Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Hur fixa rätt fokus på Zeissobjektiv från 1976?

Varför stämmer inte avståndsskalan? Hur fixar man det?

Jag har alltså införskaffat ett Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 byggt 1976. Det tecknar tämligen rakt, rakare än nåt annat så extremt vidvinkligt jag känner till. Bra färgåtergivning. Om man fokuserar noga blir det skarpt.

På mitt exemplar får man ställa in på cirka 4,2 meter för att få skarpt på oändligheten. Inget stort problem, men det vore praktiskt att ha ett hårt stopp där. I närområdet är det också lite fel, i st f närgräns 19 cm är den 19,5. Om man flyttar ut hela objektivet cirka 0,4 mm stämmer allt. (För att få perfekt resultat får man jaga hundradels millimetrar.) 

Ett sätt att lösa "problemet" vore att skaffa ett mellanlägg och flytta ut hela objektivet i förhållande till kamerahuset. Enkelt, icke-förstörande och reversibelt. Men då hamnar markeringarna på objektivet 140 grader förskjutna i förhållande till kamerahuset. Och hela den lösningen känns oprofessionell.

Det borde gå att justera detta nånstans.

På nätet finns en del lurviga tips om att ändra framtill och enstaka som skrivit att man ska ändra baktill.

Då man fokuserar flyttas ett helt linspaket fram och tillbaka i objektivkroppen. Linspaketet innehåller frontlinsen, bakersta linsen och allt däremellan. M42-fästet (som också innehåller bländarringen) är fastskruvat i objektivkroppen. Kanske skulle ett mellanlägg mellan M42-fästet och objektivkroppen fungera? Det var en fundering av Peter Hennig.  Lät rätt rimligt tyckte jag. Men jag ville inte skruva utan att veta mer, för tänk om nån liten fjäder hoppar ut? Så jag kontaktade säljaren på tyska Ebay, sign "Fotomechanic", som gjort rent och smort objektivet. Jag bifogade den här bilden: 

Det är bara att skruva ur det tre större skruvarna och demontera fästet meddelade han. Inga fjädrar som hoppar iväg eller kulor som tappas bort. Men märk upp och ta foton hela vägen i proceduren! Jag tog isär men såg inget bra ställe att montera mellanlägg. Känns inte som om det funnits något sånt, för många skruvskallar och fästen i vägen. 

Till vänster objektivkroppen med rörliga linspaketet i mitten. Ett eventuellt mellanlägg skulle rimligen placeras på ytan utanför, men den har ju så många fästen och skruvhål att det knappt finns plats kvar.

Sen skruvade jag ihop det hela igen. Det var rätt svårt, ett flertal reglage skulle passas in samtidigt.

Sen letade jag efter Werkstatt Handbuch. Hittade ingen, bara den här ritningen. Den avser Flektogon-versionen med maxbländare 4.

Har nån nåt tips?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

PS. @ Peter Hennig: Här nedan en bild på kaklet i mitt badrum. Visar distorsionen hos mitt exemplar vid de inställningar jag brukar använda, avstånd = oändligheten, bländare f/8. Verkligt avstånd 85 cm mellan väggen och kamerasensorn.

Inlagt 2021-09-14 11:49 | Läst 864 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jo, Flektogon 2.8/20mm är fantastiskt raktecknande i praktisk bruk - för att vara ett supervidvinkel.
Din kakelbild är kul, och avslöjar lite hur (klurigt) konstruktören har tänkt. Bilden visar nämligen att vi har en liten tunnformig distorsion i bildens centrala delar. Tunnformig distorsion är motsatt mot den "lutningsdistorsion" man för det mesta har i praktisk fotografi. Den rätar alltså upp lite, när man lutar objektivet lite.

Om avståndsinställningen, skickar jag mina synpunkter på mailen.
Svar från Måns H 2021-09-14 23:28
Kakelbilden: Lite tunnformig disorsion i mitten och faktiskt lite kuddformig längre ut. Det är så lite att jag sett optiken som praktiskt taget raktecknande utom i yttersta hörnen. Om man plåtar rakt på en fasad med många raka linjer kan denna egenskap märkas, men för det mesta inte alls.

Sån här blandad distorsion är mycket svårkorigerad, men jag såg nåt test där dom lyckats, Sony 20 mm. Det kanske skulla gå att använda den korrigeringen om det skulle behöas absolut raka linjer.

Jag har sett andra korrigeringar där boten var ungefär lika illa som boten. I praktiken funkar denna Zeiss från 1976 bra.

(En bild från Östra Promenaden visade större distorsion. Det var motljusskyddet som pressade på en ojämnhet i filtergängan. Jag har nu monterat motljusskyddet så att det inte spänner alls,)
Inga tips annat än det här är intressant! :)
/B
Svar från Måns H 2021-09-14 23:32
Tack Bengt för uppmuntrande ord!
Det kommer in kommentarer och tips också på den här tråden i annat forum här på fs:

https://www.fotosidan.se/forum/threads/hur-fixa-fokus-p%C3%A5-zeiss-flektogon.176965/#post-2303961
Svar från Måns H 2021-09-16 00:31
Senaste kommentatorerna bifogade ett Google-tips som lede till denna artikel:

http://forum.mflenses.com/czj-20-2-8-flektogon-dissected-t27106.html

Det FINNS en justering nånstans i objektivets framända. Den är svår att hitta och jättesvår att rätta till. Det är tämligen vanligt att det blivit fel.

Det kan bero på att nån demonterat objektivet (t ex för att göra rent) och inte fått ihop det rätt. Eller att nån råkat skruva i sär, t ex om ett filter fastnat. Storyn visar också att det är direkt svårt för den som inte har erforderlig utbildning att lyckas rätta till felet.