Bilder bilder ska det bli här... En och annan bokstav (littera) får slinka med... Men aldrig bokstäver utan bilder...

Nu är det slut...

Ge mig fem goda skäl till varför jag ska skaffa Lightroom! Eller ACDSee Professional? Eller något annat liknande program?  Har alltså tänkt på detta väldigt länge av följande skäl: behöver ett bra sätt att organisera bilder, tagga dem, kanske vore det bra med tillgång till en enkel redigering via ett och samma program utan att alltid behöva gå vidare till t.ex. PSE alternativt UFRaw/Gimp (vilka jag använder nu). 

Mitt arbetsflöde idag är följande: håller ordning på bilder och tittar på dem i Picasa, men taggar ingenting där och gör inget annat där heller om det inte handlar om familjebilder.  ->Tar in bilderna till PSE alternativt UFRaw/Gimp. UFRaw/Gimp har ingen funktion för att organisera bilder. Gillar inge PSE:s variant för organisering som motsvarar väl ungefär ordinarie Photoshops dito. Lite omständigt flöde har jag att följa så det måste bli slut på det

Har gjort min sista riktiga arbetsdag på mitt nuvarande jobb. Slut med det också alltså. Inne på min kammare har en viss röra rått sedan länge, men nu har det blivit ordning: allt papper man har samlat på sig under åren har sorterats och det mesta har visat sig vara utan värde -> tuggen. Samma sak med elektroniska dokument; det mesta var bara att deleta. Ute var vädret denna sista dag omväxlande med sol, snöfall, dramatiska moln, kraftig blåst. Varför inte föreviga vyerna, denna speciella dag!?!

Lägg märke till gränsen mellan sol och skugga! Det hade kommit lite snö vid lunchtiden, men det försvann snart överallt utom vid skuggiga partier.

 Vilket himlaspel; likt Muminpappan kan man ju känna spänningen och förväntan i luften!

 Och se här, när man vänder sig 180 grader!

 Jag blev kvar lite väl sent denna sista arbetsdag, men det "lönade sig", fick ju möjlighet att fota det fantastiska ljuskonstverket utanför arbetsplatsen.

Allt har fotograferats med Nokia N8 som jag ju alltid har med. Lättsam efterbehandling (typ kontrast etc) i PSE, tog in bilderna "som Camera Raw".

 

 

Inlagt 2011-03-25 21:27 | Läst 4566 ggr. | Permalink

"Jag instämmer helt med vad Jörgen skriver! Vill dock lägga till en viktig sak som du ska ha i åtanke om/när du jobbar med Lightroom. Eftersom LR jobbar mot en databas så är det mycket viktigt att alla förändringar med bilder, mappar osv. "måste" göras inifrån LR. Om du t.ex. raderar bilder eller döper om mappar och bilder så hittar LR inte dem sedan eftersom databasen inte blivit uppdaterad. Det går dock att reparera genom att på nytt importera bilderna till LR, men det är onödigt arbete! Eftersom alla förändringar som du gör med bilder i LR INTE lagras i bilden utan i en särskild "sidecar-fil", xmp-fil, så går det alltid att gå tillbaka till originalet!"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Lycka till med nya jobbet :-)
Svar från RHelena 2011-03-25 22:54
Tackar! Har ledigt en vecka mellan och det känns riktigt bra! Hinner kanske fota lite, och hålla på med bilder annars också, utöver allt annat jag har tänkt att göra...
Lightroom:

1. Importera
2. Katalogisera/tagga/sortera
3. Framkalla/redigera/automatisera
4. Exportera
5. SPARA TID!
Svar från RHelena 2011-03-26 09:30
Tackar - det blev fem goda skäl! Under min kommande lediga vecka ska jag ladda ner en provversion som jag innerligen hoppas att LR erbjuder.
Jag instämmer helt med vad Jörgen skriver!
Vill dock lägga till en viktig sak som du ska ha i åtanke om/när du jobbar med Lightroom.
Eftersom LR jobbar mot en databas så är det mycket viktigt att alla förändringar med bilder, mappar osv. "måste" göras inifrån LR. Om du t.ex. raderar bilder eller döper om mappar och bilder så hittar LR inte dem sedan eftersom databasen inte blivit uppdaterad. Det går dock att reparera genom att på nytt importera bilderna till LR, men det är onödigt arbete!
Eftersom alla förändringar som du gör med bilder i LR INTE lagras i bilden utan i en särskild "sidecar-fil", xmp-fil, så går det alltid att gå tillbaka till originalet!
Svar från RHelena 2011-03-26 10:32
TACK för tipset! Det är med en viss skräckblandad förtjusning man tar sig an detta, känns som man borde i förväg äga massa kunskap som man inte kan få på annat sätt än att genom att jobba i systemen i praktiken. Skulle tro att det blir bäst om man lägger upp en "provmapp" med bilder och testar sig fram via dem utan att blanda in "originalbilder". Tänker ladda ner även ACDSee Prof som en del verkar gilla. Bra att jämföra!
Hej!

Jag tycker att det är en utomförträfflig idé att först skapa en mapp med testbilder!
Skapa gärna dem mappen först, utanför LR, så kan du direkt börja testa en av de grundläggande funktionerna i LR, nämligen importen av bilder.
Sedan är det "bara" att leka hej vilt att testa och prova.
När du sedan känner att du "behärskar grunderna" i LR är det bara att radera testmappen och köra igång på riktigt.
En onödig kommentar: tänk på att testa med kopierade bilder! Men det har du ju redan skrivit, ser jag nu.
Svar från RHelena 2011-03-26 23:01
Tack ännu en gång! Vad vore man utan FS-kompisar?!
Jag kan bara varmt instämma i det motiverade med ett rationellt arbetsflöde, där man kan göra det mesta man behöver (inklusive organisera bilderna) i ett och samma program. Vilket program man sedan använder är kanske inte det viktigaste, så länge det klarar de uppgifter man vill använda det för. Men det skadar inte att titta lite på de olika kandidaterna innan man bestämmer sig. Fast det förstås är en massa jobb med det. En annan sak är viktig också, om man använder RAW-format (som ju är helt överlägset ifall kameran har det). Nämligen att konvertera kamerans RAW-format till DNG med Adobes gratiskonverterare, innan man börjar jobba med dem. Ett bra sätt att skapa lite framtidssäkerhet, och efter konverteringen är det bara att slänga originalen.

Mina egna bilder ligger alltid i "karantän" i en särskild mapp tills jag gjort grovgallring, en första bearbetning och taggning. När dessa moment är klara åker de över till årsarkiv.

En stor fördel med ACDSee Pro som jag använder är att originalbilden alltid finns kvar, oavsett vilken bearbetning jag gjort. Så kanske andra program funkar också, och jag anser att det är ett måste. Man behöver inte hålla reda på originalet, det ligger i en dold undermapp till mappen med den bearbetade bilden och kan när som helst återställas. Vissa bearbetningsmoment skapar inte ens en ny bild, utan ändringarna man gjort lagras i databasen och appliceras på bilden när man öppnar den i programmet.

När man jobbar på det här sättet är det A och O att vara noga med backup. Det ligger så mycket arbete bakom ett välskött bildarkiv med tillhörande databas. Det är inget jobb man vill göra om!

Här är program som det kanske lönar sig att titta på:

ACDSeePro, Lightroom och Bibble.
Svar från RHelena 2011-03-26 23:44
En av de svårare sakerna med digitalfoto är att komma fram till ett vettigt arbetsflöde, tycks det. Förmodligen handlar det om väldigt individuella tyckanden om vad som funkar bäst och det enda sättet att bli klokare är att prova sig fram. Och det tar tid minnsann. Lite tips från andra är kanon! Tack du med!

När man tittar tillbaka på sin egen utveckling inom det fototekniska området är det lätt att se att visst kommer man vidare hela tiden på olika sätt. I höstas lät jag mig frälsas till RAW. En enda "svår" bild fick mig att inse att RAW verkligen var att föredra. Upptäckte rätt omgående efter att ha köpt min Pentax i höstas att just DNG-formatet kunde man ställa in i kameran så det har jag gjort. Kan det vara någon nackdel att göra detta redan i kameran? Utifrån min kunskapsnivå låter det som en fördel då man slipper ett arbetsmoment med konverteringen.

Har förresten ställt in både RAW och JPEG i kameran. Möjligen är det onödigt. Dock underlättar det idag när jag importerar bilder till PSE för vid importeringen kan jag inte se på själva DNG-bilden om den är den rätte, därför vill jag ha JPEG bredvid som "jämförelse". Kanske LR / ACDSee Prof / Bibble löser dessa problem helt för mig och jag slipper JPEG helt?

Backup, ja. Det får man inte slarva med... Och det gör man ändå. Har som ambition göra en backup varje månad men nu har det nog sprungit iväg flera månader, igen... Att göra backup på bearbetade bilder har jag inte varit så noga med, men bör kanske tänka om...
EGW 2011-03-27 03:56
1. Det är ingen nackdel att ställa in DNG i kameran om det går. Förhoppningsvis kommer i framtiden fler kameror att ha DNG som RAW-format.

2. Egentligen borde jag inte uttala mig om Lightroom, som jag inte känner till så väl. Men det är säkert med Lightroom som med de andra nämnda programmen, de öppnar RAW (DNG) direkt. Då behöver du inte spara JPG från kameran.

3. När det gäller backup har du två alternativ:
a) inse att det är en god idé att ta backup på allt (inklusive bearbetade bilder), helst efter varje dag du gjort något. Alltid blir det väl av någon gång att du börjar! Och när blir det av? När du fått uppleva känslan när det smäller!

b) omedelbart göra backup till en daglig vana. Om det är bara foton du vill backa upp så kan du kolla om inte det finns en funktion för detta i det bildbehandlingsprogram du väljer. Det ingår t ex i ACDSeePro.

Själv backar jag bara upp själva databasen med den inbyggda backupfunktionen i ACDSeePro. All övrig backup kör jag i ett särskilt backupprogram. Själv använder jag Handy Backup. Det funkar bra för mig men är kanske inget jag skulle rekommendera, eftersom användargränssnittet inte är det enklaste tänkbara. Men det finns gott om olika, prisvärda backupprogram, man kan söka på nätet. Det är bäst om man har ett program som sparar alla filerna som de ser ut på disken, inte i något slags speciell backupfil som bara det programmet kan läsa.
Backuper, ja det är verkligen viktigt!
Under många år, från slutet av 1960-talet till 1994 jobbade jag på Malmö Stads ADB-avdelning. Sysslade bl.a. med inköp, support och service till våra drygt 3000 terminalanvändare på stans olika förvaltningar.
Många av dem hade PC:s som var uppkopplade mot våra stordatorer. Vi tekniker "tjatade" ofta på användarna om vikten av backup. Vi sa så här till dem: En backup är bra att ha, inte OM utan NÄR hårddsisken kraschar! För ALLA hårddiskar kraschar. Förr eller senare!
Alla hoppas vi givetvis att det är senare som gäller! ;-)
Svar från RHelena 2011-03-27 21:26
Ja det är bara att konstatera att jag måste börja med vettiga backuprutiner omgående! Just nu känner jag mig lite lugn för har en rätt ny dator (köpt INNAN den gamla lade av...), men jag inser att det är en bedräglig tillvaro. Visst kan väl nyare hårdiskar också lägga av, väl? Förr eller senare, som du säger. Vill inte uppleva det där som Ernst-Göran beskriver: "Och när blir det av? När du fått uppleva känslan när det smäller!" - Den dagen vill man inte uppleva.