Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Hur jag vill ha det svartvita.

Jag tycker att det ofta syns vilka som har en bakgrund i det analoga svartvita och vilka som hittat det svartvita via den digitala färgen. Vi som kommer från det ”gamla” vill ofta ha våra bilder så att det svartvita ser ut som vi lärt oss och kanske kan vi ibland anmärka på sådant som inte gör det.

När det kommer till mig själv försöker jag ofta får till det svartvita ungefär som det såg ut när jag plåtade med film. Detta har inte så mycket med nostalgi att göra utan snarare att det är så jag lärt mig att tycka om det svartvita.

En annan sak som jag kan reagera mot ibland är att jag tycker att många idag överskärper sina bilder, speciellt i det svartvita kan jag tycka att det ofta ger ett onaturligt utseende. Jag brukar ofta dra ned på klarhet och textur och istället öka kontrasten något i Lightroom innan jag konverterar till svartvitt. Jag tycker att detta ger en mer filmlik bild och min teori är att eftersom det alltid sker en viss ”överblödning” i en filmemulsion, alltså att ljuset sprider sig lite åt sidorna i emulsionsskiktet, så blir det aldrig så extrema övergångar i fina detaljer som det blir med en sensor. Dessutom är jag ganska försiktig med skärpningen. Kan vara värt att testa för andra som inte redan gjort det om man nu som jag vill ha lite mer ”filmlika” svartvita bilder.

Bilden på spindeln tog jag på Årstabron i kväll, det blåste så jag lyckades inte få spindeln riktigt skarp. Men bilden visar, tycker jag, att Nikon Z 24-70/2,8 S har ganska fin bokeh som här på 70 mm och full öppning.

Inlagt 2024-08-09 01:07 | Läst 406 ggr. | Permalink

"det svart vita fotografiet verkar vara problematiskt fel ljus, fel ..... en egen kategori, konstart regler nämner du som vi lärt oss hur det skall se ut vem är ursprunget för hur det skall vara? för en viss genre som olika typer eller rörelser i en ballett sektliknande vi har olika behov, personliga, av att vara duktiga, lydiga vi har olika syn genom öga och hjärna det som en uppfattar som fel kan vara rätt för en annan beroende på synkvalitet och grad av inre frihet ett komplicerat svart-vitt liv du beskriver jag har aldrig förstått det tvångsmässiga spelet som korar en vinnare - en vinnare som blir den duktigaste att genomföra det regelstyrda i svart-vitt fotografi så många som utesluts som blir ledsna för att inte vara duktiga nog så sorgligt - när det hade kunnat vara roligt att ta sina svart-vita bilder utifrån sin egen känsla hitta sitt eget uttryck så att säga, som många gör dom stränga är förhoppningsvis inte så många spindeln hade nog inte passerat, men jag tycker bilden är fin med tanke på dens arbete ensam därute i mörkret på den långa stora bron du har synliggjort den det är väl det som fotografering, till viss det, går ut på avbilda synliggöra sig själv och andra objekt, sammanhang, minnen mm bild, fotografi - konst uttryck ger oftast en bild av vem som skapar, en psykologisk bild titta på Dali och Frankentaler, två helt olika personligheter Lee Miller och Lennart Nilsson dåliga exempel kanske men dök upp först i minnet ja, så var det en ny dag i morgon blir jag sjuttiosex /inger"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Som vi har varit inne på förut, tror jag att skillnaden mest beror på att vi gamla stötar "tänker svartvitt" ett par vänd0r i huvudet innan vi tar bilden.
Att konvertera en digital färgbild till svartvitt är en slumpmetod som kan gå lite hur som helst. Klart att det blir ett svajigt och helt annorlunda resultat.
Svar från alf109 2024-08-09 15:45
Tack ska du ha för kommentaren Peter.
/Affe
Hej Alf.
Jag gillar ditt svartvita foto här - vilken teknik du än använde.
Du skriver: " "Vi som kommer från det ”gamla” vill ofta ha våra bilder så att det svartvita ser ut som vi lärt oss och kanske kan vi ibland anmärka på sådant som inte gör det".
När jag ser svartvita bilder här på FS och på andra ställen tror jag att det kan vara stor skillnad mellan uttrycken. Ljus mörk - hög kontrast och mindre kontrastrik. Fina korn och mer korn. Olika framkallar-recept, papper m.m.
Förr i "gamla" dagar fotograferade man vel inte med färgfilm och konverterade senare till sv/v heller :-) Då kunde man inte se motiven sv/v i sökaren heller, men det kan man idag med EVF-sökare.
Mitt postulat: Det finns nog lika många åsikter om det "riktiga" svartvita fotot som det finns om det "riktiga" färgfotot?
Ursäkta den här kommentaren från en svartvit analfabet :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik/DK.
Svar från alf109 2024-08-09 15:47
Tack ska du ha Erik.
Jo det är lite det jag menar just att vi alla har lite olika bakgrunder och vill ha det på lite olika sätt.
/Affe
Erik Madsen 2024-08-09 19:43
Hej igen.
Arh - det kom du lite lätt undan :-)
Jag vet inte vad du menar med "vi".
Menar du att "vi" ALLA är som har en bakgrund i analogt svartvitt?
Det är helt okej att du berättar hur du konverterar och bildbehandlar dina digitala filer. Det kan inspirera och lära andra från dina erfarenheter. Det jag reagerar på är din lilla "kick" till de som inte har den analoga svartvita bakgrunden och det där mellan raderna kan uppfattas som lite nedlåtande.
Nåväl nog om det – jag kommer givetvis fortsätta följa dig.
Med många vänliga fotohälsningar från Erik.
Svar från alf109 2024-08-09 21:07
Nu var det inte menat som någon ”kick” utan bara ett konstaterande. Mitt antagande var bara som jag skriver att vi tenderar att vilja ha våra bilder som vi vant oss. Det innebär inte att det på något sätt skulle vara mer rätt, vilket jag inte heller menar. Jag tycker att du ibland verkar läsa mina inlägg som personlig kritik, vilket de aldrig är menade som, vare sig mot dig eller någon annan.
/Affe
det svart vita fotografiet
verkar vara problematiskt
fel ljus, fel .....

en egen kategori, konstart
regler nämner du
som vi lärt oss
hur det skall se ut

vem är ursprunget för hur det skall vara?

för en viss genre

som olika typer eller rörelser i en ballett

sektliknande

vi har olika behov, personliga, av att vara duktiga, lydiga

vi har olika syn genom öga och hjärna
det som en uppfattar som fel kan vara rätt för en annan
beroende på synkvalitet och grad av inre frihet


ett komplicerat svart-vitt liv du beskriver

jag har aldrig förstått det tvångsmässiga spelet som korar en vinnare - en vinnare som blir den duktigaste att genomföra det regelstyrda i svart-vitt fotografi

så många som utesluts
som blir ledsna för att inte vara duktiga nog
så sorgligt - när det hade kunnat vara roligt att ta sina svart-vita bilder utifrån sin egen känsla
hitta sitt eget uttryck så att säga, som många gör

dom stränga är förhoppningsvis inte så många

spindeln hade nog inte passerat, men jag tycker bilden är fin med tanke på dens arbete ensam därute i mörkret på den långa stora bron
du har synliggjort den
det är väl det som fotografering, till viss det, går ut på
avbilda
synliggöra
sig själv och andra objekt, sammanhang, minnen mm


bild, fotografi - konst uttryck
ger oftast en bild av vem som skapar, en psykologisk bild
titta på Dali och Frankentaler, två helt olika personligheter
Lee Miller och Lennart Nilsson
dåliga exempel kanske men dök upp först i minnet

ja, så var det en ny dag
i morgon blir jag sjuttiosex

/inger
Svar från alf109 2024-08-09 15:50
Tack ska du ha inger.
Grattis för morgondagen!
/Affe
Mina gamla svartvitbilder på barnen är en liten skatt, inte är de alltid så tekniskt framstående, men visar vad de skall. När jag konverterar till svartvitt digitalt är det något helt annat, ett annat tänk, annan process, annan bild, ja som en annan värld. De gamla bilderna uppskattar jag mer, nätter i mörkrummet.
Svar från alf109 2024-08-09 15:51
Tack ska du ha Stefan.
/Affe