Elväg byggs i Visby, del 1
Ett reportage om att ladda elbilar induktivt från spolar i gatan. Det är från november 2020 och skrevs åt tidningen Elbilen. Plats: Visby. Gotland har korta beslutsvägar och på ön finns avsevärd kompetens då det gäller grön el. För mig var det jättekul att få titta på projektet på plats! Och intressant att träffa det israeliska team som tagit fram hela konceptet och den svensk som driver det hela.
Israeliska teamet. Från vänster Dima Rachlin, Electreons grundare Hanan Rumbak, företagets medgrundare och VD Oren Ezer, Michael Fischer.
"This is a start" säger Oren Ezer, VD och medgrundare till Tel Aviv-baserade Electreon. Grundaren Hanan Rumbak nickar instämmande. Målsättningen är skyhög: Att elektrifiera vägtrafiken och ladda bilarna medan de kör.
Lastbilsbranschen har varit fredad från klimatkrav. Nu har EU och tunga investerare tvingat Scania och Volvo att utveckla eldrift. Laddtider och laddkapacitet seglar upp som viktiga frågor. Det är dyrt att låta bilarna stå still och ladda.
Startup-företaget Electreon har en lösning. Den passar både lastfordon, bussar och vanliga elbilar. Företaget bildades 2013 i Israel. Sen dess har firman forskat och utvecklat teknik. Håkan Sundelin är chef för nordiska verksamheten och ingår i ledningsgruppen.
Svenska Electreons VD Håkan Sundelin i testbilens släp. På bordet en laddspole med infrastrukturminister Tomas Eneroths autograf.
Håkan är elingenjör i botten och har doktorerat i datavetenskap. Sen tio år är elvägar hans stora intresse. Han var med och testade Bombardiers trådlösa teknik på lastbil. Han var med och startade elvägsprojektet på E16 vid Gävle. Hos RISE ledde han en nationell plattform för elvägar och hade ansvar för ett samarbete med Tyskland.
För något år sen byggde Electreon en 50 meters teststräcka i Visby. Nu bygger företaget 1,6 kilometer Smart Road mellan flygplatsen och centrum. Flygbussen har just blivit inregistrerad. Projektet ska drivas i tre år och omsätter 116 miljoner kronor. Trafikverket står för 91 miljoner. Electreon med svenska dotterföretaget Electreon AB och andra aktörer står för resten.
På bilden nedan är Håkan på väg till den största elbil jag sett, en 40 tons Iveco dragbil med trailer. Ekipaget är 4,5 meter högt, 2,6 meter brett och 17 meter långt. Eldriften ger 357 kW normaleffekt och 552 kW toppeffekt. Under bilen finns fem mottagarspolar om 25 kW styck.
Inne i trailern finns testutrustningen som mäter effektiviteten i systemet.