Bilder bilder ska det bli här... En och annan bokstav (littera) får slinka med... Men aldrig bokstäver utan bilder...

Alltså... vad har hänt... eller har det hänt något?

Blogginläggen ramlar in, men vilka är det som skriver och visar bilder? Svar: herrar/killar/gubbar  i långa rader... Just nu är sidan nästintill helfylld av herrar. Bara 12.5% (3 st) av de sist skrivna inläggen  är skrivna av damer, en av damerna har därtill skrivit två av inläggen (heja Margareta!). Nu talar jag alltså om alla inlägg innan man trillar "nedanför kanten" (de som finns i denna stund när jag skriver detta). Ett halvår sedan samma tidpunkt på dygnet var 35% av inläggen skrivna av kvinnor. Ett år sedan 21%. Ja, var är alla just nu?

Vid något fotofika diskuterade vi mansdominansen i "branchen" vilket ju är ett faktum som ingen bestrider. Många helt naturliga förklaringar finns och jag kommer inte fördjupa mig i detta. Däremot dyker det ibland upp företeelser som man undrar lite mer över. Som t.ex. när FS-bloggare lyftes fram till rampljuset på första sidan under en längre period ett tag sedan. Det var uppenbarligen så gott som stört omöjligt för en kvinnlig bloggare att få "ynnesten" att lyftas fram. Bara 5% av de framlyfta bloggare var kvinnor och tog man hänsyn till att vissa (manliga) bloggare lyftes fram upprepade gånger blev ju siffran än mer minimal. Och detta var inte det minsta i proportion till andelen kvinnor som bloggade under perioden i fråga. 

"Surt sa räven om rönnbär" tänker ni nu. Njaa, själv var oerhört rädd att hamna i rampljuset, varandes den tillbakadragana person jag är, jag är så nöjd med er 100-200 som emellanåt läser mina inlägg... Det var en skrämmande tanke att plötsligt riskera ha 2000-3000 läsare...

Detta inlägg är förresten inte någon startpunkt för en genusdiskussion utan bara lite stillsamma funderingar... Var är ni, alla tjejer?

Och det måste ju bli bilder som passar in i ämnet i inlägget. Vad sägs om bilar? I mer eller mindre passande miljöer.

 

  


 

 


 

 

PS. Nu har statistiken förändrats ytterligare; Camillas inlägg har trillat nedanför kanten, endast Maggan är kvar, flera herrar har tillkommit. Och andra sidan kommer mitt inlägg ut... ;-) DS.

 

 

Inlagt 2012-09-21 22:51 | Läst 3412 ggr. | Permalink

"Mina teorier: 1) På fotosidan värderas kameror och prylar högt. Majoritéten kvinnor är mera intresserade av bildernas innehåll, inte vad de är gjorda med för utrustning. 2) Fortfarande står kvinnorna för största andelen i husålls-hemarbetet. De hinner därför inte blogga lika mycket. 3) Bloggandet på fotosidan har blivit som ett slags tävlande. Män i allmänhet är mera tävlingsinriktade än kvinnor, vill fajtas (vi har nog mera hormoner för sånt). 4) Det är fler manliga medlemmar, vilket kan ha sin orsak i fördelningen av hushållsarbetet, kvinnor hinner inte fotografera och sitta vid datorn och vara medlemmar på olika communitys lika mycket. http://gelatin-silver.blogspot.com"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Vi är ju här men vi syns tydligen inte!!! :-) Jag har uppfattat det lite som att det är lite "ryggdunk" och sånt inom FS för att få synas, men jag kan ju ha helt fel. Jag tycker dock inte att killarna är bättre även om det i antal är i majoritet, men kanske ser vi på bilder på olika sätt helt enkelt.
Trevlig helg!
//ewa

Ooops glömde; härliga matchande bilder, det gillar i alla fall jag!
Svar från RHelena 2012-09-21 23:22
Nej just nu är somliga av oss rätt osynliga... Det klagas ju ibland över ryggdunk här på FS och visst, det är naturligt att kommentera inlägg och bilder vars upphovsman (sic!) man känner. Och andra sidan, somliga försöker gå utanför ramarna, åtminstone av och till, och dela sina gracer utanför bekantskapskretsen. Själv gör jag en del sådana utvikningar ibland vilket sker till priset av att jag inte hinner ryggdunka de jag känner! ;-)

Förresten så tycker jag att en del seniora skribenter här i FS-bloggvärlden är väl värda att uppmärksammas just för sin långa erfarenhet och kunnighet inom fotoområdet. Det hör till att de råkar vara män, kvinnor i deras ålder hade fullt upp med spisen och barnen i sina yngre dagar och varken foto eller andra konstnärliga färdigheter hade de så mycket tid över för. Och så hade ju inte omgivningen så stort intresse för deras talanger heller.

Tack för ryggdunket Ewa!
Jag har tyvärr ingen lust att påverka statistiken genom att inte posta inlägg, och det gäller nog de flesta :)

Håller dock med om att det är väldans många gubbar som jag som skriver här, men det är väl som det är och jag ser inte det som att det på nåt sätt är dåligt eller bra beroende på skribenternas kön ...
Svar från RHelena 2012-09-21 23:32
Posta på bara Anders! Visserligen så kan du hamna i någon dubiös statistik med vad gör det! ;-) Statistik är förresten rätt kul, oavsett ämne, kanske borde man ha ägnat sitt yrkesliv åt siffror...

Själv har jag varit jätteosynlig den senaste tiden, är lite sporadisk besökare på FS annars också, det blir mest en och annan titt via mobilen eller surfplattan. I kväll fick jag igång min knasiga dator och plötsligt såg jag på skärmen; var är damerna...? Därav fredagsnöjet att börja fundera kring ämnet, något kul ska man väl göra en kväll som denna?
Anders F. Eriksson 2012-09-21 23:36
Visst är det så att man ska roa sig på fredagar, om än det är att skriva bloggar på FS (något jag brukar roa mig med, fast inte just denna fredag) :)

Det enda jag ville ha sagt är att jag inte bryr mig ett skvatt om det är gubbar eller gummor som skrivit blogginläggen (fast gummornas inlägg innehåller oftast färre namn på kameratillverkare) :D
Jag har uppfattat det som bilder är inte så intressant på Fotosidan som tekniska prylar. Är det någon som skriver om olika objektiv och kameror får de massor med kommentarer. Jag önskar att fler hade orken att skriva några ord behöver inte vara så mycket för att åtminstone jag skall bli glad.

Jag vet att vi kvinnor är mer intresserade av bilder än många män. Jag har stor erfarenhet av detta efter alla mina fyrtio år som jag varit med i fotoklubbsrörelsen som medlem i olika klubbar även inom SJ:s fotoklubbar.

Jag personligen har inte varit inne på länge mer än i Foqus där jag är med vilket beror på det jag skrev i en blogg häromdagen. Nu har jag tänkt komma igen. Har så mycket olika saker jag går och tänker på när det gäller mina bilder jag tagit en gång. Bra bilder är alltid bra och tål att visar många gånger precis som bra konst.

Tack för ditt inlägg och dina häftiga bilbilder de måste väl ändå passa herrarna på Fotosidan också.
kram på dig och sov gott Gun-Inger
Anders F. Eriksson 2012-09-22 00:02
Jag tror att det ligger en del i vad du skriver, men jag tror inte det stämmer helt. Mina blogginlägg har väl inte så himla många läsare, men jag inbillar mig att jag får fler (eller åtminstone utförligare) kommentare när de gäller bilder och inte teknik i första hand. Det är lätt att få läsare till ett blogginlägg genom att skriva nåt om en ny kamera dock, och jag har använt mig av det en eller annan gång :)

Jag kanske bara svamlar, men jag tror att jag inte drar samma tekniktokar som de som är bäst på sånt till min blogg här. Jag får inte heller några kommentarer från de som är totalt fokuserade på bilder, så jag är kanske mest som mellanmjölk ...
Svar från RHelena 2012-09-22 10:53
Nog verkar teknikintresset vara stort här, främst bland männen. Men en del av oss kvinnor har intresse av att läsa de teknikinriktade blogginläggen också, inte att förglömma, även om vi själva verkar ytterst sällan skriva om teknik.
Jag tror att det på sitt sätt är mycket svårare att skriva om bilder och innehållet i bilder än om teknik. Man exponerar sig själv i lite högre utsträckning därtill när man ger sig in bilddiskussioner och detta är kanske många obekväma med, man som kvinna. Kanske vågar kvinnor "avslöja" sitt inre i lite större utsträckning?
En sak som man kan notera om FS-bilddiskussioner är fenomenet "name dropping", alltså hänvisningar till fotografins stora namn när man diskuterar bilder. Detta verkar vara ett manligt fenomen. För den skull är det inte något dåligt i sig att namndroppa för den här typen av inlägg kan vara rätt allmänbildande för gemene man(!). Kan dock tänka mig att en och annan drar sig för att avslöja sin okunnighet genom att börja diskutera bilder om man inte kan dra fram ett antal stora namn i sin framställning...
Tack för dina tankar Gun-Inger!
Svar från RHelena 2012-09-22 10:58
Anders, jag tillhör dina teknikläsare även om jag sällan ger mig till känna i sådana sammanhang. Att skriva om teknik måste man få göra när man är road av det! Du lyckas förresten lätta upp dina texter på ett sätt som är nöjsamt för de läsare som kanske inte är lika mycket tekniknördar som du.
Under de senaste 10 åren jag varit ute och fotograferat (mest Sport ytterligare mansdominerad historia) jag kollade för skoj skull hur många tjejer det satt i pressrummet på senaste landskampen Jag jobbade på. Det var inkl utländska journalister mm C.a 20% tjejer ,för för 5 år sedan 5-6 %. Fotografer som plåtar sport nu är betydligt fler det ökar men mycket långsamt. Jag håller med dig om att det är väldigt få här på FS. Dessutom är det ju samma snack nu som för ett år sedan Samma gubbar samma snack ingen utveckling . Jag blev faktiskt förvånad över att det inte sker Det är ju en reklambaserad fotografisk sida som knappast ger någon mersmak. Men visst borde det vara lite mer tjejer som bloggar eller snackar foto./bert
Svar från RHelena 2012-09-22 11:16
Jag blev lite förvånad över känslan att det är MINDRE antal tjejer här numera och fick något slags "bekräftelse" på att så är fallet via stickprov bakåt i tiden. Och andra sidan; jag har inte gjort någon vetenskaplig studie på detta så egentligen har jag ingen aning om hur det förhåller sig... Ibland känner man för att slänga ut lite reflektioner ut i cyberrymden och få några andras tankar tillbaka.
Mitt eget arbetsliv är rätt intressant utifrån ett manlig/kvinnligt perspektiv. Just nu befinner jag mig på en arbetsplats som har varit mansdominerad, med folk med tekniska utbildningar. Så sakteliga har vi kommit att bli en arbetsplats med klart fler kvinnor än män, dock har de flesta sin utbildningsbakgrund fortfarande inom teknik och naturvetenskap. Det lär väl dröja innan det är fler kvinnliga sportfotografer än manliga dito...?
Ens relation till FS fluktuerar väl för var och en över tid. Ibland känner man för "mersmak" och ibland inte alls, och visst är det svårt att skönja någon förändring/utveckling, allt mal på i samma spår mestadels. Kanske känner vi en viss trygghet i detta, med eller mot vår vilja...? :-)
Kul att du är tillbaka!!!
JA det var en skön, tydlig linje i dina bilder idag. När det gäller Er damer, det är väl alltid bättre med kvalitet än kvantitet :-)

Men det är klart många duktiga har ju valt att mer eller mindre lämna FS, tex våran "egen" Lena P, Lysa Öster mfl vars bloggar jag alltid läste. OCh apropå statistik, hur ser det ut med åldersfördelningen, vi bör väl försöka intressera även dom yngre, oavsett kön. Jag pratade för nått år sedan med FS (Fröderberg) om att mer uppmärksamma dom unga och talangfulla fotograferna, genom en egen pool, eller att FS delar ut nån form av stipenduim till dom yngre, så dom kan resa eller köpa nån utrustning kanske?
Svar från RHelena 2012-09-22 11:27
Det har du helt rätt i - medelålders plus dominerar helt uppenbart här i bloggarna! Borde nog inte vara så med tanke på hur modiga de yngre är annars med sociala medier etc överlag. Något verkligen för FS-ansvariga att fundera på hur man kan föryngra klientelet. Och andra sidan kan just den befintliga kategorin medelålders plus skrämma iväg de yngre, såsom trenden är på Facebook, har jag förstått. Svårt att få in de yngre alltså så länge vi ockuperar FS-bloggosfären med gammal teknik och gamla fotografiska mästare och diverse gnäll och klagan om livets orättvisor här på FS... ;-)

Bilderna ovan har mognat ett tag och nu kändes det som de kunde platsa i ett inlägg. Har många fler bilbilder förresten, jag verkar samla på sådana...
Utan att ha någon statistik att falla tillbaka på är det mitt intryck att damerna i vår fotoklubb här på ön visar framfötterna minst lika mycket som herrarna. De deltar i utställningar och publicerar fantastiska bilder på vår sajt. Så mycket teknikprat förekommer inte här, jag har en känsla av att det är rätt svenskt att surra mycket om tekniken. Rent allmänt tycker jag det verkar som om kvinnorna här i Canada inte fått lära sig att hålla sig i skuggan på samma sätt som i Sverige. Jag har inte sett att genusfrågor diskuteras så mycket heller. Så kanske genusperspektivet inte upplevs som lika problematiskt här som i Sverige. Men hur folk upplever det säger kanske inte så mycket om hur det är i sak. Jag menar, ska man verkligen veta något om kvinnornas situation här så måste man ha statistik, och det har inte jag. Hur som helst, dina bilbilder här är jättefina. Inte just för bilarnas skull, det är fina kompositioner helt enkelt, där bilarna naturligt ingår.
Svar från RHelena 2012-09-22 11:48
Minns att er klubb på ön verkar rätt "jämlik" på det sätt som du beskriver. Ibland framstår inte vårt jämlika land så väldigt jämlikt egentligen om man synar sömmarna. Har själv sett en del av sådant under mitt arbetsliv. Det är lite intressant med reflektioner från folk som flyttar till andra länder och kommer till miljöer som ger en bakgrund till erfarenheterna från det egna landet. Du har inte heller bott alldeles för länge i Kanada så en hel del har du i färskt minne som grund och det finns ingen anledning att tvivla på dina intryck. Men tro mig, det händer saker här också! Beskrev nyss till Bert hur utvecklingen har varit på min arbetsplats. Samtidigt uppstår det fenomen vid sidan om som är "oförklarliga"; lönerna stagnerar i läkarkåren när kvinnor blir en stor del av yrkeskåren.. Åtminstone har tendensen varit så, tiden visar hur det blir i slutändan. Och förklara detta den som kan i så fall...
Tack Ernst Göran och kul att få höra från dig!
Har inte tänkt på det, men nu när du säger det så är det nog så att det är herrarna som dominerar bland bloggarna. Tror inte jag har fel men det är nog så att de är i majoritet även bland antalet medlemmar.
Nog är det så också att de som skriver om kameror och teknik är de som får flest läsare och även kommentarer.
Att få kommentarer är kul men naturligtvis inte det viktigaste, själv försöker jag skriva några de gånger jag är inne och läser blogginlägg och så blir det naturligtvis fler i de inlägg som jag försöker hinna med att följa och som du säger, de som ramlar under kanten från första siden hinner jag sällan leta reda på....men det händer att jag botaniserar även där då jag kommer hem från någon resa.
Bilder hade du här i ditt inlägg och med alla bilar så borde de passa alla bilintresserade, damer som herrar. Den översta var mycket fin. Stilren så att säga.
Svar från RHelena 2012-09-22 12:04
Min yrkesbana har varit av sådan karaktär att en del reflektioner över manligt/kvinnligt har varit oundvikliga. Till exempel: Varför har det varit kutym i en stor kvinnlig branch att högre cheferna är män till stor del? En annan kvinnlig branch: kvinnor har haft svårt att hitta jobb medans män hade en gräddfil till fasta tjänster utan att ens behöva slutföra sin utbildning (en kvinna utan slutförd mag.uppsats var förlorad, en man helt utan varken kand. eller mag.dito - no problems). Och så har man sett en del annat också. Därav följer väl att man åtminstone ibland får upp ögonen för något fenomen, som nu - var är kvinnorna i bloggosfären just nu...?
Vet inte i vilken utsträckning lusten för bloggandet bygger på hur läst man blir eller hur mycket kommenterar man får. Det varierar säkert mycket från person till person. Själv tror jag mig inte behöva den typen av bekräftelse, men det är klart, skulle det vara 10 pers som öppnar ens inlägg och 0 som kommenterar så skulle det väl inte kännas så inspirerande.
Tack Margareta för dina tankar! Har förresten följt dina inlägg från Finland med stort intresse även om det inte har blivit så många kommentarer!
Statistik är intressant.
Visst är det så att skriver man om teknik får man fler läsare.
Det ser jag i statistiken på min sida.
Fast Alf J har ju många läsare och skriver mer om annat än teknik.


Men varför har du parkerat bilen framför alla vackra fasader ;-)
Svar från RHelena 2012-09-22 12:12
Teknik drar folk, absolut! Alf J:s inlägg är ett nöje att läsa, hans dragningskraft ligger nog väldigt mycket i livserfarenheten och i hanteringen av "pennan" på ett personligt sätt, kopplade till kunskapsnivån och erfarenheterna inom fotoområdet. Hans blogg erbjuder reflekterande upplevelser tillsammans med fotografiska betraktelser som uppenbarligen många av oss uppskattar.

Alla vet väl att vackra bilar ska parkeras framför vackra fasader!
Mina teorier:

1) På fotosidan värderas kameror och prylar högt. Majoritéten kvinnor är mera intresserade av bildernas innehåll, inte vad de är gjorda med för utrustning.
2) Fortfarande står kvinnorna för största andelen i husålls-hemarbetet. De hinner därför inte blogga lika mycket.
3) Bloggandet på fotosidan har blivit som ett slags tävlande. Män i allmänhet är mera tävlingsinriktade än kvinnor, vill fajtas (vi har nog mera hormoner för sånt).
4) Det är fler manliga medlemmar, vilket kan ha sin orsak i fördelningen av hushållsarbetet, kvinnor hinner inte fotografera och sitta vid datorn och vara medlemmar på olika communitys lika mycket.

http://gelatin-silver.blogspot.com
Svar från RHelena 2012-09-22 12:24
Dina teorier har säkerligen god verklighetsbas på alla punkter. Vad gäller punkt 1 så är fotoområdet lite speciellt jämfört med många andra konstnärliga inriktningar eftersom tekniken trots allt är/kan vara rätt betydelsefull för slutresultatet. Självfallet ska en målare/skulptör/författare behärska sina verktyg och de kanske ska (åtminstone för en målare/skulptör) vara av hyfsad kvalitet, men själva skapandets fokus ligger otvivelaktigt i innehållet i det vad man håller på att ta fram. Inom fotoområdet inbillar jag mig att det finns väldigt många vars intresse i första hand handlar om tekniken och bilderna blir något slags biprodukt i det hela. Detta får naturligtivs påverkan i sådana här communities också där mycket av diskussionerna kan komma att handla just om tekniken. Och som jag har nämnt tidigare, teknik är lättare att diskutera än bildinnehåll, framförallt är det så när man ska förmedla sig via text.
PS. Jag personligen ser inget ont i teknikbloggandet, ser det som så att det är kul att en del tekniknördar får möjlighet att få upp ögonen för fotokonst/-dokumentation och utveckla sin konstnärliga sida vilket kanske inte skulle annars ske.
Superläckra bilder!! Den sista gillar jag lite extra mycket, gammalt och nytt i harmonierande färgton, nästan samma till och med. :)
Jag har inte tänkt så mycket i de banorna, men det har slagit mig då och då att de bloggarinnor jag följer har en tendens att försvinna från listan snabbt så att jag får leta lite efter dem. :) Bloggar inte själv, eftersom jag inte har den sortens medlemskap. :)
/Anna
Svar från RHelena 2012-09-22 12:34
Hej Anna! Hoppas att du också med tiden blir en bloggarinna! Mitt medlemsskap går ut alldeles snart och jag har för avsikt att förnya det genom silvermedlemsskapet, trots att jag inte kan/bör blogga så mycket numera - hälsoskäl... Dessvärre får jag vara sparsam bildredigeringsarbetet också... Från och med tisdagen blir jag faktiskt en "mörkrumsarbetare", få se hur länge detta kommer att vara och vad det blir av det hela...

Både den första och sista bilden gillar jag själv lite mer på grund av färgerna främst, men även formerna, kontrasterna. De två andra går lite i samma stil, silvergrått glänsande mot båtpresenning och graffitimålning, grönt mjukt mot de kantiga arkitektoniska skapelserna med gammalt och nytt blandat och med gröna inslag.
Kom att tänka på ett inlägg jag gjorde för en tid sedan om bloggandet, manligt och kvinnligt. http://www.fotosidan.se/blogs/pia-kristina/for-vem-bloggar-vi.htm

Bra inlägg och fina bilder Rauni!
Svar från RHelena 2012-09-22 12:45
Läste ditt inlägg; din bild passade fint till ämnet! Du är ju en av bloggerskorna som har försvunnit härifrån nästan helt, synd. Antar att du inte får så mycket tid över för bloggandet framöver, eller...? Men du kan ju fortsätta att dyka upp här ibland som "gubben ur lådan"! ;-) - Och tack tack Pia-K!
Du inspirerade i alla fall mig till ett blogginlägg! :)

Gillar dina bil-byggnadsbilder...fina i form och färg!

/ Lena
Svar från RHelena 2012-09-22 22:27
Toppen, känner att mitt inlägg kom till uppenbar nytta nu när du kände dig inspirerad till att skriva ett inlägg. Har ju noterat att även du, bland många andra, har blivit något av en sällsynt fågel här bland FS-bloggarna. Förresten är det väl inget större fel på det, man kan behöva lite andningspauser då och då... Fint att höra att du gillar bilderna! :-)
Härligt inlägg Rauni! :-)
Jag är ju en av dom som försvunnit, tröttnade på att blogga här - har funderat lite på varför det blev så...Men kände att jag saknade lite av den varma gemensamma stämning, som vi har i "Femmes".
Jag vet att det är min fria vilja att skriva om precis vad jag vill, men på FS så kände jag ändå en lite spärr för vad som var ok och inte (förmdiligen låg den spärren bara hos mig.. :-))
Du har dock helt rätt, om man bara försvinner som bloggare, så är det ju en kvinna mindre eller hur?

Får väl sätta mig och plita ner ett kvinnligt inlägg under helgen - så att vi förbättrar statistiken eller?

/maria
Svar från RHelena 2012-09-22 22:42
Ja nog har jag märkt att även du har varit borta. Synd! Själv har jag inte varit så värst flitig heller på sistone och kanske har det varit något slags friskhetstecken, man kan ju bli bloggberoende på ett sätt som nästan tangerar ett slags missbruksbeteende...!
Tror att den varma stämning som möten IRL kan vara förknippade med är svåra att skapa via nätet. Att bara mötas via texter/foton blir väldigt fyrkantigt. Våra fotofikaträffar i Ua är väldigt trevliga tillställningar, man lär känna varandra något mer än bara via texter, samtidigt innebär kontakterna ansikte mot ansikte att vi kan även vara "tuffare" mot varandra när vi skriver för vi vet ju var vi har varandra.
Själv har jag väl inte varit direkt "snäll" alla gånger mot alla "obekanta" här på FS, men det har sina orsaker, det handlar helt enkelt om att stå upp för sina värderingar om något viktigt är på tapeten samt om att vägra ta emot skit. På det sättet kan man väl säga att jag har bidragit till en mindre varm stämning här i något sammanhang. :-(
Men, kul att höra från dig! Hoppas på en fortsättning i bloggform! Om inte annat så för statistikens skull! ;-)
Lite sent kanske men på tal om osynliga kvinnor:
http://www.foto8.com/new/online/reviews/1515-vivian-maier-street-photography

Se och lär?
Svar från RHelena 2012-09-23 20:16
Det är aldrig för sent...! Tack för länken Lars! Fotografiska förebilder, såväl manliga som kvinnliga, är bra och ha, kanske rent utav nödvändiga.
gosta52 2012-09-23 20:23
Jo, sådana människor som inte gör något väsen av sig imponerar. Tänk, hon levde i 83 år, helt ouppmärksammad. Vilket tragiskt öde - hon förtjänade bättre. Detta i ljuset av alla tomma tunnor som skramlar omkring i rampljuset.
Svar från RHelena 2012-09-25 23:24
Många verkliga stjärnor inom konsten har inte gjort så mycket väsen av sig och somliga andra har det bullrat än hel del om, förr som nu kanske...
Blev ju så nyfiken på allt beröm över ditt inlägg och ja, jag tänker inte säga emot. Var är ni alla tjejer/kvinnor/kärringar.... .? :-) För mitt vidkommande, får ni gärna gasa på (bilar) med blogginlägg. Och idag, drar jag mitt strå till stacken genom att inte blogga, enbart kommentera.... ;-))
Fina bilder presenterar du också!! Önskar dig en trevlig och bra söndag!! //Peter

PS jag tycker fortfarande, "kör så det ryker" DS.
PPS ej kopplat till bilar DDS.
Svar från RHelena 2012-09-23 20:40
Uppenbarligen lyckades jag dra fram ett antal damer med min efterlysning, några tidigare flitiga bloggerskor gav sig till känna vilket ju var på tiden. En annan sak är om folk ids/orkar/hinner/vill fortsätta... Själv har jag bromsat in på sistone, men det beror inte på någon ledsnad på FS utan är hälsorelaterat (människan är inte skapt för att sitta vid datorn en stor del av dygnets timmar). Och så är min dator helknäpp också... Men det kommer andra och bättre tider!
Tack Peter, söndagen har varit fin!
Peter-L 2012-09-23 20:46
Kul att det blev så Rauni, glädjer mig!! Låt din hälsa komma först, utan den blir det inte bra blogginlägg heller och ännu mindre bilder. Men jag hoppas ändå att vi får läsa mer från dig och dina kvinnliga vänner.... För att inte tala om bilder... :) Allt gott! //Peter
Svar från RHelena 2012-09-25 23:32
Ett och annat inlägg lär det bli från min kammare, dumt vore det annars nu när man har författat en efterlysning... Hälsan har förresten talat om för mig att några analoga kameror här hemma behöver frisk luft och därför är jag i färd med att även friska upp kunskaperna i mörkrumsarbetet. Risken är att det blir teknikorienterade inlägg från mig framöver... vi får väl se...