Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Självgående Ångvagnen från Nyköping

Sverige hade kunnat bli en tidig bilbyggarnation och Nyköping Sveriges Detroit om stjärnorna stått annorlunda. På Kulturnatten i Norrköping 2024 ställde Ångvagnssektionen av Automobilsällskapet i Nyköping ut en replika av en ångvagn från 1840-talet. Oräkneliga ideella arbetstimmar av entusiasterna, 500 000 kronor från sponsorer - bland dem Riksantikvarieämbetet - och många hjälpande händer gjorde det möjligt.

Vid uppstarten var Ångvagnen kringvärvd av ånga.

Då värsta diset lagt sig kunde man titta lite närmare. Vagnen är bakhjulsdriven. Elliptiska fjädrar bär upp sitsen. Viss styrförmåga. Ångpannan provtryckt och godkänd enligt nutida regler. Den går på gasol, fanns inte 1840, men är ett rent och praktiskt bränsle.

Själva ångmaskinen lät knappt alls och verkade välbalanserad. Kedjedrift till bakaxeln. Ånga ger vridmoment från stillastående, så koppling behövs inte.

Videosnutt från en provkörning:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/har-provkors-varldsunika-angvagnen-i-nykoping-sa-fungerar-den#:~:text=SVT%20Nyheter%20S%C3%B6rmland%20fick%20en%20exklusiv

1838 visade självlärde metallarbetaren, smeden och Mechanicus  Carl Gustaf Norberg boende i Nyköping upp en fungerande prototypmodell till denna ångvagn i Stockholm.

Skärmdump från Gert Engströms ångvagnshistorik. https://docplayer.se/95659723-C-g-norbergs-angvagn-av-gert-ekstrom.html

Den prototypen finns kvar på Nordiska Muséet och är i gott skick.

Skärmdump SVT Sörmland

Enstaka försök till ångvagnar hade funnits i Frankrike och England sedan länge. Så idéerna fanns, men att som Carl Gustaf Norberg lyckas med att bygga en sådan prototyp var verkligen märkvärdigt. Han började bygga en fullskalig vagn. Bygget hade kommit långt då han dog vid 43 års ålder. Av den finns inget kvar. Det tog femtio år innan Ystadsbröderna Cederholm lyckades bygga Sveriges första fungerande automobil, den ångdrivna Cederholmaren, 1892–1894.

Ångdrift fungerade ju desto bättre för järnvägarna och till sjöss. 1800-talet kallas ibland ångans århundrade.

Efter sekelskiftet 1900 tävlade ångbilarna med elbilar och förbränningsmotordrivna bilar om att vinna framtiden. Två tysta självstartande koncept mot ett bullrande med jätteläskig vevstart. De förlorade racet. Förbränningsmotorn vann sen Ford sänkte priset och elektriska självstarten introducerats.

-----------

PS: Påminner om Utmaningen på Cityscapes: https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/ny-utmaning-pa-cityscapes-orealistiska-bilder.htm

Inlagt 2024-10-03 09:05 | Läst 342 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Tack för fin allmänbildning Måns!
/B
Svar från Måns H 2024-10-03 20:24
Kul att du tittade! / Måns
Tack för historien. Jag är från Nyköping och min pappa jobbade på SAAB ANA från 1961 och framåt. "ANA" betyder vad jag lärt mig för "Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik" och importerade bl a Massey Ferguson traktorer och bilmärket Chrysler innan de blev SAABs eftermarknadsorganisation.
/HYB
Svar från Måns H 2024-10-03 20:38
Hej Hans-Yngve! Jag mindes att ANA efter kriget importerade USA-bilarna som byggsatser pga hårda tullregler och dollarrestriktioner. Det finns lång bra historik på svenska Wikipedia. Allt från Piperflygplan till VEÅ-pannan, en ång- och vattenvärmare. SAAB-eran kom väl just 1961.
Intressant och lärorikt, snygg är ångvagnen också.
Svar från Måns H 2024-10-04 23:27
Tack Margareta! Och ja, Carl Gustaf Norberg och hans nutida uppföljare såg även till det estetiska.
Sånt här gillar jag. Ett mycket bra inlägg.
Svar från Måns H 2024-10-04 23:29
Tack för uppmuntrande kommentar, tar den till mig!