Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Politik irriterar så här kommer lite mer.

Det har inte blivit mycket fotograferande på sista tiden. Den mesta energin har gått åt till att försöka få ordning på lägenheten, ett arbete som framskrider i sakta mak. Nu är i alla fall rummet målat och alla gamla möbler körda till tippen och senare idag blir det en sväng till IKEA för att inhandla nya prylar. Äntligen kanske det kan bli lite ordning i tillvaron, att leva på en madrass på golvet i en byggarbetsplats är inte så kul i längden.

När det gäller det politiska, eller vad som uppfattas som politiskt verkar det vara en het potatis. Det kan jag inte ta någon hänsyn till, detta är min blogg och här kommer jag skriva högt och lågt om sådant som intresserar mig, eller känns angeläget.

Den senaste samhällsekvationen jag har svårt att få att gå ihop är hur man skall möta det allt mindre behovet av arbetskraft med att alla skall jobba mer och längre? Förklara det den som kan. Något annat jag följer med spänning och som har bäring på detta är hur EMU-äventyret utvecklas?

Det fanns en del klarsynta ekonomer som påpekade att EU inte var ett optimalt valutaområde och att det således kanske inte var en så god idé att införa en gemensam valuta. Jag tror att de hade rätt, det blir spännande att se om Cypern blir den första dominobrickan som får hela bygget att rasa.

Det borde vara uppenbart för de flesta att de svältkurer som ordineras folket för att betala ut diverse nödlån knappast kommer att gå att genomföra, det skulle nog krävas ett antal diktatorer av Stalins kaliber för att gå i land med något sådant. Att tvinga på ett folk där arbetslösheten redan är skyhög, skyddsnäten i stort sett obefintliga och all framtidstro sedan länge gått förlorad ytterligare svångremmar är nog svårt. Det blir nog lite som att ordinera lågkaloridiet till någon som redan är på väg att gå under av näringsbrist.

Jag tror att det bästa man kunde göra vore att så fort som möjligt frikoppla de krisande länderna och de som hänger på gärdesgården från Euron, detta skulle innebära att deras valutor sjönk som gråstenar vilket skulle innebära en positiv effekt för deras bytesbalanser, dessutom skulle deras inhemska ekonomier, som trots allt utgör den största delen av en ekonomi, kunna fungera.

Det är med viss fasa jag ser hur de rikare länderna inom euroområdet ordinerar magrare och magrare svältkurer till sina fattiga grannar. Det var ungefär samma tänk och handlande mot Tyskland efter första världskriget som banade vägen för Hitler och därmed ledde fram till det andra världskriget och alla de fasor detta förde med sig.

En befolkning i hopplöshet tenderar gärna att ansluta sig till vilken tokstolle som helst bara denne lovar någon form av förbättringar och upprättelse, det kan vara något att tänka på. Risken finns att detta EU och främst EMU som ofta framhålls som ett fredsprojekt av sina varmaste anhängare får rakt motsatt effekt.

Men vem är jag att tycka? Jag kanske har helt fel, mitt bondförnuft sträcker sig knappast till Bryssels korridorer och mina kunskaper på området är givetvis noll i jämförelse med alla de teknokrater som utarbetar Europas framtid?


Krister avbildad med digitalkompakt och iso 1000

Som sagt, fotografiskt har det inte hänt mycket. Det enda är att jag upptäckt att de nya kompaktkamerorna blivit så bra att de står sig mycket väl mot de analoga småbildskamerorna. Så om man nöjer sig med småbildskvalitet behövs ingen "värre" kamera, sedan kan man givetvis föredra det ena eller andra av andra anledningar.

Inlagt 2013-03-20 03:41 | Läst 1863 ggr. | Permalink

"Jag måste bara lämna en kommentar till det som du skriver om "hur man skall möta det allt mindre behovet av arbetskraft med att alla skall jobba mer och längre?" På min arbetsplats har vi det motsatta problemet, vi har svårt att finna utbildade människor så vi anställer civilingenjörer och tjänster från kontor i andra länder. Många av de som passerar 65 år fortsätter ytterligare ett antal år, vi har ingenjörer som är över sjuttiofem år eftersom det inte finns några unga välutbildade civilingenjörer att anställa. Pensionsavgångarna i branschen är stora och de som examineras från de tekniska universiteten är få, vilket är ett stort problem inför framtiden. Svenska ungdomar tycker uppenbart att det är jobbigt att läsa naturvetenskaplig linje på gymnasiet och därefter ytterligare fem år på tekniskt universitet. Resultatet har blivit att få söker in på utbildningarna och ännu färre tar examen, vad skall vi då göra? Bättre utbildning, bättre skolor och större krav på eleverna borde vara lösningen, men vågar man säga det?"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Nej, jag håller med dig till 100 %! Just jämförelsen med hur Tyskland behandlades efter första världskriget tycker jag är skrämmande aktuell... Om inte annat borde tyskarna själva ha såpass historiekunskaper att de förstår vad de utsätter sina grannar för.
Svar från alf109 2013-03-21 15:16
Tack ska du ha Rickard, jo dessa utifrån dikterade vilkor kan få en ände med förskräckelse, historien talar sitt tydliga språk.
-affe
Jag måste bara lämna en kommentar till det som du skriver om "hur man skall möta det allt mindre behovet av arbetskraft med att alla skall jobba mer och längre?"
På min arbetsplats har vi det motsatta problemet, vi har svårt att finna utbildade människor så vi anställer civilingenjörer och tjänster från kontor i andra länder. Många av de som passerar 65 år fortsätter ytterligare ett antal år, vi har ingenjörer som är över sjuttiofem år eftersom det inte finns några unga välutbildade civilingenjörer att anställa.
Pensionsavgångarna i branschen är stora och de som examineras från de tekniska universiteten är få, vilket är ett stort problem inför framtiden.
Svenska ungdomar tycker uppenbart att det är jobbigt att läsa naturvetenskaplig linje på gymnasiet och därefter ytterligare fem år på tekniskt universitet. Resultatet har blivit att få söker in på utbildningarna och ännu färre tar examen, vad skall vi då göra?
Bättre utbildning, bättre skolor och större krav på eleverna borde vara lösningen, men vågar man säga det?
tomazon 2013-03-20 08:21
Precis så är det på min arbetsplats. Det är väldigt svårt att hitta utbildade civilingenjörer. Av dom vi hittar är flertalet icke EU medborgare. En del svenska ungdomar föredrar att gå "Media" på gymnasiet och många tror att man kan försörja sig genom att vara med i "Big Brother" och bli kändis. Då kan man inte komma sen o gnälla om att Indier och kineser tar våra jobb.
Svar från alf109 2013-03-21 15:21
Att det finns obalanser i arbetsmarknaden är ju en sak. Visst skulle det behövas en hel del välutbildad arbetskraft. Detta är ett problem, men även om vi får högutbildade som kan fylla hålen på sikt så utgör dessa ändå en ganska liten del av alla millioner bara inom EU som behöver sysselsättas om 8 timmars arbetsdag och 5 dagars arbetvecka ses som en grundlag. Produktivitetsökningen i och med automatiseringen kommer knappast att kunna mötas av ökad efterfrågan av produkter i längden. Om inte annat är det inte ens globalt hållbart i längden, dessutom har vi ju ett ekonomiskt system som i stort sett bygger på just produktion av produkter.
-affe
Det säger sig nästan självt att de länder som ingår i en valutaunion inte får skilja sig åt alltför mycket vad gäller ekonomisk utveckling. Förmodligen är ingångskraven till unionen för lågt satta och för vissa, inte fullt så utvecklade länder, är ett framtida stöd från medlemsländerna ett mycket stort incitamentet för att ansöka om medlemskap. Lika barn leka bäst, hette det en gång i tiden. Nu ska det kanske i stället vara "rika barn leka bäst."
En idé med EU var att undanröja olikheter länderna emellan vad gäller tullar, lagstiftning mm för att underlätta konkurrens på lika villkor. Detta står ofta i motsats till de egna ländernas politik gentemot näringar som inte klarar av den internationella konkurrensen, t ex jordbruket.

En politik som söndrar och drar isär samhället kan i längden aldrig bli framgångsrik. Massarbetslösheten i Sverige och utomlands är naturligtvis ett hot mot oss alla. Våra trygghetssystem bygger på att alla kan försörja sig med eget arbete. De arbetslösa hamnar utanför och skyddsnäten får allt glesare maskor. Vi får ett tudelat samhälle. Utvecklingen är skrämmande och påminner inte så lite om 30-talet (som du skriver) då massarbetslöshet följde i spåren på 20-talets spekulationsekonomi. Liksom då är skuldsättningen i dag mycket hög och kan man inte kan få ned arbetslösheten så riskerar många att förlora massor med pengar. Bl a på högt belånade bostäder som sjunker i värde.

Sittande regeringar är ytterst ovilliga att ändra kursen för sin politik och det krävs ofta maktskiften för att få till stånd en kursändring. I dag vet jag inte ens om det hjälper, de flesta drar åt ungefär samma håll med mycket små skillnader. Det måste till ett helt nytt tänk och förutsättningarna borde vara goda för i dag är många välutbildade och kunskap och idéer kan snabbt spridas. Men viljan tycks saknas. Politik är att vilja, var det visst någon som sade.

Digitalkameror har väl i dag nästan allt vad man kan önska och de utvecklas dessutom ständigt. Det är inte särskilt svårt att hitta en kamera man trivs med. Jag har både en kompakt och en systemkamera och stortrivs med bägge. När lusten faller på tar jag fram någon av mina analoga kameror. Det är fint att kunna välja, så länge det nu varar.

/Torbjörn
Svar från alf109 2013-03-21 15:24
Jag tror tyvärr att det krävs riktiga katastrofer för en nödvändig kursändring, det finns alldeles för många med makt som tjänar på dagens system. Dessutom har man byggt upp hela ekonomin runt att vi skall konsumera och låna, vi får hoppas att det går att lösa utan världskrig och total ekologisk kollaps, men det ser onekligen ganska dystert ut tycker jag.
-affe
Klart att du ska blogga om vad du vill. Och om det är så irriterande med politik vet jag inte. Däremot så är ju en öppenhet för åsikter viktig.

Jag tror som du att vi har en utmaning i det här med jobb och EU. Eller tror, vi har det. Jag tror att lösningen är utbildning. Samt att kanske omvärdera olika typer av yrken. Baltikum, Indien, Kina m fl jagar oss och kommer så fortsätta.

Vad gäller EU så handlar mycket av det om ledarskap, i Sverige, i EU och i typ Medelhavsländerna. Jag kan känna att ledarskapet i EU fått fel fokus och i Medelhavsländerna har man inte haft fokus, på annat än sin egen vinning och flathet.
Tyvärr får deras invånare lida för det nu. Och det kan nog kännas som en svältkur, men handlar nog mer om en produktivitetskur igentligen. En utmaning för ledarna och det går lite tillbaka till din initiella fråga kring jobb/produktivitetsekvationen.

Jag tror inte att Cypern får EU att rasa. Men kanske och förhoppningsvis skapar hela (världs) EU-situationen en förändring till det bättre. Jag tror personligen att det skulle va en katastrof, att koppla loss länderna från EU. Precis som du skriver så tror jag att de och deras ekonomi skulle sjunka som en gråsten. Och det vore ju mer att stjälpa än att hjälpa. Jag ser gärna en Produktivitetskur i dessa länder. Ledarskap!

Hoppas du får fint i din lägenhet och ja, kompakterna levererar bra!!! Speciellt NEX... :) Fast du kanske tänker ännu kompaktare... Ha det gott! //Peter :)
Svar från alf109 2013-03-21 15:35
Håller i och för sig med dig om ledarskapsproblemen men problemet är att man måste ta saker i den andra ordningen tror jag. Först måste olika länder lösa sina problem med detta och få igång egna fungerande ekonomiska system, sedan kan man införa en gemensam valuta om man vill. Problemet med att de olika länderna har så helt olika system och även ekonomier om man inför en gemensam valuta är att denna automatiskt måste normalisera läget mellan länderna oavsett vilka förutsättningar dessa har. Om man till exempel behöver en åtstramning av penningpolitiken i ett land samtidigt som man skulle behöva stora stimulanser i ett annat är detta svårt att lösa. Nationellt har man löst sådant med regionalstöd och omfördelning, det blir svårare att få acceptans för sådant mellan olika nationer.

Jag tycker helt enkelt att man valde helt fel väg med euron när man i stort sett släppte in alla som knackade på dörren. Givetvis såg de "fattigare" länderna en vinst i att de "rikare" skulle få betala för delar av deras ekonomiska uppsving, men som sagt problemet uppstår när betalningsviljan inte finns. Dessutom är det ju inte gemene man som haft det för "fett" i de fattigare delarna av europa men det blir de som får ta smällen, och det är då det blir till en tickande politisk bomb.
-affe

Ps. detta är inga vänstersynpunkter utan samma antaganden går att läsa i SVD Näringsliv till exempel.
Peter-L 2013-03-21 15:49
Jag håller med dig Alf! Men jag tänkte just på Cypern och de som är inne i smeten nu. Annars håller jag verkligen med dig! Men jag kan se risker med ledarskapet inom EU, som ibland känns som trötta gubbars kompisklubb. Däremot så tror jag på EU för handel etc... Och Alf, du får och ska ha vilka åsikter du vill. Vänster eller höger... Jag gillar debatten, och ser inte att vi behöver hålla med varandra. Det kan ju till och med bli "tråkigt".
Så Lettland är kanske ett sådant land som ska "landa" innan de tas in i gemenskapen...
Tack för ditt svar och ha det gott! //Peter
Jag tycker att du ska köra vidare på det politiska spåret Affe du är en bra opinionsbildare och en blogg är ett umärkt redskap i debatten. Men precis som dig önskar jag att en del tyckare uttryckte sina åsikter i sina egna bloggar än i kommentarsfältet. Du påminde mig även om att jag ska avsluta en artikel som handlar om ungefär samma ämne. Förhoppningsvis landar den i min blogg under veckan.
/Mikael Good
Svar från alf109 2013-03-21 15:36
Tack ska du ha Mikael.
-affe