Frank Lloyd Wrights Guggenheim Museum som P-hus i Norrköping. Simon and Garfunkel.
Frank Lloyd Wrights Guggenheim Museum i New York blev en sensation då det invigdes 1959. Det såg inte ut som någon annan byggnad. Den skruvade interiören var unik.
Foto Jean Christophe Benoit / Wikimedia
Under ett Amerikaår 1965-1966 var jag arbetskamrat med en av dem som jobbat hos Wright, Curtis Besinger. En intellektuell person med breda intressen och djup kunskap, den i särklass mest respekterade läraren på sitt universitets arkitekturavdelning. Han var besviken över att varken Wright eller uppdragsgivaren lyckats få tillstånd att placera den stora spiralen mer framträdande, ut över körbanorna.
Curtis Besinger. Foto privat.
Besinger gav senare ut en bok, "Working for Mr Wright". På högkvarteret Taliesin fanns Wrights bostad, the Studio (kontoret med den fasta personalen), tjänstefolk och lärjungar som alla bodde där. Lärjungarna fick i bästa fall tillträde till the Studio och vara med och rita upp, men fick också passa upp, reparera byggnaderna och mjölka korna. Så småningom skaffade sig Wright Taliesin West i Arizona där vinterklimatet var mildare.
Guggenheimmuseet både hyllades och kritiserades. Kritiken gick ofta ut på att konstverken inte kom till sin rätt. Tavlorna fick hänga på de sneda väggarna och motljuset bländade. Men den massiva uppmärksamheten startade en likaledes massiv trend. Efter Guggenheim har muséerna byggts för att bli unika konstverk i sig, publikmagneter i sin egen rätt oavsett innehållet.
Byggnadens upplägg inspirerade även i Sverige. IKEAs varuhus vid Kungens Kurva i Stockholm och parkeringshuset Spiran i Norrköping. Detta senare har blivit allt finare med åren. För några år sen tillkom den här färgsättningen och invändigt ny beläggning med superbetong som står emot dubbslitage och salt.
Pentax K 3 II med Sigma 17-50 zoom © Måns Hagberg
Även i populärkulturen har Wright och muséet gjort avtryck. En av låtarna i Simon and Garfunkels hitskiva "Bridge over Troubled Waters" heter "So long Frank Lloyd Wright".
Länken här nedan leder till en video med den låten och ett riktigt bra bildurval. Wright som ung och som äldre, och de byggnader han är mest ihågkommen för.
https://www.youtube.com/watch?v=bUPG_PzNYXg
Guggenheimmuseet går jag till ganska ofta å tjänstens vägnar. Det måste vara enormt knepigt att arrangera utställningar där, men när det funkar kan det bli fantastiskt. Och P-huset är en välbekant profil för en f.d. norrköpingsbo, men jag hade inte gjort den kopplingen, som ju framstår som självklar när du säger det.
Hela idén är ju att styra besökaren, hissen upp, spiralen ner. Att få till för dagens konstyttringar är väl som du säger enormt knepigt.
Här i Norrköping var jag med då Arbetets Museum i Strykjärnet invigdes jag tror 1991. Det kom en museiexpert från England, han hade sett alla nya muséer i hela världen och tyckte att det var befriande med detta som var inrymt i en tämligen varsamt renoverad byggnad och inte i ett nybygge där byggherre och arkitekt i första hand manifesterade sig själva. .
Här i Malmö har vi sedan 2010 det s.k. Runda huset på området för Skånes universitetssjukhus, vilket är konstruerat för att rymma Infektionskliniken och Akutmottagningen (https://www.mynewsdesk.com/se/sus/news/jubileum-foer-tioaaring-som-aer-hoegaktuell-under-pandemin-411993). Det är i första hand byggt för Infektionsklinikens behov av att kunna isolera patienter med smittsamma sjukdomar och är på samma gång en både funktionell och stilig byggnad. Osäkert dock om det finns något samband med Wright och Guggenheim.
/Sven
P-huset i Norrköping var rätt grovt tillyxat, snarare brutalistiskt än elegant. Men har faktiskt tagit sig med åren, allt snyggare långfasad och iordninggjord spiral.
Runda huset ser rätt fint ut. tack för länken!, men har nog noll koppling till Guggenheimmuséet. Runda hus har ju funnits i alla tider.