Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Elväg Visby III.

Nu är installationen klar! 0,8 km dubbelriktad elväg uppdelat på två etapper på sträckan mellan Visby flygplats och Österport. Elbussen laddas i farten. P g a Coronan har ju flygtrafiken minskat drastiskt, så förutsättningarna är inte alls som man tänkt, men i maj/juni ska  flygbussen i alla fall vara i gång. Jag ska försöka ta mig dit och kolla.

Kartan visar testsektionernas placering. Avtagsvägen ner till flygplatsen längst till höger. Källa: Electreon.

Kan induktiv laddning i farten lösa elbilarnas räckviddsproblem? Rent tekniskt verkar svaret vara ja, men måste kollas närmare. Just den närmare kollen är ju projektets syfte. Första prototyperna är förstås dyra. Men induktiv laddning kostar mindre än luftledningar med alla deras säkerhetskrav. Och enligt Trafikverket är system med induktiv laddning radikalt mycket billigare att underhålla. 

Länk: https://www.trafikverket.se/contentassets/e65ff31b80fd4d3bbfc37de7660896c3/vagunderhall-och-kostnader-for-olika-typer-av-elvagar---rapport.docx.pdf

I sluttampen blir det kostnaderna som avgör. För att det hela ska lyckas fordras också teknisk standardisering och betalfunktioner som inte låser in användarna. I bästa fall kan det hela växa fram stegvis. Grundidén är induktiv laddning i farten, men lastbilar kan laddas vid lastbryggan, taxibilar vid deras väntplatser och bussar få ström vid varje hållplats. Hemmaladdning på induktiv väg (som ju andra redan testat i liten skala) skulle göra laddkabeln obsolet.

Det är en bit kvar. Då testperioden är klart ska de sista projektpengarna användas till återställning. Jag tycker att grejorna borde behållas för att göra ytterligare tester framöver. Det mesta kan nog kopplas ner och helt enkelt kopplas in senare, men de nedgrävda transformatorstationerna behöver säkert lite stödvärme för att hållas torra och fina. 

Det var bra stämning på arbetsplatsen, men inte gulligull utan raka rör, här ser man projektledaren Håkan Sundelin argumentera. Nedgrävd transformatorstation / kraftelektronik nere till höger.

Inlagt 2021-04-11 11:44 | Läst 399 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant. Man skulle ju kunna tänka sig trådlös laddning, vid parkeringsplatser, trafikljus, etc där man står längre tid på en kortare sträcka, på en motorväg blir det kanske inte så ekonomiskt
Svar från Måns H 2021-04-11 12:28
Motorväg skulle kunna funka om tunga trafiken bär start-upkostnaden. Det provas ju elvägar med strömavtagare modell trådbuss. Induktiv laddning har lägre underhållskostnader och kan användas av personbilar.

Dina idéer är åt rätt håll tror jag. Lite här, lite där på platser bilarna inte rullar.