling! Vi skiljer oss markant från våra grannländer; Finland, Danmark och Norge. Vad är det mer som skiljer oss från dessa länder?"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Sorgligt. Känns än en gång helt rätt att ha lämnat fäderneslandet för nästan 25 år sen. Hoppas att det blir bättre nån gång för er.
Mvh
Fredrik
Svar från Måns H 2023-09-03 10:56
Jag bor mitt i stan.

För några år sen skjutnng på gatan utanför, vi tog skydd på golvet. Sen dess flera år med bangers på nätterna. Det övergick till sprängningar och skjutningar.

Jag tror att man ska stämma i bäcken men det har Sverige inte gjort.
Det är en skrämmande utveckling! Vi skiljer oss markant från våra grannländer; Finland, Danmark och Norge. Vad är det mer som skiljer oss från dessa länder?
Svar från Måns H 2023-09-03 11:20
En övergripande skillnad är att Sverige är extremt sekulariserat utan att svenskarna vet om att vi är extrema utan tror (eller trodde) att andra var likadana. Det finns en mängd sådana skillnader. Men de förklarar ändå inte att det blivit som det blivit.
syntax 2023-09-03 12:08
Om jag nu hakar på det där med att stämma i bäcken. Det har vi inte gjort som du så riktigt påpekar. Istället har vi tagit emot extremt mycket invandrare – långt över vad vi klarade av. Merparten från dysfunktionella länder i Mellanöstern. Blodiga diktaturer, teokratiska våldsregimer, demokratiföaktare... you name it! Länder som föraktar vårt sätt att leva, hatar vår sekulära rättsstat.

Tyskarna brukade i gamla tider säga: ”die dumme Schweden” - och här har vi ett praktexempel. Man inbillade sig att dessa människor som hade en diametralt motsatt syn på tillvaron, gentemot vår västerländska rättsstat, skulle bli goda svenskar bara man steg över den svenska gränsen. Som genom något slags trolleri! Multi-kulti var ju så tjusigt.
Alla dessa stollar som förstörde den svenska invandringspolitiken, till enorm skada både för invandrare och svenskar, gör i dag allt för att distansera sig och låtsas som om det regnar, men skadan är till stor del irreversibel.

Lite som skiljer oss från våra grannländer, med andra ord.
Svar från Måns H 2023-09-03 12:20
Håller med! Det var ju i stort sett omöjligt att ha avvikande uppfattning utan att bli nedgjord som "rasist" . Själv försökte jag som samhällsplanerare framföra att 15000. 20000 om året var en fungerande nivå men att tala om "volymer" var tabu.

Jag minns då Riksmötet öppnade i Storkyrkan och biskopen manade till motstånd mot SD som då lämnade lokalen så att det t o m hördes i radio. Min fru (med utmärkt moralisk kompass) och jag tyckte att biskopen hade fel. Men många hyllade biskopens insats.
syntax 2023-09-03 13:13
Kul att vi är överens!

Billgren exempelvis satt ju i Reinfeldts regering. Inför gående kamera blev han avsnäst av statsministern: "Vi talar inte om volymer!!" Nä, nä - men hur kan ni då tala om att styra landet?
Nästan hela det dåvarande politiska etablissemanget får nu stå med dumstruten på. Det är inget snack om var ansvaret skall utkrävas.
Har lagt in PS med länk till DN-bilder mm.
Det är en tragisk utveckling som sker i landet, ett land som våra tidigare generationer byggt upp. Nu tittar vi mer eller mindre på hur allting raseras, vem ska man skylla på egentligen. Vem är det som styr landet, var är dom som styr landet när det behövs som du säger stämmas i bäcken... Nja, jag är djupt besviken!
syntax 2023-09-03 13:20
Man blir ledsen och förtvivlad Morgan!
Hoppsan, jag trodde att den här bloggen handlade om det vettlösa i att spränga i eller runt flerfamiljshus, men sen spårar den ur och handlar om invandring, konstigt... Hur kan ni vara så säkra på att det är invandrare som sprängt? Kan inte låta bli att tänka på sd:are på social medier som skrek högt om invandrare efter terrordåden i Oslo och på utöya men som blev ganska tysta när gärningsmannen var en rågblond norsk högernationalist...
Frekeman 2023-09-03 14:57
Självklart så vet vi inte än vem som orsakade det hela. Min kommentar var mest ett konstaterande av att ännu en sprängning har skett och att jag är glad att jag flyttade från Sverige.

Tar man del av massmedias bevakning är det väl ganska klart att mycket av det grova våld som äger rum i Sverige idag är relaterade till gängvåld där invandrare av första eller andra generationen är överrepresenterade, inte sant? Om det är en vit makt-fanatiker som är skyldig till nattens sprängning är det förstås lika illa som om det vore nåt invandrargäng. Jag är alltjämnt glad att jag inte är en del av det samhälle där dessa problem uppstår. Och kan ni svenskar inte föra en saklig diskussion utan att insinuera rasism och dylikt så är ni illa ute.

PS. Jag påstår inte att din inlägg insinuerar rasism men det är allmänt vanligt att sker i den här typen av diskussioner. 🙂
syntax 2023-09-03 15:06
Glenn
Den handlar förvisso just om att spränga i eller runt flerfamiljshus - och det torde råda rätt stor konsensus om att det är dom kriminella gängen som står för sprängningarna ifråga. Dessa gäng har till uppåt 90% invandrarbakgrund. Det är en typ av gängbildning som vi tidigare inte har haft i landet, och med ett våldskapital som överglänser Hells Angels och Bandidos! På kriminologiskt håll anses saken ha med den totalt misslyckade och havererade invandringen/integrationen att göra.

Sédär - vilken sten har du vistats under på sistone Glenn? Inget har spårat ur, allt håller sig till vår dagsaktuella verklighet, och till en anständig och logisk debattkultur. Det är du som försöker dig på diversion, men ditt försök att flytta fokus har misslyckats.
Jag känner ju dig som en debattförstörare av mått. Antagligen hör du till dem som har ansvar i saken, men nu försöker smita.
sears 2023-09-03 15:37
Du borde öppna en dagstidning ibland Glenn. Det är knappast Kalle Andersson som du och jag eller våra barn har fostrat som växer upp och bildar gäng som hänsynslöst skjuter och spränger. Nej det är folk helt utan spärrar i huvudet som kommer hit och lever rövare. Och så länge vi inte har några krav på dem som vill komma hit så blir det som det blir. Man kan ju fundera på varför människor tar sig genom alla Europas länder för att komma till Sverige, eller man behöver inte ens åka hit längre. Det räcker som Iraks försvarsminister gjorde att man skaffar dubbla medborgarskap och sedan börjar man lyfta bidrag i Sverige som tex bostadsbidrag, barnbidrag, sjukkassa etc. Och nej det här har inget med rasism att göra. Folk som mig är bara jävligt less på att man kan komma till Sverige och inte göra ett handtag och lyfta bidrag eller obehindrat leva rövare. Har inget med hudfärg att göra.

MvH
Johnny
Glempis 2023-09-03 17:11
Peter, jag förstår verkligen inte vad du menar, flytta fokus är ju det du gör när Måns skriver om det för jävliga i att det sprängs i städer, vilket jag självklart håller med om, och du som vanligt drar på om invandring. Min poäng var väl snarare att polisen ska fastställa identiteten på de skyldiga och inte allehanda kalle-blomkvistare... Vad du menar med att jag bidragit till sprängningar är också svårbegripligt och att du inte gillar att någon har en annan åsikt än vad du har får du nog stå ut med, även med dravel om debatt-teknik.
syntax 2023-09-03 19:14
Nu är det nog jag som får lite svårt att hänga med Glenn... :-D
"Drar på om invandring"?? I kommentarsfälten här på FS talar jag i undantagsfall om invandring - men kommentarsfälten finns ju där just för att kommentera. Där startar jag alltså inte någon debatt, jag kommenterar det som andra har skrivit. I min egen blogg talar jag aldrig om invandring eller politik överhuvudtaget - där talar jag till 95% om fotografi och bilder, som det sig bör på en Fotosida.
Hur skulle det vara om du höll dig till sanningen, din gamla demagog?
Glempis 2023-09-03 19:57
Peter, i sin blogg beskriver Måns vad som hänt och att det känns obehagligt, det är ett faktum, och att du i ditt svar skriver att det är invandringens fel är också ett faktum, folk är nog kloka nog att genomskåda dej...
syntax 2023-09-03 20:41
Nu börjar du bli desperat Glenn. Jag kan därför inte mer debattera saken med dig
Såg bild i SVD, ser i bilden ut som bilder från Ukraina där en granat eller drönare träffat. Det är ingen liten explosion, branden har ju förstört ytterligare.
Svar från Måns H 2023-09-03 19:05
Folkbladet (S) sammanfattar läget i en ledare:

De kriminella personer som nu attackerar Norrköping är i så gott som samtliga fall väl kända av polisen. Exakt vem och vilka som orsakat söndagens explosion och exakt hur det har gått till är ännu för tidigt att säga. Åklagarkammaren i Norrköping har satt igång en förundersökning som genom teknisk bevisning, förhör och upplysningar från vittnen förhoppningsvis kommer att räta ut alla frågetecken.

Det framstår som alltmer relevant att tala om en våldskultur som tagit greppet om Norrköping. Ett begränsat antal kriminella personer kan tämligen fritt och fredat ägna sig åt att hota, förstöra och spränga i staden. Kriminella aktiviteter som fortgår över tid och som besitter ett helt hänsynsbefriat våldskapital har kraften att äta sig in i samhället; nästla sig in i vanlig företagsamhet, in i breda medborgargrupper och steg för steg förgifta den sociala miljön i en stad.

Det är övertydligt att rättsstaten hittills inte förmår att hålla uppe garden. Att vinna över kriminella våldskulturer som nu plågar Norrköping är ett arbete i tre steg. Först gäller det att vinna slaget, sedan gäller det att vinna kriget och därefter ska freden vinnas.

Vi är ännu i den första fasen. Att vinna slaget handlar om att med i huvudsak repressiva insatser se till att fängsla och störa ut varje tänkbar inblandad i attacken på Luntgatan. Svensk polis hanterar idag mängder med förlorade slag; gärningsmännen går fria. Den som förlorar många slag kommer inte att vinna kriget och kan heller inte diktera freden. Det är ett allvarligt läge. Rättsstaten behöver vinna slaget mot våldskulturen i Norrköping.
De e oroligt i Norrköping! Först vad gäller kulturen och nu det här! ;)
/B
Svar från Måns H 2023-09-04 08:55
Då det gäller kulturen så är det nog så att dp det är tomt i krubban börjar hästarna bitas. "Det här" har pågått länge och blir än så länge bara värre.
Hallå Måns,
det är som många redan skrivet här mycket "osvenskt" att spränga på det här viset.
Precis som någon annan skrev så har även jag utflyttat för ett par decennier sedan men följer givetvis vad som händer och sker i världen. Grunden för det fredliga Europa som vi gemensamt byggde på är utsatt för allehanda yttre och inre angrepp. Någon sade att Keep calm and join NATO, och det är ju så sant.
Vill tillägga join the €, det skulle addera till vår trovärdighet som fredssträvande europeer..
Vad gäller statistik över gräsligheterna så tror jag att vi skulle må bra över lite gemensamma räknesätt. Här i mina omgivningar så kan faktiskt en stor del av årsresultatet av skjutningarna i SE avverkas på en helg i någon närbelägen stad, men jag menar inte att förminska sakerna.
Ett tips för att ge lite europeiskt historiskt perspektiv, läs Gibbon: "Romerska rikets nedgång och fall". Lysande insikter och belysande av imperiernas metodik och sönderfrätande.
Well, vad gäller Norrköping då, där finns ju gas - det är inte den som förvärrar situationen?
Svar från Måns H 2023-09-04 17:14
Jag bodde i USA ett år för sextio år sen. På den tiden hade Sverige järnkoll på vapen och London Bobbies var obeväpnade. För mig kändes det konstigt att P-vakterna på Campus hade kpist som tjänstevapen. USA var inte alls så polariserat som nu, men det som fanns räckte långt tyckte jag.

Då Trump sa "Sweden last night" hade han faktiskt ganska rätt, Husby, men i Sverige beskärmade man sig över även detta uttalande. Vi borde ha sagt att även en blind höna kan hitta ett korn och satt in avsevärda åtgärder.

Jag har läst ett band av Gibbons storverk, det med bl a Muhammed. Oj vad man fick koll på! Lysande.

En annan lysande skribent är Niccolò Machiavelli i "Fursten". Han är inte cynisk eller bakslug som somliga tror, han ser bara världen som den är. Hans beskrivning av en morron på torget då en legoknektsboss hittas i två delar på en stor skärbräda speglar Prigozjins öde några hundra år senare.

Gas i Norrköping? Stadsgasen avvecklades för länge sen. Svindyra saneringen är nyss avslutad. Bussarna går på biogas och restaurangerna lagar mat med gas, annars tror jag inte det finns så mycket gas att det är nåt stort problem.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/samtliga-slapps-pa-fri-fot-efter-explosionen-i-norrkoping

"Sprängningen" verkar enligt kriminalteknikerna varit en ren olyckshändelse med naturlig förklaring. De misstänkta är släppta.
På sätt och vis en lättnad, även om det natuligtvis är tråkigt för de som fått sina hem förstörda.
Svar från Måns H 2023-09-06 12:44
Fredrik, du är verkligen snabb!

Saxar här ur Svt:

"– Ingenting tyder på att någon person hanterat sprängmedel, vapen eller ammunition och inte heller någon form av brandfarliga eller explosiva föremål i hyreshuset, säger chefsåklagare Torsten Angervåg i ett uttalande.

En person begärd häktad för narkotikabrott

Däremot är en person begärd häktad misstänkt för grovt narkotikabrott. Undersökningen visar att det förekommit hantering av narkotika i lägenheten. Mannen som disponerade lägenheten är därför anhållen för grovt narkotikabrott och är begärd häktad.

Det var i söndags morse som det inträffade en explosion med en efterföljande brand i ett bostadshus på Luntgatan i Norrköping. Tre personer anhölls som delaktiga i händelsen.

– Det kommer dock att ta lång tid innan den kriminaltekniska och brandtekniska utredningen är slutförd. Innan dess så kan vi inte med säkerhet säga vad som utlöste och orsakade denna mycket allvarliga händelse, säger Torsten Angervåg i ett uttalande. "

-------
Min kommentar:

Dessvärre har det blivit helt normalt att ingen grips. Eller att om nån grips blir vederbörande frisläppt.

Här är det nåt som inte stämmer. En explosion uppstår ju inte utan att något som kan brisera finns på plats. Stadsgas finns inte. Det var ju en sån smäll att ytterväggen trycktes ut. Konstigt att alla överlevde. Slarv med gasol?
Justus1 2023-09-06 19:52
Måns,
av någon anledning svårt att få in kommentarerna i rätt ordning. Men det verkar ju komma in nya fakta i brandfallet.
I alla fall "bara" någon narkotikabrukare haffad för tillfället (onsdag).
Stadsgasen verkar ju vara utrangerad - har inte varit i ett Norrköpingskt hem på länge och registrerat att gasen är utriven..
Nu spekuleras det ju i en miljövänlig elsparkcykel som överhettats i inomhusladdning och antänt sprayburkar..
Ack ja, vi får väl ta det varligt och räkna med allehanda "olyckor" i vår omgivning. Dock utan personligt ansvar tydligen.
Svar från Måns H 2023-09-06 20:36
@ Glenn: En detonation som trycker ut ytterväggen ------ jag har svårt att tro att det räcker med sprayburkar. Men har ju inte testat och tänker inte testa.
Fredrikpersson 2023-09-06 21:02
@Måns och Klas: Det är viktigt att gärningsmän lagförs och det finns helt säkert rejäl förbättringspotential på den punkten.

Men i just det här fallet så verkar det ha skett gripanden och anhållanden lite för snabbt. De tre personer som greps och anhölls för sprängningen var uppenbarligen oskyldiga. Brottet de frihetsberövades för visade sig inte ha begåtts. Då är det väl klart att de ska friges omedelbart.

Om det visar sig ha begåtts något annat brott som lett till explosionen så är det väl inte alls omöjligt att eventuella gärningsmän kan lagföras när den tekniska utredningen är klar och den visar att brott begåtts.

I nuläget tycks utredningen peka på att explosionen skedde på grund av tekniska fel och olyckliga omständigheter. I så fall har något brott knappast begåtts.
Svar från Måns H 2023-09-06 23:42
Fredrik: En av de tre häktades i stället för grovt narkotikabrott. På sätt och vis kanske detonationen var en tillfällighet, men jag brukar tänka på den amerikanske aforismförfattaren Ambrose "Bitter" Bierce: En olycka är resultatet av oomkullrunkeliga naturlagars obönhörliga samverkan.
Det är fler som varit snabba(för snabba?) i den här tråden.... Skönt trots allt att det inte var någon vettvilling som sprängde medvetet även om det är en klen tröst för de drabbade som blivit hemlösa.
Ps. Tack för att du varit inne och kollat min profil, hoppas att där fanns något som kunde intressera.