Dags att dra i nödbromen innan det helt spårar ut
Igår 9 mars 2021 publicerade Folkbladet Östgöten den här debattartikeln om höghastighetstågen. Den borde passa här på Cityscapes: Bloggen tänkte jag. Inte bara Norrköping, hela landet drabbas om alla pengar går till höghastighetståg som bara ska konkurrera med inrikesflyget, inte förbättra för pendlarna.
Trafikverket har gjort ett nytt utspel. Utbyggnaden av höghastighetståg blir för dyr om stationerna blir kvar inne i städerna. Helst ska bara Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund få behålla sina stationer.
Utspelet är inte oväntat. Det handlar också specifikt om Norrköpings stationslösning. Trafikverket gillar inte den.
En dyr lösning kan vara bra. Linköping ville gräva ner 8 spår i bredd och läka ihop stan. Det hade varit bra för Linköping. Jag hoppas att idén ännu lever. Ett perifert stationsläge gör vardagspendlandet ännu jobbigare.
I Norrköping ville Trafikverkets föregångare Banverket dra snabbspåren utanför stan. Helt okej för den som bor i villa och ändå skulle ta bilen till stationen. Men inte för andra. Kommunen ville behålla centrala stationsläget. Vardagspendlingen till ex vis Linköping måste fungera. Extra omstigningar skulle ta bort nyttan med höghastighetståg till Stockholm. Rätt tänkt av Norrköping tycker jag.
Ursprungsidén för stationen var förförisk. Spåren skulle förläggas högt. Gator och spårvagnar skulle passera under bron. Nuvarande centrum skulle knytas ihop med en ny stadsdel i nuvarande Butängen. Stan skulle läka ihop. Dyrt, javisst, men med spårvagn till Butängen skulle markvärdena öka. Kommunen skulle sköta det hela smart, köpa marken billigt och sälja dyrt. De ökade markvärdena skulle betala kalaset.
Trafikverkets tjänstemän tvekade. Rent tekniskt är idén på gränsen till ogenomförbar. Snabbtågen ska komma från Linköping i tunnel, sen under Stockholmsvägen, sen med maxlutning ta sig upp till perrongen där uppe. De accepterade idén eftersom kommunen lovade betala överkostnaderna. Det är fråga om rätt många miljarder.
Nu då förslaget börjar ta form ser det inte alls bra ut. Bron blir inte fritt svävande nånstans där uppe. Den blir en jättebred betongkonstruktion, så bred att dagsljuset får svårt att sippra in genom den skog av grova betongpelare som behövs för att hålla den uppe. (I ett tidigare inlägg visade jag att presentationsmaterialet är förskönat, betongpelarskogen syns helt enkelt inte. Och att en hel del andra grundläggande problem är outredda)
Det kommer inte att byggas någon ny stationsbyggnad, om nu någon trodde det. Det blir ett väntrum nånstans i betongstrukturen. Det blir p-platser, bussterminal och i bästa fall spårvagn under betongflaket. Miljön där nere blir en barriär i sig. Ett ställe som många kommer att undvika så gott det går. Butängen del av City? Tveksamt.
Sammanfattningsvis har Trafikverkets utspel satt hela frågan om Norrköpings framtida utveckling på sin spets. Det är dags att dra i nödbromsen. Det finns ett enormt utredningsmaterial, så det är inte frågan om att börja från början. Kolla läget, inse realiteterna och välj en stillsammare stationslösning som fungerar både för kommunen och Trafikverket.
Måns Hagberg. Arkitekt och samhällsbyggare
/B
/B
Jag gjorde misstaget att åka norrut 1983. Och nu sitter jag här. :-(
@ Martin: Ante mig! Lund finns kvar på Banverkets karta som enda stadsstation utom Sthlm - Gbg Malmö men jag tror din prognos stämmer.
Använd pengarna till att rusta upp det nedslitna svenska järnvägssystemet för att kunna nå hastigheter 250 km/h på befintliga spår. Det behövs en kraftkull om och utbyggnad av befintligt järnväg.
Nils-Erik Eriksson Sjöingenjör, skattebetalare och mån om hela Svea Rike
I sak var jag inte så säker tidigare, kanske idén skulle funka? Men allteftersom har jag kommit till samma slutsats som du. Sjöingenjör är ett bra yrke, där lär man sig fixa precis allting.
(Jag att i första sammanträdena om projektet omkring 1989. Då visste ingen något om de detaljer där djävulen sitter och kostnadsuppskattningen var ju mycket lägre.)
Om tågen går i 250, håller tiderna, har fungerande bredband ombord och riktigt lagad mat på längre sträckor så skulle restiden bli meningsfull.
Man undrar ju hur vi skall klara av att sköta system av höghastighetståg när vi uppenbart inte klarar av att sköta nuvarande låghastighetståg.
Lägg pengarna på underhåll och bygg ut ett reguljärt funktionellt normalt tågnätverk.
Det är konstigt att politiker sällan kan vara rationella.
Bob Bovin. Ingenjör, lärare, forskare och medborgare.
Det finns undantag, jag har bekanta som jobbar med avancerad IT och pendlar väldigt mycket. De tycker att det viktiga är att tågen startar då dom ska, kommer fram då dom ska och har fungerande bredband ombord.
(Lund får behålla stationsläget om allt spårar ur. Grattis!)
Tack för bra blogg! Hälsningar/ Björn
(Jag har ju nyss börjat blogga. En konstart i sig börjar jag fatta. Sneglar en hel del på din och Bengans blogg för att se hur man gör! Tack för hjälpen med val av puffbild förresten, nu funkar det oftast.)