ProPhoto med Affinity Photo
Häromdan bloggade Gunnar Staland om färgrymden ProPhoto. Den är större än Adobe RGB och betydligt större än SRGB. Så stor att det nog inte finns nån skärm eller utskrift som visar hela. Men kanske bra att jobba i innan konverteringen till SRGB?
Här skulle testas! Jag plåtade en lönn med löv som hade massor av gröna nyanser. Sen bearbetade jag bilden på två sätt.
Först en brutalt enkel med "default" Affinity Photo. Då framkallas DNG-filen till en SRGB-fil som man sen jobbar vidare med. Ungefär som i Photoshop. Där justerade jag lite grann, lite curves och skärpning. Så här blev färdiga bilden exporterad till jpg:
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8 @ f 8.
Sen gjorde jag om det hela, men med framkallningen ställd till ProPhoto. Man hittar funktionen uppe till höger, under "Basic", klicka på "Profiles".
Hmmmmm......... det verkade finnas mer att jobba med! Efter lite mer curves, filen tålde det, och samma skärpning, blev den färdiga bilden exporterad till jpg så här:
Tack Gunnar för intresseväckande inlägg!
--------
TILLÄGG: det där med kolorimetrisk eller perceptuell konvertering till mindre färgrymden har jag noll koll på. Iallafall gjorde jag en konvertering till. Den som är märkt PROPHOTO var "Relative colourmetric", den nya märkt PROPHOTO PERCEPTUAL konverterades via det valet i Affinity Photo.
Med mina ögon och på min skärm ligger den mittemellan de två tidigare.
Hälsn!
Det här är ju ett litet experiment för att testa nyansåtergivningen. Ibland kan väl nogare nyansåtergivning vara bra för bilden, ibland inte.
På min BenQ-skärm, med mina ögon och i min betraktningsmiljö har bilden som konverterades via ProPhoto lite fler gröna nyanser, både i lövverket och i gräsmattan.
Ingen konvertering rådde på utbrända blänket på parasollernas översida.
Hälsn!
/Gunnar S
Vete tusan om inte vägen via "Perceptual" blev bäst i det här fallet.
Blogginlägget har nu alltså ett tillägg med en ny konvertering.