Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Shiftobjektiv

1965 tittade jag genom sökaren på en japansk kollegas Nikon F med Nikons 35 mm shiftlins och åkte dit. Wow! Det gick att få rakt bara genom att skruva lite. Tyvärr kostade objektivet 3 månadslöner före skatt så det fick vara. Senare hyrde jag ett för några viktiga bilder  och till slut köpte jag eget Nikon då begagnat gått ner. Men sen bytte jag tillbaka till Pentax och saknade då shiftobjektivet. Nu har jag ett av 1976 års modell. Om jag fattat rätt tecknar det ut 46x58 millimeter varefter man beskär i kameran till 24 x 36. Objektivet är extremt välbyggt och shiftmekanismen smart. Det går inte att använda våld för att shifta.

smc_PENTAX_28_3_5_SHIFT_100306_03j_optics.jpg

Vitsen med shift är att man kan få med mer, typ  höga hus, utan att luta kameran. Förr var det väldigt viktigt. Alla som tittade på bilder var vana vid att vertikala linjer var vertikala. Jag tror att flertalet människor - åtminstone de som bodde i en stad - hade det inbyggt i huvudet.

Fotografer förr hade bälgkameror med stativ. För att få med hela kyrktornet höjde de objektivet där fram. Normalt tiltade man också kameran en liten aning uppåt för att bilden inte skulle se alltför stel ut.

Numera har folk vant sig vid "störtande linjer" så det är inte lika viktigt att undvika såna. Men i arkitekturkretsar är det ännu kutym att perspektiv för det mesta ska underdriva det vertikala. Och ibland kan det vara bra att få med mer byggnader, mindre asfalt.

Här är objektivet shiftat till max, 11 millimeter. (Siffrorna 11 som syns mest avser dock bländaren. Objektivet har dubbla bländarringar för att man ska kunna ställa in på max öppning och sen blända ner till förvalt läge utan att ta ögat från sökaren. Närmast kamerahuset syns siffran 10 och att objektivet är shiftat ett snäpp till, d v s 11 millimeter.)

Idag plockade jag fram objektivet för att testa på lite annat än de höga hus det är byggt för.  En gränd inne i kvarteret Knäppingsborg i Norrköping. Bländare 11, ISO 200. Exponering i läge Av (som jag för det mesta använder) fungerar bra i Live View. Annars kan man använda läge M och trycka på Pentax gröna knapp så fixar kameran exponeringen.

Stenhårt motljus med solen i bild funkade inte bra. Artefakter som jag tidigare inte sett framträdde. Teoretiskt hade det väl gått att fotoshoppa bort dom, men inte värt besväret.

I sidljus gick det bättre.

För att få samma kontrast och färgmättnad som med nyare objektiv utan shift behöver detta lite mer hjälp vid framkallningen. Just nu testar jag med lite "dehaze" innan i övrigt normal framkallning från RAW. 

Inlagt 2021-04-15 10:40 | Läst 537 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Imponerande! Jag gillar mycket bild nr 2. Mvh Wolfgang
Svar från Måns H 2021-04-15 13:09
Tack Wolfgang! Kul att du gillade bilden, jag tänjde mig lite utanför min komfortzon och lät räcket dominera. Har sett Lena Eriksson göra så med i hennes fall utmärkt bildresultat.
Fin bildserie.
Jag har funderat ett tag på att skaffa ett tilt shift objektiv. De passa ju även bra vid landskapsfotografering. De betingar dock ett pris som gör att man verkligen får ta sig en extra funderare.

Hälsningar Jörgen
Svar från Måns H 2021-04-15 17:31
Dom e dyra. Jag har aldrig haft ett nytt och bara haft fysisk kontakt med 3 Nikon och 1 Pentax. Tredjepartsobjektiven - jag har inte hittat nån fullträff för Pentax K.

Försök låna för att få lite hum innan köp. Man är ju så bortskämd med autofokus och att exponeringen fungerar automatiskt att det kan kännas tungt att köra old school igen.

Med detta sagt kan det ändå var värt ett försök!
Spännande teknik med det där objektivet, jag ser fram emot flera bilder!!
Det måste vara spännande att prova och se hur det hanterar olika utsnitt!
Svar från Måns H 2021-04-15 17:33
Tack Anne-Sophie! Det jag åkte dit på en gång i tiden var ju att kunna ta korrekta arkitekturfotografier med småbildskameran. Nu försöker jag se andra möjligheter också!