Bilder bilder ska det bli här... En och annan bokstav (littera) får slinka med... Men aldrig bokstäver utan bilder...

Mitt önskeväder just nu - snöfall

Önskar snö. Lite mer än det vi har fått, snötäcket är lite väl tunt för att man ska kunna räkna med att det blir långlivat. Det behöver ju inte komma så mycket på en gång att den samhälsbärande infrastukturen knäar under problem. Tågen och bussarna och annat får gärna fortsätta gå som vanligt, annars kan ju någon bli sur över sådana som jag som inte har vett att vara glada för en grönskande juletid. 

Bilderna är från Oulu/Uleåborg en vecka sedan.

 

 

 

Inlagt 2011-12-18 23:44 | Läst 3210 ggr. | Permalink

"Ska åka tåg i jul, men är förberedd med en tjock bok om Jerusalem, skriven av Simon Sebag Montefiore. Eftersom jag börjat så smått i den, kan jag rekommendera den för den går knappt att släppa ifrån sig! 700 sidor läsning, + kartor och noter. Jag tänker med andra ord inte bli tjurig om tåget inte går som förväntat, eller att du gärna vill ha snö i jul. :) /Anna"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Ska åka tåg i jul, men är förberedd med en tjock bok om Jerusalem, skriven av Simon Sebag Montefiore. Eftersom jag börjat så smått i den, kan jag rekommendera den för den går knappt att släppa ifrån sig! 700 sidor läsning, + kartor och noter. Jag tänker med andra ord inte bli tjurig om tåget inte går som förväntat, eller att du gärna vill ha snö i jul. :)
/Anna
Svar från RHelena 2011-12-19 20:21
Bäst verkligen att du är rustad för eventuella förseningar. Montefiores opus är verkligen rätt ur det perspektivet. Hoppas ändå att det går vägen med tågresandet utan att du hinner läsa färdigt hela boken! Häromsommaren läste jag Montefiores bok om den unge Stalin, rätt tjock den också men inte hela 700 s....
Visst går det att hålla samhället på fötter även om det kommer snö. Men jag har en känsla av att de ansvariga inte har någon lust att engagera sig i saken. Det är lite patetiskt när man måste ta fram ett museilok för att köra tåg om det kommit mycket snö. För 50 år sedan gjorde de lok för det svenska klimatet, vad de gör loken för numer vet jag inte.
Svar från RHelena 2011-12-19 20:32
Själv har jag varit benägen att tro att en stor del av problemen hänger nog samman med själva avregleringsprocessen. Det har helt enkelt blivit lite för många aktörer inom branschen och ingen har överblick. Och kanske var tågen och annat av bättre kvalitet förr. Eller så fungerade underhållet bättre då. Eller båda två var bättre förr!
Det har förresten kommit ut en bok i ämnet nyligen, med det passande namnet "Det stora tågrånet"!!!
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/mikael-nyberg-det-stora-tagranet
EGW 2011-12-20 07:15
Avregleringen har inte varit välplanerad, den saken är klar. Men sanningen är att gamla SJ var på väg ner i avgrunden redan före avregleringen. Så något måste de göra. Tyvärr valde de bestämt dåligt. Nu ska jag inte fördjupa mig i politisk historia. Men alltsammans började med ett trafikpolitiskt beslut någon gång på 1950-talet tror jag, om att varje trafikslag skulle bära sina egna kostnader. Det är bara det att tågen då skulle bära kostnaderna för spårnätet, medan landsvägstrafiken inte behövde bära kostnaderna för vägarna. Så det blev för dyrt att åka tåg (det är det fortfarande). Under lång tid hanterade SJ det på ett enda sätt: genom att lägga ned järnvägar.
Håller med Ernst Göran!
Av någon konstig anledning, så fattade man vad vinter betydde förr!
Numera så gäller, "det får bära eller brista!" ;)
/B
Svar från RHelena 2011-12-19 21:18
Antar att du läste DN:s artikel nyligen (angående Nybergs bok "Det stora tågrånet") - visst noterade du också att vi har fått ett nyord i svenskan under tjugohundratalet - SNÖKAOS! Vi lär väl inte slippa det i år heller, hur mycket eller lite det än kommer....