Leica-konkurrenten Meyer-Optik Görlitz bara skräp?
Ett objektiv Meyer-Optik Görlitz Orestor 135mm f2,8 blev till salu på Myrorna här i kvarteret. Jag blev nyfiken nog att köpa det. Själva fästet saknades. Ett reservdelsobjektiv på Tradera hade ett likadant fäste. Jag köpte och hade nu två objektiv, Orestorn och ett 200mm 4,0 Orestegor. Inget av dom var användbart. Det första gick för trögt, det andras bländare var en enda sallad. Ett onödigt hobbyprojekt fortsatte. Jag skruvade isär tillräckligt för att smörja upp en liten aning och pilla ihop havererade bländaren.
Att de ibland bjöds ut till besinningslöst höga priser på Ebay med klyschan "Monster Bokeh" bidrog. Monstruös bokeh, vadå? Men bländaren har onekligen tillräckligt många blad.
Här bilder på Orestorns bländare vid f/8 resp f/32.
Men är de egentligen nåt att ha? Företaget har historik, anlitade 1920 Paul Rudolph från Zeiss för att utmana i elitserien. Från 1950-talet utvecklade firman ambitiös optik parallellt med att massproducera billig, ganska dålig standardoptik.
Thomas Löfgren på Cyberphoto har i sin Captain´s Blog berättat att fotohandlarna försökte undvika kontakt med skräpet. Häromåret testade han ett 50 mm Domiplan. "Slutsatsen blir att detta var en skräpoptik på 60-talet när den tillverkades, den var en skräpoptik på 80-talet när vi helst inte ville byta in den, och det är en skräpoptik 2020." Nån gång kan det visa "intressanta bokehbubblor" men det hjälper inte.
Det kommer mer om företaget, om staden Görlitz och Orestorn/Orestogoren.
Och så kan ofta okunninga reparatörer varit inne i begagnade objektiv, oljat upp dom liksom! ;)
Det här med Bokeh, det finns bara en "King of Bokeh" Och det är Leitz Summicron 2/35 IV versionen!
Men alla vill såklart vara kungar! ;)
/B
Ps. Väntar med spänning på fortsättningen!
Tror som du om Östobjektiv.
Leitz Summicron 2/35 IV versionen är säkert en alldeles utmärkt kung av bokeh!
https://zeissikonveb.de/start/objektive
Där finns fina artiklar om bl.a Orestor och Orestegon.
Nu fastnade jag där såklart! :)
/B
VEB Zeiss Ikon i Dresden var den Östtyska fortsättningen på gamla Zeiss Ikon AG i Dresden. Namnet försvann när företaget så småningom ingick i det nybildade VEB Pentacon Dresden – som även tog över Mayer Optik i Görlitz, vilket så småningom döptes om till Pentacon feinoptische werk, Görlitz. Mayer-optik blev alltså Pentacon-optik.
Hela klabbet togs över av VEB Carl Zeiss JENA 1984.
Thomas Löfgren på Cyberphoto har jag tidigare beslagit med diverse historiska felaktigheter - några av dem allvarliga. Man brukar ju säga att; "ibland hittar även en blind höna ett korn" - och denna gång har Thomas rätt. Meier-Optik producerade efter kriget billig standardoptik, som många gånger var skräp.
Allvarligare är det att efter det att VEB Carl Zeiss JENA tog över företaget 1984, släpptes det ut tre Pentacon objektiv i små serier under Zeissnamn, nämligen 2,8/28mm, 1,8/50mm, och 2,8/135mm.
Uppenbart falsarium alltså - fastän formellt korrekt.
Jag hamnade alltså fel när jag läste den formuleringen - det är ju annars en utmärkt länk.
Jag har skriftligen konstaterat att du har rätt, och skriftligen att jag spårade fel. Räcker inte det Nils?
Jag har ändå vågat nämna att denna felspårning berodde på hur du inledde din text, och där har jag gjort ett ordagrant citat av dig.
Länken är jättebra - innehåller massor med information som på tillräckligt många (kontroll)punkter motsvarar den jag tog fram från andra källor (före internet). Tyvärr lär den ju inte bli någon kioskvältare här i landet, när de flesta inte kan läsa tyska.