Litet naturligt från vår närmaste omgivning i Linnekullatrakten.

Den enes uppkoppling de andras nedkoppling. Nedrans byråkrater!

Den enes bröd, ni vet.

Jag kollade litet på nätet i förmiddags. Plötsligt försvann uppkopplingen. En titt på telefonens display gav ”Linjen upptagen”. Detta är teleteknikerbyråkratiska och betyder på ren svenska ”Avbrott på linjen och stendöd uppkoppling”. En signal på mobilen till ena grannen resulterade i sån där märklig upptagetton som betyder samma som ovan. Inte bara vi alltså. Dumt nog kollade jag inte med den andra grannen .

Jag totalvägrar att prata med den där helvetesmaskinen som Telia med flera använder sig av. Som väl är finns möjligheten att chatta med supporten på nätet, och här i Skåne-alpernas bokskogsdjungel vet vi att man måste vara beredd på allt, snöstormar, blixtnedslag och någon gång teleavbrott mitt i solskenet, så vi är garderade. Garderingen är ett 4G-abonnemang som används i sådana här sammanhang. Det kunde snabbt konstateras att det var tjall på linjen, och jag fick rekommendationen att be grannarna att felanmäla de också, ju fler felanmälningar desto snabbare service.

Alltså slog jag en signal till andra grannen också, först på deras fasta abonnemang för att kolla om det var samma ton där. Det var det inte, till min stora förvåning svarade grannfrun. ”Har inte ni fel på telefonen?” frågade jag korkat. ”Nä, inte nu längre! Det var en kille här och fixade allt spraket vi haft i månader, han åkte till något kopplingsställe i byn och nu funkar det jättefint!”

Jag började ana sammanhanget. Telekillen fixade ena grannens abonnemang, och samtidigt sumpade han linjen för oss andra i grannskapet. Härligt! Grannfrun hade ett direktnummer till teknikern att använda under arbetets gång, men det hade naturligtvis hunnit stängas. Snabbt till datorn och chatten igen. Historien drogs, numren mättes och sedan besked: beräknas färdigt 4 juni. !!!!

Nähä! Skrev jag. Ring killen och säg åt honom att åka tillbaka till telestationen och fixa våra telefoner! Och den smarta lösningen nappade de på. Eller? Nä, självklart inte. Det måste gå tjänstevägen. Sedan kan vi begära ersättning när det är klart, ”så får vi titta på det”. Jo, tittar gör de kanske. Och skrattar. Misstänker jag.

Så nu sitter jag här och kan inte ladda upp backup till mitt molnställe. Kan och kan, men det skulle snabbt fylla kvoten på 4G-abonnemanget. Får ta kontakt med dem och begära fri påfyllning där. Om nu det hinner genomföras innan felet är avhjälpt. Håhåjaja.

Men sommaren fortsätter i alla fall. Rönn i blomma står och lilla biet jobba får.

Jag hade tänkt fortsätta proven med 100-400L och mellanringarna med de blå jungfrusländorna som modeller, men de vandrande åskhoten på himlen sabbade de övningarna. Åska och regn slapp vi, men solskenet blev mer sporadiskt under eftermiddagen. Nåja, några bilder blev det. Det fanns ingen blå himmel i de små gliporna i det gröna täcket, så jag kunde inte få till det som jag tänkt. Det fick duga med lavarna på ett par ekstammar, gick det också.

Vi hörs!

Inlagt 2013-05-31 20:18 | Läst 1646 ggr. | Permalink
Jag vill inte sabba din teori, men att teknikern skulle sabbat din uppkoppling när han fixade grannen är nog närmast en omöjlighet eftersom dom är helt separata ända in till stationen.
Hur vet jag det då - jo det är till mig och mina kollegor som din felanmälan kommer när nu kundtjänsten har skickat den vidare.
Tack Joakim! Åjo, nog sabbade du den! Men du har ju antagligen oerhört mycket större kunskap på området än jag ;-)

Men nog är det väl mystiskt? Vi har koppartråd hit, litet vingligt kan man säga. Kan det ha hänt någonting där i samband med service? Vi är MYCKET angelägna att få behålla den där koppartråden ;-) Det är ytterligt sällan problem här, så jag tål en hel del innan jag blir sur på leverantören.
Väldigt snygga bilder. Kul med biet med godis under magen.
Sten
Svar från aasaboe 2013-05-31 20:56
Tack Sten!
Morsan fick avbrott i sin telefoni, och efter att ha kontaktat operatören några gånger och de inte var så sugna på att komma ut och kolla utan att hota med att det skulle kosta flera tusenlappar om felet var hennes gav hon upp och köpte en mobil, och sade upp det (skitdyra) fasta abonnemanget.

Ett par veckor senare visade det sig att ledningen var avgrävd, men då var det ju lite sent. Hur som helst sparar morsan hundralappar i månaden på att köra med ett mobilabonnemang med fast pris jämfört med det hon hade tidigare :)

Trollsländan är mycket fin tycker jag :)
Svar från aasaboe 2013-05-31 22:14
Tack Anders! Helt mobila kan vi inte vara, makan är MYCKET konservativ när det gäller telefoner och totalvägrar nalle. Jag har försökt övertyga henne, men gav upp när hon skulle ringa och i stället bytte pin-kod... Och själv är jag beroende av det fasta bredbandet, min backup hos Livedrive drar mycket trafik och gigabajjterna susar kvickt iväg. Annars är jag mycket belåten med 4G, om de bara fixar fri trafik byter jag, och makan får ha det fasta teleabonnemanget själv ;-)
Anders F. Eriksson 2013-05-31 22:28
Morsan har ingen som helst koll på teknik, men hon bryr sig inte om det är en fast telefon eller mobil så länge hon kan använda den på samma sätt.

Jag kör själv 4G via Bredbandsbolaget, och ett abonnemang med "fri surf" (finns inte längre). Trafikgränsen på det var från början 100 GB/månad, vilket utökades till 200 GB (och om de sänkte hastigheten blev man bara begränsad till 3 Mbit/s). I och med att abonnemangen inte längre går att teckna sägs det att begränsningen helt är borttagen. Det innebär att jag är ganska fast i 399:-/månad i kostnad, men kan göra vad jag vill om inte BBB väljer att säga upp avtalet.
Kopparn Christer är snart ett minne blott...Telia vill knappt hålla på med den längre...kan det ha med råvarupriset och göra? :)
Du har verkligen förmågan att uttrycka dig i skrift på ett underhållande sätt, inte alla givet!
Och när du dessutom lägger till härliga bilder så kan man inte annat än underhållas!

//Peter
Svar från aasaboe 2013-06-01 09:25
Tack Peter! Jag är smärtsamt medveten om kopparns framtid... Det är flera år sedan det minst sagt svalnande intresset från leverantörssidan började märkas. Nästa gång ett träd lägger sig över våran linje lär det vara slut. Jag hoppas på ett bra erbjudande om ersättning då...
Telia är fantastiskt, vi fick vår fiber inkopplad för flera månader sedan...ja det fungerar också...men i förrgår så ringer en kille från Telia och meddelar att nu äntligen ska de komma och installera vårt fibernät här???
Killen blev något tyst. De verkar inte riktigt veta vad de gör där.
Hur som helst vi har fiber och du har fina bilder här.
Svar från aasaboe 2013-06-01 11:45
Tack Margareta! Fiber, det är drömmen det... och lär förbli dröm, här ute i bushen ;-)
Trevligt å läsa dina inlägg!!

Steffe i Nypan
Svar från aasaboe 2013-06-01 17:08
Tack Steffe!