Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Att brusreducera svartvita analoga bilder - bara dumheter ?

Då kan man väl sluta analogfota helt och hellre svartvit-konvertera sina digitalbilder eller fota svartvitt direkt i kameran??

Många med mej tycker nog att tjusningen med analogt svartvitt foto är KORNET man får vid framkallning av svartvit film...

Så jag håller på att prova mej fram till en kombination oav film och framkallar som ger mej det korn jag vill ha, inte nödvändigtvis "kraftigt" korn men en viss karaktär, skarpt men ändå "brusigt" utan fördenskull ha den digitala typen av kornighet - som jag tycker har en annan karaktär.

Här nedan visar jag två bilder nyligen tagna som jag hoppas illustrerar vad jag menar:

Bilden ovan är inte brusreducerad, bara något beskuren och justerad m a p intensitet och kontrast, plus lite oskarp mask.

Ett annat läge kommer jag till med nästa bild, först "omanipulerad" -

Bilden ovan "Schack men inte matt", här i obeskuret och ej brusreducerat utförande - ganska kornig, eller hur. FÖR kornig? Ja, lite för kornig enligt min mening. Kanske jag ska brusreducera den? Så här blev det då:

"Schack men inte matt" Dvs del av mitt pågående test av svartvita filmer, här Ilford Delta 400 Pro, framkallad i Perceptol 1+3 i 22 minuter för film exponerad efter ISO 400 -

Filmen är genomgående lite underexponerad (eller "underframkallad?), vilket också tydligen medfört lite väl kornigt resultat. Den här bilden är iofs brusreducerad i Neat Image, men jag tycker att man inte ska behöva brusreducera svartvita analoga bilder, i synnerhet inte en 400-film som sägs ska ge särskilt finkornigt resultat i Perceptol.
Är det någon som har liknande eller andra erfarenheter av just den här filmen / framkallaren? 

Jag tror att Ilford HP5 framkalllad i D76 (stock) faktiskt blir bättre!

 Det vore roligt att höra från er andra vad ni tycker!

/B

Inlagt 2019-10-04 11:59 | Läst 1609 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag har använt utspädd Perceptol ganska ofta och tycker att den ger mycket bra resultat med T-Max 100 och 400 (lång kontrollerad gråskala och hantering av t-max-filmernas tendens att blockera hödagrar). Ska testa utspädd perceptol också på några gamla rullar Plus-X också och e vad det ger.

Jag brukar oftast inte brusreducera vid skanningen. Ibland kanska jag tar lägsta brusreduceringsnivån. Däremot är jag petig med att ställa in histogrammet för alla tre kanaler (RGB) manuellt och för varje bild som jag vill skanna perfekt (börjar med en batchskanning med autoinställningar för att få en kontaktkarta). Då tycker jag att det blir bra resultat också med en flatbäddskanner.
Svar från Canalog 2019-10-04 19:50
Tack för ditt inlägg Fredrik! Ett problem med Ilford Delta 400 är, som jag ser det, att i olika tabeller och appar för framkallningstider och utspädningar kan man inte framkalla filmen i Perceptol med annan utspädning än 1+3 om filmen är exponerad efter ISO 400...

Om man däremot har exponerat filmen efter lägre ISO, t ex 320 eller 160 så kan koncentrationen ökas och framkallningstiden kortas...ex vis Ilford Delta 100, 15 min i ”stock” solution....då förlorar man ju en del vitsen med att ladda kameran med en 400-ISO-film, eller hur?

Nu har jag ju inte testat Perceptol med andra filmer, men det borde jag ju göra innan jag bildar mig en bestämd uppfattning. T-Max 100 och 400 verkar vara bra förslag! Vilken spädning har du använt då och hur lång tid i framkallningsdosan?

Summa summarum, dina erfarenheter är värdefulla för mig när jag experimenterar vidare!
Ha det bra -
/B
Fredrikpersson 2019-10-04 20:47
Jag använder 1+2 eller 1+3 som one-shot. 1+1 ger helt annorlunda resultat enligt min erfarenhet. Jag utgår från de tider Ilford anger https://www.ilfordphoto.com/amfile/file/download/file/1829/product/551/
och använder ibland 1+3 som är den spädning som finns med i Ilfords tabell. Eller också interpolerar jag till 1+2 om jag tycker att det blir för långa framkallningstider med 1+3. Även jag sänker känsligheten på filmen. Ganska rejält: 30-50%. Och sänker framkallningstiderna med med 10 till 15 %. Med de här ingångsvärdena kommer du att få mycket fina gråskalor även i ganska stark ljus. Jag har tagit bilder under sommaren i stark ljus som blivit helt hanterbara och med fantastisk gråskala. Använder du mellanformat blir det ännu bättre. Visst får man pruta med filmkänsligheten men om man går in med inställningen att TMX är en lågkänslig 64ASA film och TMY en mellankänslig 200 ASA film så funkar det fint:-) Just, det: Patersondosa. Agitering kontinuerligt första minuten, därefter en gång per minut. Jag brukar använda förblötning för att allt ska få samma temperatur. Lycka till!
Sitter och skannar massor av 45 år gamla svartvita negativ. Dåförtiden laddade jag från 30,5m rulle. Det blev billigt, och filmerna "rann" genom kameran. Mest gick det till så att jag soppade negativen, luppgranskade ett och annat, kopierade kanske 2%. Resten åkte in i pergamyntfickorna - där negativen har vistas dessa 45 år. Kul att skanna nu - en förlorad värld uppenbarar sig.
Det handlar om Ilford FP 4 i utspädd Perceptol, så jag förstår precis vad du menar.
Svar från Canalog 2019-10-04 20:05
Hej Peter och tack för din kommentar! Ja även jag har nån hyllhalvmeter med negativalbum och filmremsor i från 60- och 70-talet...och visst är det spännande att gå på upptäcksfärd bland de gamla negativen...
Men jag minns inte att Perceptol fanns på den tiden, däremot Kodak D-76, Microdol-X och Agfa var det jag soppade i. Och Tri-X 400 ASA var ju den allena saliggörande filmen för mig i alla fall!

Numera så handlar det för mig mycket om att fräscha upp mina gamla mörkrumskunskaper, hitta nya filmer och nya framkallare, hitta min egen analog-nisch där jag får till det uttryck i bilderna som jag eftersträvar. En ”anslog nytändning” alltså - du fattar, eller hur?

mvh
/B
syntax 2019-10-05 07:52
Kommer inte ihåg exakt när Perceptol kom. I början av 1970-talet körde jag den gamla slitvargen Agfa Rodinal, men efter 1973 är jag rätt säker på att jag använde utspädd Perceptol som engångsframkallare. Jag tyckte att den gav ett rätt optimalt förhållande korn/skärpa på Ilford FP 4 och Pan F - en uppfattning som bekräftas nu när jag skannar dessa gamla negativ.
Kul att höra om din analoga nytändning - jo, jag fattar!
Den bästa kombinationen enligt mig är nog D76 och TRI-X, använde alltid D76 1+1 som engångsframkallare, suveränt resultat. Hälsn, LO
Svar från Canalog 2019-10-05 08:53
Hej L-O och tack för ditt inpass - med ett mycket förnuftigt råd tycker jag!

Av och till kan man ju använda Ilford FP4 film i mycket ljusa förhållanden, men den går ju också att framkalla i D-76 med gott resultat...(det är väl inte utan orsak som Tri-X och D76 har överlevt under alla år, eller...?)

Ha det bra!
/B