Mer svartvitt på stan
I går testade jag mitt veteranobjektiv SMC Pentax-M Macro 1:4. En Tessarkontruktion, ursprungligen uppfunnen 1902 av Paul Rudolph. Han arbetade då för tyska Zeiss. Zeiss patenterade konstruktionen som med åren utvecklades allt mer. Mitt exemplar tillverkades nån gång mellan 1977 och 1984. Det är ett litet, lätt objektiv med frontlinsen så djupt placerad att det i praktiken finns ett inbyggt motljusskydd. Frontlinsen till vänster i genomskärningen.
*
*
*
Om man som jag inte längre är van att tänka i svartvitt blir det lättare att visualisera resultatet genom att ställa in kamerans Live View på svartvitt.
För att fota med manuella objektiv med en nyare Pentax DSLR ställer man in exponeringsläget läget "M" och använder sen Pentax gröna knapp innan exponeringen. Rätt ofta glömmer jag gröna knappen. Då kan resultatet bli .............. errrrrh ............. kreativt. Autofokus finns förstås inte heller, men kameran piper till då den tycker att fokus hamnat rätt.
Första bilden: Norrköpings industrilandskap. Louis De Geer Konsert och Konferens i bakgrunden.
Andra bilden: En gränd bakom konserthusets foaje, där var det förr en pappersmaskinhall.
Tredje bilden: Spången från konserthuset till Gamla Torget.
Att Dr Paul Rudolph jobbade för Zeiss kanske i detta sammanhang blir ett understatement. Han var chef för beräkningsbyrån vid Carl Zeiss i Jena. Efter pensioneringen gjorde han diverse konsultjobb för Mayer i Görlitz, bland annat den berömda Macro Plasmat. Men det blir en annan (och vidlyftigare) historia.
I slutet av veckan kommer jag med lite muntrationer om bland annat Tessar.
Jag skrev faktiskt "arbetade". Höll på att skriva "jobbade", men kände direkt att detta skulle varit klart i underkant då det gäller denna yrkesgärning. Undrar om den amerikanske arkitekten Paul Rudolph är nån släkting, jag träffade denne en gång i tiden, en intressant (och framgångsrik) personlighet.
Ska bli kul att kolla kommande muntratíoner!
Det är ju en ovanlig namnkombination, och skulle normalt vara jättelätt att leta på nätet på "vår" Paul Rudolph. Denna amerikanska arkitekt förstör hela saken... :-)
Jag träffade amerikanen 1965. Då hade han nyss fått sitt stora genombrott. Han var intressant att prata med och inte alls uppblåst av att det gått bra. Han blev världsberömd i hela USA och blir ju den Paul Rudolph som helt dominerar då man letar på nätet:
https://metropolismag.com/profiles/paul-rudolph-centenary/
Puffbilden är faktiskt överexponerad, jag glömde gröna knappen så den är tagen med maxbländaren 4 i st f 5,6, men jag tyckte det blev kreativt, som high key kanske. Fick dock mörka ner siluetterna för att motsvara det som syntes på platsen.