Strövarkort 2.0
Man måste vara modig
För att fotografera bra måste man våga. Tordas ta plats och utmana sin rädsla och blyghet. Känna att bilden faktiskt är värd lite magknip och obehag. Kliva ut på scenen utan att tveka, framträda i all sin skröplighet. Därefter våga ta ansvar och försvara sin handling. Stå för bilden.
Det finns en film med Daido Moriyama, en av mina stora inspirationskällor, där han avsöker Shinjuko i Tokyo. Han far fram som en setter. Han nosar utefter gatorna, sticker in skallen i portar och prång, rusar efter någon och trycker hela tiden av den lilla enkla automatkamera han håller i högerhanden. Då och då brinner en blixt av och på sin höjd hörs ett litet surr. Men knappast någon är medveten om att han just blivit fotograferad.
Smyga, säger någon föraktfullt. Det är fult, oärligt. Kanske det, men om det är priset för just den bild jag vill ta så är smygandet okej. Jag gillar bilder tagna i ögonblicket, precis i stunden, tusendelen innan medvetandet om situationen slår till och ruinerar tillfället.
Att jag sen måste vara beredd att visa upp resultatet och stå för det är en annan sak. Förklara varför jag ville avbilda just den gesten, den minen, den smekningen, den blicken. Och det är precis där som mötet oss emellan börjar. Mellan bilden och dess motiv, mellan motivet för den och handlingen.
London, Storbritannien
Paris, Frankrike
Stockholm, Sverige
Stockholm, Sverige
Stockholm, Sverige
Mänskans bästa vän ...
... är bilden. För bilden bryr sig inte om vem som tar den. Eller hur och med vilken kamera. Om den nu över huvudtaget är fotograferad och inte tecknad, målad eller bara tänkt och inbillad.
Fast vi utgår från att den är fotograferad. Då måste jag förhålla mig till den. Se den, utforska den, värdera den. Inte i guld men i någon annan valuta. Har den någon mening? Berättar den något? Eller är den bara stum, tom fyrkant?
Ja, i bästa fall innehåller den spår av näringsämnen. Men då tillvaron är nergödslad av bilder är det inte alltid lätt att upptäcka dom. När jag ser alla knäppare med mobilkameror och kompakter framför fejsen suga ut vartenda ögonblick dom inte upplever, misströstar jag om bildens betydelse. För senare behov, tänker dom kanske. Fast jag undrar jag. Allt pajlar ju bara upp sig i en enda stor, elektronisk köckenmödding som äter upp minneskort och hårddiskar.
Så hur kan vi vara bästa vän med slikt?
Jo, för att då och då slinker den igenom, BILDEN. Den som faktiskt talar till mig som min sanne och bäste vän. Den som innehåller en berättelse, en känsla, en realitet, en ärlighet - även om den är påhittad.
Fotografier kan åstadkommas på tusen och ett sätt. För bilden är det fullkomligt ointressant hur. Den vilar i sig själv, oavsett kameramärke och brännvidd, beskärning och manipulation. Det är vad som finns inom ramen, kanterna, ytan och därunder som blåser in syret i dom.
Här är några jyckar och deras människor.
Malmö, Sverige
Malmö, Sverige
London, Storbritannien
New York City, USA
Avslöjande självbiografi
Satt och bläddrade i Höstens böcker, Svensk Bokhandels stora katalog, och såg att Nina Hagens självbiografi kommer ut snart. Och idag är det 50 år sen Berlinmuren började byggas.
Jag plåtade Hagen vid en konsert på Draken i Stockholm nån gång på sjuttiotalet. Och då såg hon ut så här.
Och muren? Tja, den var så här inbjudande 1970 på ett gammalt tummat dia. Fast jag tycker faktiskt om fläckarna och avtrycken på bilden. Det ger den en tröstlös karaktär, inte sant?
Östberlin, 1970
Krasch, boom, bang!
London, Storbritannien
Satt igår kväll i nästan en timme och skrev på ett blogginlägg. Det bästa jag nånsin åstadkommit förstås. Djupsinnigt, briljant, genialt. Och precis när jag skulle lägga till bilderna så kraschade Firefox. Sparat? Njae....
Sensmoral: använd inte Firefox 5 under OX Lion på din Mac än utan vänta tills problemet lösts. Hittade mer än 700 olycksbröder som drabbats av samma sak på Mozillas hemsida. Spara alltid dina odödliga inlägg medan du skriver dom, annars blir dom inte odödliga. Och lägg sen ut bilderna innan du skrivit klart.
Här kommer fem skäggiga gubbar från olika delar av världen samt en solbadare från ett betydligt lugnare London än dagens.
New York City, USA
Birmingham, Alabama, USA
Tel Aviv, Israel
Paris, Frankrike
London, Storbritannien
Parbildning
Vad fotograferar man? Vilka är favoritmotiven? Att bläddra i arkiven kan ibland vara rätt intressant. Jag hade en period på sjuttiotalet med skyltdockor. Drösvis med bilder av skyltdockor i allehanda poser tog jag. Och döda djur: överkörda katter, rovdjursrivna får, fjäderhögar på stranden.
Men när jag nu går igenom mina bilder ser jag att ett motiv går igen genom alla år: par. Oftast par av människor. Eller en människa och en hund. Eller två hundar. Eller?
Här är några av mina parbilder. Det blir nog fler med tiden.
Cinque Terre, Italien
Berlin, Tyskland
New York City, USA
London, Storbritannien
London, Storbritannien