Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Dags att dra i nödbromen innan det helt spårar ut

Igår 9 mars 2021 publicerade Folkbladet Östgöten den här debattartikeln om höghastighetstågen. Den borde passa här på Cityscapes: Bloggen tänkte jag. Inte bara Norrköping, hela landet drabbas om alla pengar går till höghastighetståg som bara ska konkurrera med inrikesflyget, inte förbättra för pendlarna. 

Trafikverket har gjort ett nytt utspel. Utbyggnaden av höghastighetståg blir för dyr om stationerna blir kvar inne i städerna. Helst ska bara Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund få behålla sina stationer.

Utspelet är inte oväntat. Det handlar också specifikt om Norrköpings stationslösning. Trafikverket gillar inte den. 

En dyr lösning kan vara bra. Linköping ville gräva ner 8 spår i bredd och läka ihop stan. Det hade varit bra för Linköping. Jag hoppas att idén ännu lever. Ett perifert stationsläge gör vardagspendlandet ännu jobbigare. 

I Norrköping ville Trafikverkets föregångare Banverket dra snabbspåren utanför stan. Helt okej för den som bor i villa och ändå skulle ta bilen till stationen. Men inte för andra. Kommunen ville behålla centrala stationsläget. Vardagspendlingen till ex vis Linköping måste fungera. Extra omstigningar skulle ta bort nyttan med höghastighetståg till Stockholm. Rätt tänkt av Norrköping tycker jag. 

Ursprungsidén för stationen var förförisk. Spåren skulle förläggas högt. Gator och spårvagnar skulle passera under bron. Nuvarande centrum skulle knytas ihop med en ny stadsdel i nuvarande Butängen. Stan skulle läka ihop. Dyrt, javisst, men med spårvagn till Butängen skulle markvärdena öka. Kommunen skulle sköta det hela smart, köpa marken billigt och sälja dyrt. De ökade markvärdena skulle betala kalaset. 

Trafikverkets tjänstemän tvekade. Rent tekniskt är idén på gränsen till ogenomförbar. Snabbtågen ska komma från Linköping i tunnel, sen under Stockholmsvägen, sen med maxlutning ta sig upp till perrongen där uppe. De accepterade idén eftersom kommunen lovade betala överkostnaderna. Det är fråga om rätt många miljarder. 

Nu då förslaget börjar ta form ser det inte alls bra ut. Bron blir inte fritt svävande nånstans där uppe. Den blir en jättebred betongkonstruktion, så bred att dagsljuset får svårt att sippra in genom den skog av grova betongpelare som behövs för att hålla den uppe. (I ett tidigare inlägg visade jag att presentationsmaterialet är förskönat, betongpelarskogen syns helt enkelt inte. Och att en hel del andra grundläggande problem är outredda)

Det kommer inte att byggas någon ny stationsbyggnad, om nu någon trodde det. Det blir ett väntrum nånstans i betongstrukturen. Det blir p-platser, bussterminal och i bästa fall spårvagn under betongflaket. Miljön där nere blir en barriär i sig. Ett ställe som många kommer att undvika så gott det går. Butängen del av City? Tveksamt. 

Sammanfattningsvis har Trafikverkets utspel satt hela frågan om Norrköpings framtida utveckling på sin spets. Det är dags att dra i nödbromsen. Det finns ett enormt utredningsmaterial, så det är inte frågan om att börja från början. Kolla läget, inse realiteterna och välj en stillsammare stationslösning som fungerar både för kommunen och Trafikverket. 

Måns Hagberg. Arkitekt och samhällsbyggare

Inlagt 2021-03-10 09:43 | Läst 586 ggr. | Permalink

"Det är blir väl som ett slags affärsflyg, fast på marken! Sth-Gbg och Malmö! /B"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det är blir väl som ett slags affärsflyg, fast på marken! Sth-Gbg och Malmö!
/B
Svar från Måns H 2021-03-10 10:27
Och Lund! Projektet hjälper varken Norrköping eller Gnesta då tågen dundrar förbi. Projektet blir så dyrt att vanliga järnvägsnätet fortsatt blir eftersatt. Om man trots allt skulle bygga stationen här i stan ser den möjligen OK ut i de glassiga presentationerna, men blir en dystopi tror jag som försökt kolla närmare.
Benganbus 2021-03-10 16:17
Man kunde kanske skippa avkroken Lund! ;) Så blir det ännu färre stopp! :)
/B
elgenper 2021-03-10 17:28
Ja, enda vettiga hållet att resa från Lund är söderut eller österut (med returbiljett)! Och då behövs inga snabbtåg...

Jag gjorde misstaget att åka norrut 1983. Och nu sitter jag här. :-(
Martin 2021-03-10 21:00
Lund? Tågen kommer inte ens ha kommit upp i fart, om de ska stanna i Lund. Accellerationssträckan är ca 7km, inbromsningssträcka ca 6 km. Avståndet Malmö->Lund är 16 km. Tågen kommer kunna köra i full hastighet i ungefär 3 km. Räkna med att en hållplats i Lund är en fantasi, som kanske tilltalar vissa politiker, men som i praktiken är helt irrationell och orealistisk. Åtminstone för höghastighetståg.
Svar från Måns H 2021-03-10 23:12
@ Per: Jag bodde i Lund ett år. Fin stad i centrala delarna. Väldigt ont dock om tillgänglig natur inom cykelavstånd.

@ Martin: Ante mig! Lund finns kvar på Banverkets karta som enda stadsstation utom Sthlm - Gbg Malmö men jag tror din prognos stämmer.
Hej! Inte bara att lägga i nödbromsen, utan att bromsa för gott, dvs. detta befängda projekt höghastighetsbanor.
Använd pengarna till att rusta upp det nedslitna svenska järnvägssystemet för att kunna nå hastigheter 250 km/h på befintliga spår. Det behövs en kraftkull om och utbyggnad av befintligt järnväg.

Nils-Erik Eriksson Sjöingenjör, skattebetalare och mån om hela Svea Rike
Svar från Måns H 2021-03-10 10:44
Jag är rädd för att skeendet hamnat utom kontroll. Därav förslag nödbromsen.

I sak var jag inte så säker tidigare, kanske idén skulle funka? Men allteftersom har jag kommit till samma slutsats som du. Sjöingenjör är ett bra yrke, där lär man sig fixa precis allting.

(Jag att i första sammanträdena om projektet omkring 1989. Då visste ingen något om de detaljer där djävulen sitter och kostnadsuppskattningen var ju mycket lägre.)
Sven Blomquist 2021-03-10 10:47
Vi kommer att se eldrivet flyg som fungerar utan banor på kors o tvärs genom Sverige. Jag tror att de passar på just de sträckor som diskuteras för snabbtågen. Biltillverkarna driver fram batteriutvecklingen till stöd för elflyget.
Svar från Måns H 2021-03-10 23:21
@ Sven: Jag tror att elflyg får svårt att funka utom på korta sträckor. (Känner mig inte helt okunnig i ämnet, är skribent i tidningen Elbilen där vi också håller koll på cyklar och båtar och flyg.)

Om tågen går i 250, håller tiderna, har fungerande bredband ombord och riktigt lagad mat på längre sträckor så skulle restiden bli meningsfull.
Hej,
Man undrar ju hur vi skall klara av att sköta system av höghastighetståg när vi uppenbart inte klarar av att sköta nuvarande låghastighetståg.
Lägg pengarna på underhåll och bygg ut ett reguljärt funktionellt normalt tågnätverk.
Det är konstigt att politiker sällan kan vara rationella.

Bob Bovin. Ingenjör, lärare, forskare och medborgare.
Svar från Måns H 2021-03-10 12:00
Vi svenskar är såna. World Values Survey har ett diagram där Sverige f n är allra längst uppe till höger i ett avseende. Vi tror på det som är nytt, tar till oss det nya som ingen annan, är sekulära. Samtidigt är Sverige näst längst ner till vänster i ett annat avseende. Vi har världens näst sämsta aktning för äldre människor. Och jag tror också dålig aktning för bestående värden typ trivsamma städer och gamla hus.

Det finns undantag, jag har bekanta som jobbar med avancerad IT och pendlar väldigt mycket. De tycker att det viktiga är att tågen startar då dom ska, kommer fram då dom ska och har fungerande bredband ombord.

(Lund får behålla stationsläget om allt spårar ur. Grattis!)
Instämmer! Till att börja med saknar jag en affärsplan. Inom industrin får man inte igenom en miljoninvestering ens utan en affärsplan som berättar om utgångsläget, marknadsläge och bakgrund, talar om huvuddragen i det man vill göra, kostnaden och vilka effekter planen förväntas ge både på marknad, konkurrenter och intäkter. Därefter gör man en kalkyl. Den skall ge uthållig vinst för att positivt beslut skall tas. Vitsen med en affärsplan är att man hela tiden har helheten i fokus. Man kan inte ändra här eller där, t ex skära i kostnaderna, utan att man samtidigt tittar på vad konsekvenserna blir på intäktssidan och marknadsfördelarna. Här handlar det om en investering på mellan 200 och 300 miljarder SEK. I grund är huvudproblemet med höghastighetståg i Sverige att vi har för dåligt trafikunderlag, vi är för få helt enkelt. När jag reste med Shinkansen de första gångerna hade sträckan tåget trafikerade över 40 miljoner invånare i sin omedelbara närhet. Jag kommer ihåg precis , huvudlinjen då hade ett tåg var 12:e minut i vardera riktningen, nästan alltid fullsatt. 16 vagnar per tågsätt, 80 personer per vagn, avrundat neråt alltså typ 5 000 passagerare i timmen i vardera riktningen. Detta var alltså för mer än 35 år sen. Nu är Kina världsledande, dom har inget problem med resandeunderlaget så att säga. Det samma gäller centrala delar av Europa. Men Sverige.......
Tack för bra blogg! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2021-03-10 23:04
Många aspekter att tänka på. Att tänka om när nåt ser ut att bli fel är viktigt!

(Jag har ju nyss börjat blogga. En konstart i sig börjar jag fatta. Sneglar en hel del på din och Bengans blogg för att se hur man gör! Tack för hjälpen med val av puffbild förresten, nu funkar det oftast.)