En salig blandning med myrmark, marathon och ikoner samt upphovsrätt
Kvällens inlägg blir en fortsättning på inlägget häromdagen, såtillvida att det ska bli mer konst. Inget från mig dock, tacka er tur... Det blir en blandad kompott främst från min syster Terttu, men även en liten inblick i min mors konstnärliga värld.
Min mor började måla sent i livet, hon höll i gång några år, men har sedermera tappat intresset av någon anledning. Hon hann med en del tavlor och ett par stycken av dem gillar jag väldigt mycket. Av någon anledning har jag ingen bild på någon av just de som jag tycker bäst om.
Motivet nedan föreställer nordfinska myrmarker och är en oljemålning i rätt rejäl storlek. Lite svårplacerad är den just på grund av storleken tycker jag, men mor har hittat bra väggytor hemma både för sina egna verk och andras målningar.
Sedan kommer något lite spännande! Visst, tavlorna kan vara nog så spännande, men det finns något annat också...
Tavlorna nedan är verk av min syster och hänger hemma hos mina föräldrar. Den till vänster känner ni kanske igen från det tidigare inlägget, och ni fick också höra något om dess bakgrund (bl.a. att det är mina farföräldrar som finns med i tavlan). I målningen till höger skymtar ett strävsamt par fram ur det mörka - mina morföräldrar. Varför så mörkt? Vet inte, måste nog fråga systern, jag är säker på att färgen symboliserat något. Kännetecknande för hennes målningar är förresten en orädd hantering av färger, det har jag kommit att uppskatta mer och mer genom åren.
Det som är väldigt spännande här är hängningen av tavlorna. Min mor är inte så ung längre och hon tycker att alla prylar som man har fått och samlat på sig genom åren och som man inte slänger eller ger bort kan man ha framme, bl.a. finns där "skräp" som vi barn har inhandlat som presenter till föräldrarna, i barndomen då tusen år sedan... Mina föräldrars hem är dock inte överbelamrad med prylar ändå, däremot är den inglasade balkongen en sevärdhet! Små stilleben av diverse prydnadsföremål står uppställda här och där. Och några tavlor! De kan gärna placeras tätt ihop med saker som "passar". Gallerister och konstkännare må ta sig för pannan för sådana här hängningar...
Tavlorna hänger alltså i uteklimat! Nu på vintern har temperaturen vissa perioder pendlat kring -30 C, på sommaren blir en inglasad balkong hur het som helst i den nordfinska sommarsolen - i praktiken är tavlorna utsatta för enorma temperaturskillander. Det ska visst inte vara något problem för det är temperateknik som har använts och temperafärgerna tål mycket!
Nedan en konstnärstolkning av hur min far spurtar i mål vid New York-maraton ett antal år sedan. Tekniken i båda målningarna är äggoljetempera igen och det är Terttu som har målat.
Känner på mig att färgerna inte är helt rätt här, tänkte försöka mig på en korrigering, men då påstår PSE att det inte går att öppna filen för det är fel typ av fil... Suck...
Sedan över till något helt annat - ikonmåleri enligt ryskortodox tradition! Systern ägnade sig åt denna konstform under ett flertal år. För en utomstående kan ikonmålningar se rätt lika ut och man kan få för sig att det är bara att kopiera tidigare verk när man målar. Så är det förstås inte! Varje ikonmålare har en egen stil och använder sig av ikonmåleriets traditioner och "regler" på sitt eget sätt. Man kan känna igen olika ikonmålare utifrån verken när man väl är lite bättre insatt i denna verklighet. Vid ikonmåleri används äggoljetempera och förstås bladguld också om man ska hålla sig till den traditionella stilen.
Ikonen nedan hänger hemma hos min mor och far (syrrans verk igen). Enligt den ryskortodoxa traditionen hängs en ikon i ett hörn i rummet (när det är hemma) och hängningen kompletteras med ett kärl för en rökelse intill ikonen, hängandes från taket. Den här är dock inte hängt enligt vad traditionen kräver.
På den här webbsidan finns flera ikoner som både min syster och några andra är upphovsmakare till - Terttus ikoner finns att se här nedan också. Bilderna är från en liten ryskortodox kyrka (egentligen ett bönehus) i Paltamo i norra Finland. Det är ganska lätt att se på kyrkans ikoner att de är målade av olika ikonmålare. Av webbsidans ikoner kommer fem i mitten från min syster, de två översta och de tre nedersta är målade av andra ikonmålare.
Här de fem ikoner som min syster har målat - obs webbsidans original har bättre kvalitet både vad gäller färg och skärpa.
Ikonen nedan anses vara "liturgiskt och kvalitativt mycket högklassig"!
Och allra sist, interiören i kyrkan: det som väcker mitt intresse är hur man beskriver två ikonmålare som anses vara efterkrigstidens främsta företrädare inom modernismen. Deras ikoners "ikonografiska innehåll anses vara mycket problematiskt". Vad menas? Spännande, men tyvärr finns det ingen mer förklaring till vad som avses....
En upphovsrättslig fråga till er: Gör jag fel ur upphovsrättslig synpunkt när jag använder bilderna från den finska ryskortodoxa kyrkans webbplats på det här sättet? Kan tänka mig att det skulle bli ramaskri i vissa andra sammanhang, men hur är det i en sådan här specifik situation där en konstnärs verk ligger på nätet och hon vet att jag visar dem här? Kyrkan kan tänkas ha invändningar eftersom den äger ikonerna? Fotografen? Själv visar jag inte bilderna i kommersiellt syfte; har det någon betydelse? Jag berättar ju också varifrån bilderna kommer. Obs! Den översta ikonen samt alla andra tavlorna och bilderna har jag fotograferat.
Dagens konstnärer inser nyttan av att fotografier på deras bilder sprids så jag antar att gamla tiders fotoförbud i konstnärsateljéer, muséer etc tillhör gången tid, bortsett från några specialfall med mästerverk från århundraden tillbaka. Om det utfärdas något fotoförbud så handlar det oftast om blixtfotografering. Att tiderna förändras har nog inte alla vanliga människor förstått: var på en konstresa till Åland inte så länge sedan och en av medresenärerna var irriterad för att jag tog bilder i en ateljé hos en konstnär. Konstnären själv hade inga invändningar, men det rubbade inte medresenärens djupt rotade åsikt om att man inte får fotografera tavlor...
PS. Min syster har aldrig suktat efter publicitet för publicitetens skull, men så har hon också haft en försörjning på ett annat sätt än via måleri och ägnar den mesta tiden sedan länge åt andra saker (trots 10-årig heltidsutbildning inom konst, två skilda inriktningar - måleri och textil konst). Det kan vara befriande att inte behöva spotta ur sig konst för försörjningens skull. Stackars Liljefors som fick måla harar och rävar på löpande band, beställaren fick välja vilken, och därtill stod valet mellan vinter- eller sommarmiljö... Låter inte så inspirerande... DS.
mvh
Kjell/Malmö
Har inte mycket erfarenhet av ikonmålning, men fantastiskt med skiftningarna i tyg och ansikte!
Är väldigt lite insatt i upphovsrätt på det viset du beskriver så jag hoppas att någon kunnig ger dig svaret där!
/Anna
Det måste väl finnas något särskilt i dessa myrlandskap eftersom de lockar många till konstnärlig utövning, oklart dock om det gäller fotografer... Själv skulle jag inte få någon ro att fotografera på en myr, men det är inte själva landskapet som avskräcker utan myggen. Har aldrig kunnat vänja mig vid dem!
Ska skicka länken på inlägget till mor och systern så kan de själva ta del av berömmet! Du har kanske räknat ut att systerns moderna målarstil har en del influenser från ikonmåleri, bl.a. via användningen av äggoljetempera (hon målar i olja också) och guld. De starka färgerna har hon alltid använt, även om om vissa färger och nyanser har säkerligen "sitt ursprung" i ikonmåleri också. Funderar om inte det bruna i tavlan där mina morföräldrar finns med har en koppling till ikonmåleri och att det därför finns en särskild betydelse där. Inom kyrkan (även den lutheranska) bär olika färger symboliska betydelser, måste ta reda på hur det förhåller sig med själva ikoner.
Jag är lite svag för ikoner, gillar stilen, färgerna och tekniken med guldinslag. De du visar är jättefina! Min mamma har två ikoner som jag ofta beundrat och förundrats över. Den ena är från farfar och kan vara från Karelen. Men jag misstänker att den hamnade i hans ägor under kriget och inte den rätta vägen, men jag kan ha fel. Jag har ofta sneglat på Ikonmålningskurser och nu blev jag inspirerad igen, tack för alla fina bilder! Ha en fortsatt fin helg!
//ewa
Själv äger jag en ikon också, fick den via min syster, men den är inte målad av henne. Låter inte alls orimligt att ikonerna som din mamma har kommer från Karelen, för det är där den ryskortodoxan kyrkan har varit och är fortfarande ett levande inslag i människors liv.
Det ikonmåleri som kan man lära sig i Sverige är inte den ryskortodoxa stilen (av förklarliga skäl då det inte verkar finnas ryskortodoxa kyrkor heller) utan man målar antingen enligt en grekisk-ortodox tradition eller enligt en katolsk tradition. Hur stora skillnaderna är mellan dessa vet jag inte, annat än att motiven i katolska kyrkans ikoner skiljer sig en del från de ortodoxa inriktningarna.
Min syster tycker säkert att det är roligt få uppskattning för ikonerna! Tack Per för din sakkunniga kommentar!
Helt klart ligger det mycken kunskap i ikonmåleri och det är inget man ägnar sig åt lättvindigt. Själv är jag total novis i ikonografi och ikonmåleri, men kan beundra dessa verk ändå.
Ska översätta ordet "impa" för syrran, den står nog inte i svensk-finska ordboken... ;-)