CITYSCAPES: BLOGGEN
Ståhlboms silo, infarten från Västgötegatan
Silobyggnaden ligger mitt i Norrköping. Den byggdes 1925, innan funktionalismen slog igenom. Därför är den inte funktionssegregerad utan där bodde kvarnmästaren, där fanns kontoret, där fanns laboratoriet och där sorterades säden och lagrades i avvaktan på att malas till mjöl i kvarnen på andra sidan gatan.
Driften lades ner 1966. Sen dess har byggnaden stått tom. Norrköpings kommun som äger den har hållit efter det värsta och verkställde 2003 en utvändig renovering under kompetent ledning, Fredriksson Arkitekter. Nu finns planer på ombyggnad till lägenheter, klätterhall med mera.
Infarten från Västgötegatan.
Handtaget till stora porten.
Sidodörr till vänster.
Märkliga färger.
Sidodörr till höger.
Dörröverstycke.
Ståhlboms kvarn, Ayn Rand, Gary Cooper och Annie Lööf.
I Norrköpings Industrilandskap står Ståhlboms Kvarn tom sen många år. Utvändigt i gott skick, renoverad av Norrköpings kommun. Nu planeras ny användning som bostäder, klätterhall mm. (Återkommer.)
På taket står detta märkliga penthouse. Jag får associationer både till Fritz Langs Metropolisfilm och till Ayn Rands roman The Fountainhead, Urkällan.
Som ung arkitekt träffade jag en amerikansk författare. Han sa jaha, du är arkitekt, då har du läst The Fountainhead av Ayn Rand! Näe sa jag, känner inte till boken. Konstigt sa han, det är ju den boken som fått så många att vilja bli arkitekt.
Filmen med Gary Cooper som oböjlig arkitektonisk pionjär hjälpte nog till. Superstark hjälte som inte viker sig för nåt. Då konkurrenter manövrerar ut honom och tafflar till ett projekt spränger han nybygget, vinner i domstol, får det byggt på sitt sätt och får ihop det med en underskön miljonärsdotter. .
*****
Ayn Rand har ställt till med en hel del annat med sin filosofi att stiliga starka män skola forma världen. Hennes "objectivism" ger utrymma även åt kvinnor som hon själv. Annie Lööf har erkänt att hon läst och inspirerats av Ayn Rands böcker.
Filmtrailern är inte dum alls! Dramatiskt foto, maktspel, örfilar som piskrapp, sex inom de gränser amerikansk film hade 1949. Länk:
https://www.imdb.com/title/tt0041386/
Den andre hjälten är en mediamogul typ William Randolph Hearst (eller lite senare Rupert Murdoch). Han bebor ett penthouse i New York. Sängkammaren högst upp är helglasad. Då han får en partner som han tar allvarligt på låter han bygga om rummet ifråga till ett betongvalv. Kanske nåt i den här stilen:.
Ståhlboms kvarn, brandmur mot gården, och så påbyggnaden upptill.
Att skapa ramar med Affinity Photo
Migrationen från Photoshop till Affinity Photo traskar på. Programmet har troligen allt, men är annorlunda än Photoshop.
För att fixa en tunn svart ram (2-4 pixlar) i Photoshop brukade jag öka "Canvas size" med de valda pixlarna, välja svart bakgrund och gissa hur ökningen skulle genomföras. Det brukade funka senast i tredje försöket.
Samma metod i Affinity funkade inte alls. På nätet finns ett antal videos, men ingen tog upp det grundläggande problemet: Affinity är oförstörande in absurbdum. Om man försöker göra en ram kring sin färdigbeskurna bild väljer Affinity att göra ramen kring bilden så som den importerades från DNG-filen. Ingen video visade heller hur man väljer just "svart", iallafall inte så att jag begrep.
Sen hittade jag den här länken:
https://www.idps.org.uk/index_htm_files/How%20to%20Add%20a%20Border%20to%20an%20Image%20using%20Affinity%20Photo%20V1%203Feb2021.pdf
REVIDERING MAJ 2024: Länken fungerar numera inte. Då bilden är klar och det är dags att göra ramen, tryck "Rasterize and Trim" under fliken "Layer"som i mitt fall återfinns högst upp på skärmen.
Gå sen till redigeringsfunktionerna som i mitt fall återfinns till höger på skärmen. I stället för "Adjustment" klicka fram FX, står för "Effects". Ta det sen steg för steg:
1. Effects.
2 Outline: Bocka för! Hitta lilla pricken t h. Klicka på den. Då kommer man till Layer Effects. Välj Alignment Inside, annars funkar det inte!
3. Välj ramens tjocklek (Radius) och Opacity.
Ungefär så, lite övning och det fungerar!
Jag valde svart, 2 pixlar och så blev ramen så här:
Pentax K-1 med Pentax 77mm objektiv. Affinity Photo + Nik Viveza 3. Bilden nedminskad till 1920 pixlar innan ramen lades in.
Innanför ramen visar bilden musikstipendiaten Nicole i Norrköping (se även förra bloggen) och hennes stolta pappa Kryspin.
Länkens beskrivning är alltså föredömligt klar! Vartenda litet steg (och steg att undvika) förklaras och detta utan ett onödigt ord. Proceduren är tämligen enkel och snabb sen man lärt sig.
Författaren heter Andy Mills och är medlem i Ipswich & District Photographic Society, en ärevördig och synnerligen livaktig fotoklubb med anor från 1888. På hemsidans historik sitter styrelsen från år 2000 framför samma staket framför samma hus som styrelsen år 1900!
Nicole, musikstipendiat i Norrköping
Häromdan fick nyblivna studentskan Nicole i Norrköping ett musikstipendium. Hon tackade med att spela på sin pappas franskbyggda violin. (Pappan var med.)
Först ett Paganinistycke framfört med all den skicklighet Paganinis musik kräver. Om Nicole fortsätter med musiken kan hon enligt sakkunskapen nå hur långt som helst.
Sen svängde Nicole till det med Gärdebylåten.
Bilderna tagna med Pentax K-1 och Pentax 77mm kort tele. Framkallning i Affinity Photo + Efex Silver resp Efex Viveza 3. Sista bilden manipulerad. Tavelramen som störde bakom hårsvallet är borttagen.
Gullvivor med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8. Ändrat tips om Affinity Photo.
Gullvivor var så rara att jag brukade ta omvägar med gräsklipparen för att dom skulle stå kvar och hinna gå i frö. Numera finns hela mattor av gullvivor på sina håll. Nu i maj testade jag att ta närbild på de här gullvivorna med gotländska stenhuset från 1893 i bakgrunden. Flektogonen kombinerar bred vidvinkel, nästan helt rak teckning, ännu rakare efter objektivkorrigering, och närgräns 19 centimeter räknar från sensorn.
Hela bilden:
Beskuren i samband med bildredigeringen:
TEXT KORRIGERAD 12 juni kl 20.00: Om att spara en jpg-bild efter ändring. Jag trodde att man måste "exportera" i Affinity, men det är lika enkelt i Affinity Photo som i Photoshop. Här hur det funkade för mig. Tack Nini!
Photoshop: Öppna jpg-filen, justera och stäng samt då bekräfta att ändringarna ska sparas.
Affinity: Öppna jpg.filen, justera. Stäng med commando "Close" i rullgardinsmenyn "File". Ändringen sparades ibland direkt. Ibland kom ett meddelande typ "...has been modified. Would you like to save the modifications...." . Jag tryckte "Save". Ibland sparades filen direkt, efter en lite större ändring fick jag välja "Rasterized" och så sparades den.
Skärmdump: