CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Zeiss Jenas okända sidolinje.

Zeiss i DDR gjorde inte bara optisk utrustning utan även annat. Lite oväntat modellmotorer.

https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/pictures/cache_350-/155.jpg

Den här tillverkades 1950. Ganska underligt att dom fick använda tid och material till något så kul och så onödigt. Det står "Lehrbetrieb" ingjutet. Kanske det var ett sätt att få tillverkningen godkänd av kommunistpartiet och de östtyska myndigheterna.

Propellerfästet ser enkelt ut men är superkomplicerat. Baktill, tanken. Kompressionsregleringsskruv upptill  på cylindern. Avgasport mitt på. Nertill insuget, det leder till en roterande ventil integrerad i vevaxeln. Bränsletillförseln är extremt komplicerad. Gjutgodset är i magnesium för att hålla vikten nere.

Quote Adrian´s Model Aero Engines:

"The 1950 Zeiss Pioneer 1 diesel of 2 cc displacement was surely one of the most original and unusual model engine designs of them all! Nicknamed the "U-Boat" because of its visual similarity to the German military vessel of that name, this fascinating twin ball-race FRV diesel was the first model engine to be produced by the East German branch of the Carl Zeiss Company of Jena, East Germany. The engine is beautifully made and runs very well. It is however both heavy and bulky for its displacement."

Zeiss fortsatte utveckling och produktion och lyckades sälja även i västliga länder ända fram till mitten på 1960-talet. Motorn ser helt OK ut, men kvalitén på komponenterna varierade. Kullagren kunde vara allt från perfekta till ganska kass. Gjutgodset  kom emellanåt från  återanvändningskällor.

http://modelenginenews.org/ad/images2/zeiss_35.jpg

"JENA" DDR. 2,5 cc. Dubbla kullager. Roterande insugsventil baktill. Klokt nog med lås-spärr för kompressionsskruven som på många fabrikat hade en tråkig benägenhet att skruva upp sig själv. Den har också en tätning  (gul) vid nålventilen som reglerar bränsletillförseln. Smart! Luftläckage där gav sämre kontroll.

Jag höll på med modellflyg och borde ha sett nån sån här motor. Men icke. Vi tävlade i Rostock, DDR 1962 (?) och ihop med min lagkamrat Göran Alseby innehar jag ett östtyskt mästerskap. Möjligen var motorn inte konkurrenskraftig i just våran gren, team racing. Den dominerades av brittiska Oliver Tiger och Eta .15 som båda hade speciella överströmningsportar som gav låg bränsleförbrukning trots hög effekt.

Länk till Adrian:

https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/product.php?cat_id=33&pid=88

Länk till Ron Chernich's "Model Engine News". Där finns en  i mitt tycke utmärkt översiktlig historik om Zeiss i allmänhet och mycket om deras modellmotorer:

http://modelenginenews.org/ad/zeiss_p.html

Postat 2021-11-13 08:59 | Läst 1027 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Yllefabriken: Bygget på extrema tomten halvvägs uppe.

Motala Ströms huvudflöde genom Norrköping går i tunnel under stan. Därnere utvinns elkraft.  Tunneln mynnar mitt i stan, vid urgamla leden västerut där det nu finns en bro Gamlebro. Halva tomten flodmynning. Norrköping har ett rätt avspänt förhållande till att bygga i och vid Strömmen. Den här tomten är extrem även med Norrköpingsmått mätt.

Här nedan en "före-bild" från oktober 2020. Då hade man hunnit med att ta bort sly, oanvändbara  massor och dåligt berg. Utloppet t v i bild, platsen  för nybygget till höger. Närmast otroligt att få rum med ett stort hus på den lilla ytan framför brandgaveln. Där tog man bort jord och berg och fick till en bergyta att bygga på.

Byggarna staplar upp huset ett element i taget. Obs plastremsan om seglar iväg från elementet!

Det ska bli ett sånt där hus som "sätter stan på kartan". Nåt jag normalt tycker bara är fånigt, men har viss förståelse för att göra  nåt extra på denna extrema tomt. Det ska bli 16 våningar högt och rymma 35 bostadsrättslägenheter.

Postat 2021-11-12 12:03 | Läst 366 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Klassiska Zeiss och Leica bra, är klassisk Pentax bäst?

Bengan brukar ju framhålla fördelarna med Zeiss och Leicas objektiv med 35 mm brännvidd och bländare 2. Dom är säkert bra!

SMC Pentax-FA 1:2 35 mm AL är också ett bra objektiv. Tar man med value for money så står sig det ännu bättre. En  goding som tillverkats sen 1999 och fortfarande tillverkas, troligen eftersom den är bättre och mer efterfrågad än nya modellen med inbyggd AF-motor. Svenssons Foto i Katrineholm säljer den ny för mindre än 5000 kronor. 

Jag köpte min obetydligt begagnad för hälften av vad Bianca Ingrosso tog för sin adventskalender med 24 miniförpackningar smink och penslar. Ingrossos följare kände sig lurade. I den mån nån trodde att det här skulle bli ett jämförande test har även jag lurats. Jag äger varken nån Leica eller något 35mm Zeissobjektiv.

Här blir bara en test av hur Pentaxobjektivet funkar i Norrköpings stadsmiljö.

SMC Pentax-FA 35mm F2 AL

Sex element i fyra grupper. Frontlinsen negativ fast den buktar utåt på framsidan, bakersta linsen en hybridkonstruktion.

Med det här objektivet brukar jag öppna bländaren rejält, det blir skarpt ändå. Och gärna ISO 200. Nu bländade jag ner och använde ISO 100.

Dagbild på väg via kvarteret Knäppingsborg mot Landerholms konditori på Västgötegatan. Godaste kaffebrödet och godaste Sturelimpan hitom Väderstad.

1/50 sec; f/5,0; ISO 100

Här 100 % crop. Fotosidan förstorar bilden lite extra, så klicka gärna "förstora" så blir den mindre och så skarp som jag laddade in den.

 

Kvällsbild, det var redan mörkt, från Gamla Torget

8,0 sec; f/11; ISO 100

PS: Bengan frågade om det står Zeiss eller Leica nånstans på objektivet. Det gör det inte. Peter Hennig lyfte fram att gläntar man lite på fotohistoriens dörr poppar ZEISS alltsomoftast fram. I det här fallet Zeiss och Harry Zöllner.

Jag hittade ingen genomskärning av en sån optik, men en Carl Zeiss Jena Flektogon 2,4/35mm från 1972 ser ut så här i genomskärning:

Frontlinsen är ju påfallande lik Pentaxens frontlins. Och hela konstruktionen påminner mycket starkt om tidigare versioner av Pentax 35mm objektiv. Eller för att vända det rätt, en del tidigare versioner av Pentax 35mm objektiv är om inte rakt av kopierade så i alla fall i allra högsta grad inspirerade av Zeiss konstruktion. 

Postat 2021-11-11 09:19 | Läst 726 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Vemod

Det rullar in bidrag till utmaningen "Då det stora vemodet rullar in" på Cityscapes. Utöver bild har vår medlem Mats Larsson bidragit med detta citat:

"Vemod beskriver en stillsam stämning av saknad och sorg över något som man känner har försvunnit och gått förlorat.

Det syftar på ett svårmod och en sorgsenhet full av längtan. Denna känsla av (uppgiven) nedstämdhet kan exempelvis vara förknippad med en svunnen tid eller en förlorad eller försvunnen människa."

---------

Eller att en affär lagts ner. Eller en byggnad övergivits. Eller att hösten och mörkret påminner om alltings förgänglighet.

---------

Uppslaget till utmaningen kom från sången "En vintersaga" med Ted Ström. Det finns fler inspelningar, bland annat med Jerry Williams. Monica Törnells text får man väl inte kopiera hur som helst, men här några strofer med stadsanknytning:

--------------------------------------------------

Ett träningspass på Ullevi i dis.
Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
---
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
flämtande ljus i Visby hamn
---
I Malmö rispas dimman av färjornas sirener
Och på andra sidan sundet börjar världen.
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster
Stockholm city svajar i sitt rus
Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.
---
En annan fin låt är "Minns i November" med svensk text av Gösta Rybrant.
Minns i november, den ljuva september,
den tid då äpplet faller moget.
Grå är november men ljus är september,
för den som bara väntar troget.
Mörk är december men ljuv är september,
då livet är öppet och redoboget.
Dofter vi anar och vinden oss manar att följa.
Följa, följa, följa, följa,
följa, följa, följa, följa.
----------------------------

Utmaningen är alltså tänkt att bilden av själva stadslandskapet, eller tätorten och vädret, ska förmedla vemod. Cityscapes ramar gäller, men efter sista inlämningen 13 december blir det domaren, fotografen Anders Ristenstrand, som känner efter i vilken bild det stora vemodet rullar in.

Postat 2021-11-10 09:44 | Läst 580 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Även Don Quixote var emot vindkraft

Miguel Cervantes antihjälte från 1605 är ju mest känd för sitt förryckta tilltag att bekämpa väderkvarnar med häst och lans. Men han hade också ekonomiska skäl. Han tillhörde en lågadel som hade levt på privilegiet att driva vattenkvarnar. Ett lönsamt monopol.

Sen kom en teknisk och ekonomisk revolution. En gryende borgarklass byggde väderkvarnar. Dom malde billigare än vad lågadeln varit van att ta ut. Bönderna vände sig dit. Lågadeln blev fattigare.

Den historiken blev levande för mig då jag som konsult åt Vattenfall ändrade stadsplanen för Ringhals. Kärnkraftverken skulle vara kvar och några vindsnurror ställas vid stranden. De som bodde närmast i lilla området Gloppe jobbade alla på Ringhals eller hade jobbat där. Vattenfall hade nämligen köpt loss fastigheterna inför Ringhalsbygget. Då bygget var klart såldes de åt de anställda. De gillade kärnkraft men absolut inte vindkraft och överklagade ända till regeringen. Dom förlorade, men Vattenfall hade hunnit få ny VD och projektet dog. Nästa VD var intresserad men byggde inga vindkraftverk just på Ringhals.

Särdals kvarn ligger några mil från Ringhals. Den är av typ holländare med vridbar hätta.  Stämmer på pricken med hur Doré gestaltat scenen i de mest kända upplagorna av boken. Skulpturen av Don Quixote på sin häst Rosinante är utförd av Stig Dillberg.

Foto 2008. Bilden nyframkallad 2017 med ny programvara. Pentax K20D med objektiv Sigma 18-50 2,8.

Postat 2021-11-09 09:34 | Läst 622 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 6 Nästa