Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Vi som hade högertrafikdekalen på instrumentbrädan...

Den här har jag (otillbörligen?) saxat här på nätet...bild-copyright Michael Åhman?

Någon eller några veckor före högertrafikomläggningen...som jag då och många med mej nog var benägna att ta med en klackspark, vi som skulle ta över världen tyckte nog:

"...det blir väl alls ingen match, dom som blir verkligt farliga är väl alla dessa pensionärer i keps och läderhuva som helst borde hålla sig inne minst nån månad efter högertrafikomläggningen..."

Och det gick ju väldigt bra, eller hur? Vad jag minns nu, om jag ärligt rannsakar min "håriga böld mellan axlarna" (läs:hårddisken) - åtminstone en gång höll jag på att ställa till det i trafiken månaden efter omläggningen och körde en 5-600 meter i vänstertrafik - om också med låg fart i uppförsbacke ca 50 km/tim!

Men då, solen sken ju VARJE DAG, livet lekte och jag hade t.o.m antagligen varit allra först i skolans historia att i augusti 1966 på Östersunds Högre Allmänna Läroverk, som abiturient i 2:a ring RIIa, åka till Wargentinsskolan i egen bil, min pärla Morris Minor 1000 59:a och parkera på en lärares parkeringsplats bakom skolan!

En bild från den tiden råkade jag hitta häromdan - en sliten 12x8 papperskopia (var inte all färgfilm då diafilm?? Ektachrome, Kodachrome II osv? Jag trodde att jag testade negativ färgfilm i min FTb först på 70-talet?). Nåväl, bilden nedan har en alldeles karakteristisk detalj klart synlig...vilken?? Ni som var med när det verkligen begav sej, vet ni?? 

En augustidag 1967, troligen söndag förmiddag när det oftast var lugnt på BP-macken där jag extraknäckte - och chefen bortrest!

Morrisen sålde jag med tungt hjärta ett par månader senare. Någon (Hans hette han) nappade direkt på min lilla radannons i ÖP, dåtidens "Blocket" och köpte pärlan för halva priset mot vad jag själv hade gett för den sommaren 1966...Och till råga på allt, hade han den påföljande vintern lackat om den själv tror jag, med röda och blå sprayburkar - handsprejat (!) min fina gråa lack! Vilken otacksam marodör! Jag såg honom nämligen köra fort uppför Nybogatan på Frösön, så jag inte skulle hinna se honom från macken... 

Nuförtiden, när minnet ger mig en en varm och blöt puss när jag råkar hitta en särskilt kär men länge saknad bild, så måste jag bara få berätta om det. Och bloggen här på FS passar då som hand i (bil-)handske!

Nyvaxad, klar för porträtt (Turtle Carnuba-vax i platt plåtburk med lock?)

Macken där jag extraknäckte nästan all min fritid och där Martin Ljung en gång tankade sin E-type...eller hade han den Ferrari 275 GTB som bara AXADE FÖRBI uppför Nybogatan med sällan hörd skön musik ur avgasrören? Och jobbarkollegan Bertil, som hade oturen att grymt sabba en hel högersida i mackens nya automattvätt med roterande borstar, på F4-flygarens ljusblå, sprillans nya P1800...!

Soppan var SÅ HÄR billig då!

Vill ni veta mer? Jag har ett par saker till att berätta om tiden när jag blev med Morris!

Tills dess: Have a really nice spring and summer in your deeply beloved Oldtimer!

Eder TILL-givne

/B

Inlagt 2019-03-03 06:14 | Läst 1658 ggr. | Permalink

"Ja den dekalen minns jag väl, den hade farsgubben klistrat på instrumentbrädan i Amazonen. Min Farbror var förresten ansvarig för omläggningen i Landskrona. Själv var jag ute med moppen när det slog om, det var en stor händelse, spännande. En kompis pappa som var motorcykelpolis körde tyvärr ihjäl sig då han av misstag körde till vänster. Men det mesta gick fantastiskt bra och smidigt. Hils, LO"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jo, skygglapparna på strålkastarna fick man ju dras med tills man bytte bil (eller möjligen insatser). Man hade ju börjat med asymmetriskt halvljus några år innan, och det bländade nåt förskräckligt när man bytt sida.

De där Morrismodellerna minns jag; den lokala folkhumorn hade döpt dem till "tvålkoppar"...
Svar från Canalog 2019-03-03 07:30
Tack för trevlig kommentar med det svar jag efterlyste...och George Lucas, det var väl han somm uppfann mörkret, det var väl inte Bosch, va?
mvh
/B
Så här är det Börje: Gud Fader härskar över ljus och mörker. Joseph Lucas har fått credit för att han uppfann det plötsliga mörkret.
Trevlig blogg.
Tommy L
Svar från Canalog 2019-03-03 08:56
Tack för det, Tommy! Det värmer i den kalla vasaloppsmorronen!
Ha en givande dag!
/B
Jag tror att jag noterar en annan intressant sak på bilderna. Är det inte ett hål i kofångaren, där man kan sätta in en startvev? Jag hade startvev på min Peugeot, hade faktiskt användning för den en gång.

Ha det gott! /Thomas
elgenper 2019-03-03 10:48
Jomen, startvevarna hängde med... Pappas första bil var en stor fransk Ford Vedette med V8-motor, och den hade startvev! Jag var just i körkortsåldern, och fick faktiskt använda veven en gång; veva igång en V8 var det verkliga mandomsprovet!
Fina bilder! En sån Morris hade vi i min familj också, en svart. Det var första bilen i familjen i början på 60-talet. Minns också de där lapparna på strålkastarna, minns även när bensinen kostade under kronan per liter.. Men 1967 så hade jag själv H-märket på cykeln och var 11 år.. Gillar att bilderna är i färg det känns mer trovärdigt på nått sätt, och inte lika 'gammalt' som det blir när bilderna är i svartvitt.. Vore kul 'att veta mer' som du ger antydan om..
Hälsn!
Svar från Canalog 2019-03-03 15:31
Tack för det, Jan! Jovisst tänker jag komma med lite mera...Jag har flera bilder i lite olika album/kollektioner här på Fs och jag tror mej kunna se lite flera inbördes relatoner mellan bilder som man först kunde tro inte har nåt samband...

Nu blev jag kanske lite ”flummig”, få se sedan om jag kan visa i bild och text vad jag menar! Skål!
/B
Tejpen på framlysena!
Nalta yngre så jag körde inte bil men nog minns jag.

Ajajaj, P-artonhundran! Hela högersidan!
Svar från Canalog 2019-03-04 04:36
Hej och tack Gunnar! Alldeles rätt! Jag minns att jag senare bytte till de rätta högertrafik-avsedda strålkastarinsatserna, så att tejp inte behövdes! Dom gamla skulle jag ha spart!
Och dessutom, när polaren Ulf och jag drog till England en vecka i sommaren 1967...(nu minns jag med en nostalgisg tår filmen Help med Beatlarna, och inte minst den jäkla ”A Whiter Shade of Pale” med Procol Harem som då drabbade mig & andra riktigt hårt- den bästa poplåt somnånsin gjorts?)...alltså, i UK fick jag tag i en original BMC verkstadshandbok för Morrisen, en tjock och tung A4 pärm på nästan 500 sidor!
Varför sålde jag Morrisen i november? Brist på pengar till ny DLSR kamera, Minoltan SR-7? Kanske...Min rysskamera Zenit 3M var antagligen passe’ då...
Det klingar riktigt hemtamt, Gunnar, att äntligen få höra nån säga ”nalta” igen..!
Hatten av för dig, G!
Ja den dekalen minns jag väl, den hade farsgubben klistrat på instrumentbrädan i Amazonen. Min Farbror var förresten ansvarig för omläggningen i Landskrona. Själv var jag ute med moppen när det slog om, det var en stor händelse, spännande. En kompis pappa som var motorcykelpolis körde tyvärr ihjäl sig då han av misstag körde till vänster. Men det mesta gick fantastiskt bra och smidigt. Hils, LO
Svar från Canalog 2019-03-04 04:48
Hej Lars Olov! Stort tack för ditt minne och dina reflektioner från 3 September 1967! Någon- några veckor efter omläggningen hade man kunnat säga: ...”Va? Hade vi vänstertrafik i Sverige? Närdå?...” när det fördes på tal igen. Och inte minst den riktigt flåshurtiga schlagern ”Håll dej till höger, Svensson” lämnade ingen oberörd!
Ha de bra!
/B