CITYSCAPES: BLOGGEN
SKARPT LÄGE
”Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre.”
-----
” |
Det viktigaste i livet är ingalunda triumfen utan kampen; det väsentliga är inte att ha segrat utan att ha kämpat väl. |
„ |
– Pierre de Coubertin, 1908 ----- |
Reglerna här nedan är lite grovt tillyxade. Bildgåtor kanske också funkar. Domaren har inte låst sig på förhand. Kolla i ditt arkiv: Där finns kanske nån bild som kan lämnas in som den är, eller trollas med i nåt bildbehandlingsprogram.
Regler:
Max tre bilder per deltagare. Sista dag för inlämning söndag 20 oktober 2023.
Bilderna ska passa inom Cityscapes inriktning, d v s stadsmiljöer snarare än gatufoto eller renodlat arkitekturfoto. Orealistiska bilder är inte fotorealistiskt föreställande utan ska kännas orealistiska. Kanske åt det icke föreställande hållet, kanske absurt hyperrealistiska. Domaren avgör enväldigt.
Bilderna ska vara tagna av dig. Nya eller ur ditt arkiv. Att få till en orealistisk bild redan i kameran är en utmaning! Att använda Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram är en annan. Båda helt OK. Redigering som gör bilden icke-dokumentär ska i enlighet med Fotosidans regler noteras, använd "inte dokumentär". AI får inte användas. Svartvitt, färg eller annan teknik valfritt.
Lägg in din bild/dina bilder på gruppen Cityscapes. Se till att "utmaning 2024", "orealistisk" eller något liknande finns med bland orden i rubriken. Notera plats och gärna lite uppgifter om motivet i tillhörande text. Lite onödigt i detta sammanhang, men ingår ju i grundkonceptet för Cityscapes.
Enväldig domare konstnären Stefan Teleman.
Mitt i mitten i Industrilandskapet
I måndags intog jag dagens lunch i Enoteket. Enoteket är en restaurang inrymd i Strykbrädan. Strykbrädan är en textilindustribyggnad från 1864. Den är sammanbyggd med Strykjärnet, Sveriges vackraste industribyggnad.
Ingången är under järnställningen, ett sentida tillägg för entré och hiss till en företagsinkubator.
Samtliga bilder Pentax K-1 med Pentax 77 mm kort tele.
Åt öster syns en vattenväg genom Industrilandskapet. Maskineriet till Stordammsluckan till vänster i bilden.
Åt väster, från vänster till höger nybygget Kaschka, en gulputsad fabriksfasad, en skorsten som är en skulptur, röda tegelfasader till fabriker som nu inrymmer Linköpings universitet Campus Norrköping, längre ner Bergsbron och nertill räcket till tämligen nya Laxholmsbron.
Och sist en svartvit bild med ungefär samma innehåll.
Förstapriset i Utmaningen på plats!
Nu är förstapriset till utmaningen "Orealistiska bilder av stadsmiljöer" införskaffat!
Etiketten visar en orealistisk bild av ett arbetsbi. Den är skapad av allkonstnären Ulf Lundkvist, även känd från "Assar". Bakom etiketten återfinns en burk med honung från de vilda trakterna mellan Norrköping och Finspång!
Orealistisk bild av arbetsbi. Bild Ulf Lundkvist, foto Måns Hagberg
Enväldig domare är Stefan Teleman. Presentation:
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/ny-utmaning-pa-cityscapes-orealistiska-bilder.htm
Ta inte reglerna på alltför stort allvar utom då det gäller inlämningen! Tanken var att både photoshoppade bilder, orealistiska bilder tagna genom motsvarande jobb i kameran och bilder som helt enkelt känns overkliga, surrealistiska eller på annat sätt utanför boxen ska platsa.
Regler:
Max tre bilder per deltagare. Sista dag för inlämning söndag 20 oktober 2023.
Bilderna ska passa inom Cityscapes inriktning, d v s stadsmiljöer snarare än gatufoto eller renodlat arkitekturfoto. Orealistiska bilder är inte fotorealistiskt föreställande utan ska kännas orealistiska. Kanske åt det icke föreställande hållet, kanske absurt hyperrealistiska. Domaren avgör enväldigt.
Bilderna ska vara tagna av dig. Nya eller ur ditt arkiv. Att få till en orealistisk bild redan i kameran är en utmaning! Att använda Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram är en annan. Båda helt OK. Redigering som gör bilden icke-dokumentär ska i enlighet med Fotosidans regler noteras, använd "inte dokumentär". AI får inte användas. Svartvitt, färg eller annan teknik valfritt.
Lägg in din bild/dina bilder på gruppen Cityscapes. Se till att "utmaning 2024", "orealistisk" eller något liknande finns med bland orden i rubriken. Notera plats och gärna lite uppgifter om motivet i tillhörande text. Lite onödigt i detta sammanhang, men ingår ju i grundkonceptet för Cityscapes.
Första pris:
Etikett utformad av konstnären Ulf Lundkvist, även känd som mannen bakom Assar. Bakom etiketten en burk med honung från de vilda trakterna mellan Norrköping och Finspång.
Måns Hagberg
Gruppvärd.
Självgående Ångvagnen från Nyköping
Sverige hade kunnat bli en tidig bilbyggarnation och Nyköping Sveriges Detroit om stjärnorna stått annorlunda. På Kulturnatten i Norrköping 2024 ställde Ångvagnssektionen av Automobilsällskapet i Nyköping ut en replika av en ångvagn från 1840-talet. Oräkneliga ideella arbetstimmar av entusiasterna, 500 000 kronor från sponsorer - bland dem Riksantikvarieämbetet - och många hjälpande händer gjorde det möjligt.
Vid uppstarten var Ångvagnen kringvärvd av ånga.
Då värsta diset lagt sig kunde man titta lite närmare. Vagnen är bakhjulsdriven. Elliptiska fjädrar bär upp sitsen. Viss styrförmåga. Ångpannan provtryckt och godkänd enligt nutida regler. Den går på gasol, fanns inte 1840, men är ett rent och praktiskt bränsle.
Själva ångmaskinen lät knappt alls och verkade välbalanserad. Kedjedrift till bakaxeln. Ånga ger vridmoment från stillastående, så koppling behövs inte.
Videosnutt från en provkörning:
1838 visade självlärde metallarbetaren, smeden och Mechanicus Carl Gustaf Norberg boende i Nyköping upp en fungerande prototypmodell till denna ångvagn i Stockholm.
Skärmdump från Gert Engströms ångvagnshistorik. https://docplayer.se/95659723-C-g-norbergs-angvagn-av-gert-ekstrom.html
Den prototypen finns kvar på Nordiska Muséet och är i gott skick.
Skärmdump SVT Sörmland
Enstaka försök till ångvagnar hade funnits i Frankrike och England sedan länge. Så idéerna fanns, men att som Carl Gustaf Norberg lyckas med att bygga en sådan prototyp var verkligen märkvärdigt. Han började bygga en fullskalig vagn. Bygget hade kommit långt då han dog vid 43 års ålder. Av den finns inget kvar. Det tog femtio år innan Ystadsbröderna Cederholm lyckades bygga Sveriges första fungerande automobil, den ångdrivna Cederholmaren, 1892–1894.
Ångdrift fungerade ju desto bättre för järnvägarna och till sjöss. 1800-talet kallas ibland ångans århundrade.
Efter sekelskiftet 1900 tävlade ångbilarna med elbilar och förbränningsmotordrivna bilar om att vinna framtiden. Två tysta självstartande koncept mot ett bullrande med jätteläskig vevstart. De förlorade racet. Förbränningsmotorn vann sen Ford sänkte priset och elektriska självstarten introducerats.
-----------
PS: Påminner om Utmaningen på Cityscapes: https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/ny-utmaning-pa-cityscapes-orealistiska-bilder.htm