Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Bilden som tidsdokument.


Bygget av Söderströmstunneln 2012

Bilder tagna på promenaden som är högst alldagliga när vi tar dem kan bli betydelsefulla som tidsdokument vad det lider. Kommer ihåg när jag beundrade Gunnar Smolianskys fina Slussenbilder från 50 talet och hans kommentar: ”Väntar man i 50 år blir alla bilder bra”.

Jag går ju alltid runt med kamera och jag gillar att promenera så staden har korsats ett otal gånger och alltid blir det bilder. Många av dessa upptäcker man långt senare som värdefulla om man inte hunnit städa bort dem förstås. Staden är under ständig förändring och om vi inte bevarar bilder av hur det ser ut nu kommer man inte i framtiden att kunna se hur det såg ut då.


Slussen vid Saltsjöbanan 2009, en plats som inte finns kvar.

Jag tror också att det kan vara viktigt, även om jag är usel på det själv, att göra fotoböcker och printa ut bilder för framtiden. Det finns ju inte heller någon institution med ansvar att bevara det kulturarv som utgörs av våran nationalskatt bilderna. När man drog igång fotografiska dödade man i sin marknadsföring effektivt debatten om ett behov av ett fotografiskt museum som pågått sedan 70-talet. Vi har fortfarande inget fotografiskt museum trots att behovet är större än någonsin.

Hur kommer viktiga bilder som visar människor och vårt samhälle ens att överleva i dagens digitala värld där livslängden bestäms av icke underhållna hårddiskar eller hur länge man betalar för sin molntjänst? Nu menar jag givetvis inte att alla bilder som tas skall tas om hand, men det borde finnas ett museum som hade ansvar att sovra i materialet och se till att det som har ett värde för framtid och nutid sparades.

Ps. Behovet av ett fotografiskt museum är min personliga åsikt, andra får givetvis tycka annorlunda.

Inlagt 2024-01-15 00:20 | Läst 530 ggr. | Permalink

"Bra skrivit och fina bilder, Alf! Din bok med nattbilder från stlm som du länkade till i ett tidigare blogginlägg imponerade på mig, även om jag bara tittat på den digitalt. Men om jag skulle komma med nån kritik, så skulle det vara att den saknade bildtexter som du har här i inlägget i stil med "Slussen vid Saltsjöbanan". Eller det hade räckt med t ex "Slussen" eller "Saltsjöbanan". Kanske inte så mycket för det domumentära syftet, utan lite som vägledning och kompass för oss som inte är från sthlm. Det är egentligen ingen kritik, utan var bara en liten tanke som slog mig nu när jag läste detta inlägg, där du även skriver om vikten "att göra fotoböcker och printa ut bilder för framtiden". (Men jag förstår ju att din bok med nattbilder är mer menad att läsa som "poesi" än rent dokumentärt.) Jag håller med dig, och känner igen mig, i det du skriver."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Håller med Affe.Vi vet hur vi reagerar när vi ser exempelvis gamla stockholmsbilder. typ tänk hur det var, Vi får hoppas att det finns mer förståelse av värdet i framtiden. Du tar mycket bilder på dina kvälls och nattpromenader. Var rädd om dom.
/ Bengt.
Svar från alf109 2024-01-15 00:46
Tack ska du ha Bengt.
/Affe
Stockholms Stadsmuseum har väl en hel del dokumentära bilder från stadens olika faser.
syntax 2024-01-15 07:27
Som tidigare antikvarie vid Stockholms stadsmuseum kan jag svara ja på den frågan.
När jag jobbade där under 1980 och 1990-talen fanns det en omfattande fotosektion med ett mycket stort arkiv stockholmiana i bild. Man kunde även leverera handgjorda kopior från originalnegativ (!) - vilket man säkert inte gör sedan länge.
Besök gärna Faktarummet på muséet och titta igenom önskade delar av bildarkivet i en läsare.
Svar från alf109 2024-01-15 07:51
Vet inte när stadsmuseet senast aktivt köpte in fotografi? Hur som helst finns inget sammanhållet ansvar för detta, museer tar inte ens emot fotografi av "stora" fotografer längre då det inte finns pengar eller personal för att sköta ett stort fotoarkiv. Och när det görs utställningar till exempel dammar man som regel av sådant man haft i källaren sedan decennier.

Mycket idag bygger också på enskilda eldsjälar som Västerbottens museum till exempel, men vad händer när de försvinner när det inte finns något finansierat grunduppdrag? Eller när anslagen skärs ned osv. hur som helst finns inget museum med ansvar att förvalta och utveckla vårt fotografiska kulturarv.
syntax 2024-01-15 08:08
Låter inget vidare, men det stora bildarkivet lär väl finnas kvar och vara i någon mån tillgängligt via Faktarummet?

Själv var jag mycket aktiv i projektet Sveriges Fotomuseum på 1990-talet, först i Göteborg sedan i Sundsvall. Satt i styrelsen både för Kameramuseets Vänner och stiftelsen Swedish Camera Collection. Vi var långt komna med ett stort museum både för teknik och bild, när Sundsvalls kommun inte uppfyllde sina åtaganden (efter att med fagra löften ha lockat bort oss från Göteborg).
ztenlund 2024-01-15 10:35
Det finns en del tillgängligt via nätet till och med:
https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/
---
Spårvägsmuseet har denna:
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/samlingar/fotosamlingen

Verkar ju något satt på undantag då den inte fungerar via https, så en del får troligen säkerhetsvarning i webbläsaren.
---
Många andra museer kör via tjänsten (inkl Nordiska f.ö.) https://digitaltmuseum.se/

Sedan är det ju ett mastodontprojektet för muserna att digitalisera/skanna/sätta data och information, så oftast finns det ju mycket mer än vad som finns tillgängligt digitalt.
"Dec 3, 2012
I somras köpte Stadsmuseet in 45 bilder av John Arthur Ekebert. Under ett års tid fotograferade han sitt liv och sina vänner på gatan, bilder som sedan ställts ut på flera ställen och som nu är en del av Stockholms stadsmuseums samlingar."
Svar från alf109 2024-01-15 08:54
Vad bra, då är framtiden räddad!
Skämt åsido, problemet är att det inte finns något sammanhållet ansvar för detta. Jag anser att behovet av ett fotografiskt museum är lika stort nu som det var när frågan var hetare från 70-talet och framåt fram till dess att fotografiska hårdlanserade sitt genomkommersiella galleri och event ställe som just ett fotografiskt museum.
/Affe
Benganbus 2024-01-15 09:20
Om jag inte missminner mig, så har inte det nya Fotografiska i Stockholm något "spara bilder ansvar" som Fotografiska på Skeppsholmen har! Det är ju ett kommersiellt fotografiskt Museeum det här nya!

Nordiska har ett projekt Pg!
https://www.nordiskamuseet.se/om-museet/aktuellt/100-000-bildminnen/

Men vad gäller samordning om det fotografiska, ursäkta mej, så speglar nog det här också Sverige i stort!
Ta tex. "1000 bilar instängda på motorväg, hur kunde det bli så?" Vad gäller samordning alltså! ;)
/Bengan
ztenlund 2024-01-15 10:39
De 1000 bilarna var nog snarare frånvaro av beslutsfattande. Har man inte fattat ett beslut så har man inte heller fattat fel beslut, även om det också är en form av beslut att inte fatta ett beslut. ;)
Bra skrivit och fina bilder, Alf!
Din bok med nattbilder från stlm som du länkade till i ett tidigare blogginlägg imponerade på mig, även om jag bara tittat på den digitalt. Men om jag skulle komma med nån kritik, så skulle det vara att den saknade bildtexter som du har här i inlägget i stil med "Slussen vid Saltsjöbanan". Eller det hade räckt med t ex "Slussen" eller "Saltsjöbanan". Kanske inte så mycket för det domumentära syftet, utan lite som vägledning och kompass för oss som inte är från sthlm.
Det är egentligen ingen kritik, utan var bara en liten tanke som slog mig nu när jag läste detta inlägg, där du även skriver om vikten "att göra fotoböcker och printa ut bilder för framtiden". (Men jag förstår ju att din bok med nattbilder är mer menad att läsa som "poesi" än rent dokumentärt.) Jag håller med dig, och känner igen mig, i det du skriver.
Benganbus 2024-01-15 11:29
Johan, håller helt med om det viktiga med noteringar på bilden, av flera anledningar! Och det här gäller alla våra bilder som man hittar i skokartonger efter vårt frånfälle! :) Gärna baktill längs kanten på bilden, om det inte står någon annan stans! Läste om bilderna man tar emot på Nordiska Museet, där saknas ofta tid, plats och varför! Men några har det, då lycka! :)
/B
Johan Pihl 2024-01-15 17:26
Ja, precis. Viktigt att skriva ner info på bilder eller negativ/kontaktkartor. Annars får framtida "bildarkeologer" det jobbigt när de ska försöka tolka vår samtid :)
Minns de första åren jag fotograferade, då var jag noga med att skriva ner info på kontaktkartornas baksida. Det var ganska enkelt, för bilderna var ju numrerade på negativremsan. Men sen blev jag lite latare med åren..
Svar från alf109 2024-01-15 20:12
Tack ska du ha Johan.
Kanske kommer jag att göra en mer grundlig bok med nattbilder med angivna platser och kanske någon karta vad det lider. Har tänkt på det men inte kommit till skott.

En anna sak ni tar upp som är viktigt men som jag är värdelös på själv är att dokumentera bilderna, finns ju alla möjligheter att lägga info till bilderna i Lightroom till exempel, en funktion jag använder alldeles för sällan, för att inte säga nästan aldrig. :)
Jo, saker ändras kontinuerligt, men det är liksom mer smygande och omärkligt på kort sikt, men på längre sikt har saker spårlöst försvunnit...

Annat exempel i mer modern stil, på tal om Söderströmstunneln:
https://stambanan.online/index.php?threads/en-helt-vanlig-vintervardag-på-stockholm-c.459/

Pendeltåg på Stockholm C väck! Liksom de gamla X10:orna som förutom att vara gamla inte ens passade i Citybanan, där stationerna är byggda för dörrplaceringen på de nyare X60 vad gäller plattformsväggarna. Blir intressant när de behöver ersättas då man har låst sig till den dörrplaceringen. Svårt att ändra något då stationerna konstruktionsmässigt förutsätter att plattformsväggarna finns.
Benganbus 2024-01-15 10:54
Tror jag även uppfattade den här oföretagsamheten under pandemin! ;) Men man tillsatte i alla fall en kommission för att se hur det kunde bli så här! :) :)
/B
Svar från alf109 2024-01-15 23:53
Jo den enda beständiga sanningen är att inget är beständigt. /Affe
Det har jag också tänkt på, bilder som inte kommer på papper kommer i mycket hög grad att drabbas av den digitala döden. Har gjort några fotoböcker, men det borde bli fler.
Svar från alf109 2024-01-15 20:16
Jo samma här, jag är usel på att ta hand om detta själv. Skrev inlägget delvis för att puffa på mig själv lite. ;)