Canalogg

Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Lullaby of Birdland

Det relativt nya stjärnskottet på jazzhimlen, Ms Tia Brazda, i den sextett hon är en välljudande vokalissa i...

I fredags kväll, 29/4 2022, tog jag den här bilden på (filial-) jazzklubben Birdland i Hamburg...en liten "amatörkamera" inställd på CR2 raw, iso 3200 plus iPhone i fickan var de enda "verktygen" jag hade med, och jag gick ju dit främst för att lyssna, se och uppleva tillfället - inte att kika genom en "tjock glasbit" hela kvällen och efteråt upptäcka att jag ju inte hade hört ett ljud, då jag bara var fokuserad på bilderna.....nä!

Men jag fick med mig några få bilder i alla fall!
Den här, mediokert resultat, trots rörelseoskärpan...den bilden får jag väl skicka med - eller hur?

OBS att mikrofonen faktiskt är hyfsat skarp…är det därför att vokalissan är oskarp, hon rörde sig under åttondelens slutartid?

Ps. Den typen av "gamla 50-talsmikrofoner" är väl nytillverkade med hög kvalitet? Och har guitarristerna rörförstärkare också av nostalgiska skäl?

Jag minns den slitna lilla gula Fender-låda som Herb Ellis hade på den i övrigt helt tomma scenen hitom röda sammetsridån....i Ottawa 1972, Ottawa National Congress Center...

Först några stilla dim-ackord från gitarren, upp gick ridån ljudlöst och Herb Ellis stod där helt allena med sin orkestergitarr, tillsammans med en tom flygel, ....och en ståfela som strax hördes svgt men växte - och föll in i rytmen i mörkret...Spotlight then on Ray Brown!...och så kom "chefen" in och satte sig vid flygeln...Gissa vem: Oscar Peterson!!! Det var en ynnest av Guds nåde att få sitta i den publiken, där och då!!!
Postat 2022-05-03 12:56 | Läst 1318 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Första filmen med Zeiss Super Ikontan

Nu har jag framkallat första filmen tagen med "artefaktkameran", min nyligen förvärvade Zeiss Ikon Super Ikonta 531, med Tessar-objektiv 7,0 cm/f3,5 tillverkat i April 1936. Motivet här, Af Chapman på Djurgården, förevigades med bländare 8, 1/100 på 120-filmen Ilford FP4+, körd 11 minuter i D-76 1+1. 

Negativet i storlek 4,5 x 6 cm är avfotograferat på ljuslådan med min DLSR Canon 5D III, och Tamron 90 mm macroobjektiv på stativ. 

Jag är förstås mycket nöjd - och ser fram mot fortsatta äventyr med den gamla trotjänaren! Riktigt roligt! Nu drar vi fram filmen och går vidare mot nya bilder -  vi analognördar, låt oss inte nedslås av de digitalfantaster och vanliga husbehovsfotografer som inte fattar varför vi envisas med gammal teknik! Men vi dissar ju inte det digitala för det, eller hur?

En särskild eloge vill jag ge till Peter Hennig som guidat mig i Zeiss intressanta historia och gett mig bra tips. Likaså stort tack till Bob Bovin, bra tips om CLA hos Jonas Vikström, Analoga Kameror i  Sumpan.

/B 

Postat 2021-04-20 06:47 | Läst 1442 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Blivande Bildspel / ev Utställning - Tema: Glashyttan!

Jag jobbar just nu på ett bildspel med ca 16 bilder och/eller även eventuellt en utställning här i stan (Ösd) med temat "Glashyttan", dvs den glashytta som vi har här nere i Badhusparken som är inrymt i det gamla elverket från 1890-talet - dom firar f.ö. 25 år i år som glasblåsare här!

Jag har bildunderlaget i stort sett klart i "preliminärt urval" och blandning av svartvita och färgbilder. Nån enstaka bild fattas ännu - och den sista bilden som ska tas om men med det glaset som objekt - ett ensamt snapsglas från just denna glashytta som jag fick i present 1998 (tillverkat 1997).

Så här när det börjar dra ihop isig att slutföra projektet betr. innehåll - så skulle det vara mkt värdefullt att få synpunkter och kommentarer till bildmaterialet! (Hoppas ordningen på bilderna visas här i bloggen som jag tänkt mig!)

T ex.

- innehåll och variation (urval), ordning på bilder*)

- bildkvaliteten (både tekniskt sett och innehållsmässigt/utförande)

- får man blanda färg och svartvita bilder som jag gjort?

- vad saknas? (åtminstone en bild saknar jag, som jag kommer att gå ner dit endera dagen och fota, jag har inte långt dit!) Samt kanske en bild på tjejerna när dom tar fikapaus?

Med mera...

Själv har jag bl a gjort reaktionen att: - dom två innehavarna/glasblåserskorna ser ju inte ut att ha så roligt....men det ska man inte ha som konstnär, va? konstproduktion, det är ju dödligt allvar, eller hur?

Här kommer bilderna - ev. bildtexter skriver jag alltid under aktuell bild (tack vare min erfarenhet i egenskap av yrkesmässigt ha sysslat med teknisk dokumentation i 18 år före min pensionering 2012)

OBS! Puffbilden ovan kommer inte från Storsjöhyttan, utan den bilden tog jag på Skansens glashytta i Stockholm i höstas...därifrån kommer min idé om glashytteprojektet här hemma!

Nu kör vi - dvs bilderna:

Glashyttan_13

Glashyttan_07

Glashyttan_10

Glashyttan_06

Glashyttan_04

Glashyttan_09

Glashyttan_15 Fronten på bilen som syns i den nedersta högra rutan nertill stör mig...klona bort eller ta om bilden - jag får se hur jag gör.

Glashyttan_11

Glashyttan_08

Glashyttan_05

Glashyttan_03

Glashyttan_12

Glashyttan_02

Glashyttan_01

Glashyttan_16 Den här bilden ska ju tas om - snabbfotat igår bara för att ungefärligt få med bildens innehåll. Ref till min forumtråd här på Fs igår - se länk:

https://www.fotosidan.se/forum/threads/ljussättningsproblem-produktfoto-glas.176366/

Glashyttan_14

Jag har ännu inte varit ner till tjejerna i glashyttan och pratat om mitt "embryo/projekt" och visat det preliminära urvalet, men kommer att göra det framöver för att dels få lite fakta - om olika steg i glasblåsarprocessen, företaget historia mm. Jag vill nog själv bestämma vilka bilder som slutligen kommer att utgöra urvalet!! Det kan ju ev också bli en fotobok av det hela?

Tillägg 25/2: En begränsade faktor har ju också varit under fotograferingstillfällena, att jag har hela tiden hållit mig utanför ”avspärrningen” med det tjocka vita repen...det har ju gjort att i stort sett en eller ett par positioner (och därmed bildvinklar) för mig endast varit möjliga. Jag hade ju gärna velat gå innanför repen, men jag förstår säkerhetsaspekten och åskådarsäkerheten som glasblåsarna är angelägna om, till fullo.

Hoppas det har varit intressant - jag ser fram emot att få ta del av era kommentarer/synpunkter!! 

Börje "Canalog" Norhager

PS: Fråga till kodsnickarna på Fotosidan: 

När man lägger in en serie av bilder, varför hamnar dom inte i bloggen i den ordning som filnamnen anger?? Se skärmdumpen nedan...

Eller om det är nån annan bloggläsare som vet, och om jag gör nåt fel när jag skriver bloggen...?

DS

Postat 2021-02-21 10:54 | Läst 1642 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Agitera mera!

...för analog fotografi!

- i synnerhet om du framkallar filmen själv i en dosa som jag gör! 

Bild 1 ovan (pushbilden) tog jag i maj 2017, när jag var nybliven ägare till min Leica M6 med Summilux-M 50 mm 1,4. Filmen T-max iso 400 framkallad i D76.

Jag använder mig av appen ”Massive Dev Chart Timer” i min iPhone som framkallningsguide när jag framkallar mina filmer, den verkar ha framkallningstider för stort sett alla filmer och alla fabrikat av framkallare, och den säger till precis vad jag ska göra och när! Agitering, avbrytningsbad, fixering, sköljning osv. Och den låter mej veta med en ljudlig ringsignal när jag ska stoppa det aktuella momentet.

Jag har kört den appen ett par år nu, och jag tycker att jag får riktigt bra resultat vid mina framkallningar!

Bild 2 Framkallningsappen ”Massive Dev Chart Timer”

Agitering? Jo, appen visar med en rörlig silhuett av en dosa som kontinuerligt vänder sig upp och ner, att jag ska göra detsamma med min dosa. Alltså, oavbutet och taktfast vända dosan den första minuten av framkallningstiden, sedan de första 10 sekunderna av varje påbörjad framkallningsminut.

Likadan agitering för både avbrytningsbad och fixering - dock inte under sköljtiden (jag sköljer ju med en särskild sköljslang som jag sätter dit på på vattenkranen).

Bild 3 Sköljslang för Paterson-dosa

Jag har funderat nån gång - vad händer med filmen om jag t ex agiterar under hela framkallningstiden? Eller bara under den första minuten? På vilket sätt påverkas resultatet av framkallningen, om jag agiterar mer eller mindre? Och visst - det är ju bara att prova, men oftast har man ju någon eller några rutor på filmen som man är särskilt ”rädd om” där man vill få till en riktigt bra framkallning...om jag själv ändrar några framkallningsvariabler för den här filmen kanske jag sabbar dom negativrutorna! 

Nåväl, jag soppade en Ilford HP5+ fotad efter iso 400 i purfärsk D-76 1+1 häromkvällen, strikt efter appens instruktioner, och som alltid, den påföljande spännande filmscanningen blir ju det stora testet på hur det gick...Jättenöjd!! (med undantag av 2 rutor - jag återkommer till det längre ner). Det är såå roligt med det analoga! Jag kan inte hjälpa att jag blir så euforisk på gamla dar!

Hur blev resultatet då?

Jag hade varit ute på stan ett par gånger i oktober, mest för att fånga lite höstfärger men då är ju svartvitt ganska värdelöst, men en gång hade jag med en Leica som motvikt (på vänster axel) till digitalkameran men hade då Leican då laddad med Kodak Portra 160, den negativa färgfilm som jag tycker ger bäst resultat. Men inga svartvita bilder blev det den dan. 

Men några bilder jag tog nere på stan ett par dagar senare i svartvitt kommer här - M4:an bestyckad med favoritgluggen hittills, vidvinkeln Super Angulon 21 mm. Men jag tog också med mig i fickan min 35:a som jag nyligen köpt - jag har ju inte tagit så många bilder med den ännu, så jag är fortfarande nyfiken på vad den presterar.

Bild 4 Planeringsmöte (eller "ö-råd"?) Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, Ilford HP5+ 400, D-76 1+1

Jag tycker att det är lite svårare att fota med hyperfokalinställning på 35:an - skärpedjupet är ju inte alls lika stort som med 21 mm-objektivet...där räcker det med bl 8 för att få skärpa på allt från 70 cm avstånd till oändligt, och att rikta in kameran någotsånär åt rätt håll. Jag brukar kunna ha kameran hängande på magen och diskret kunna trycka på avtryckaren som i sig själv är väldigt tyst! Om bara exponeringen är rätt är det stora chanser att få till en skarp bild utan att väcka uppmärksamhet...Det är nog bara dom som fotar med mobilen som betraktas som "ofarliga fotografer" på stan bland folk!

Däremot är det lite svårare med 35:an, om jag vill hyperfokalfota obemärkt utan att ta upp kameran till ögat. Dels är skärpedjupet kortare, på bl 8 från ca 2-3 meter till oändligt och dels är bildvinkeln snävare - alltså viktigare att rikta kameran rätt! Men jag får träna på det! Det är nog ofta det som gör de bästa fotograferna - dom som tvärt vågar ge sig in i de händelserika situationerna och ta de där bilderna som sticker ut! Att våga lämna sin komfortzon och eventuellt utsätta sig för ogillande reaktioner! 

Men nu vidare - mera stadsbilder från promenaden:

Bild 5 Nedmontering av välfärden pågår - liksom av byggnadsställningen på bilden! Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Det jobbas för fullt på stan - Brunnsgränd t ex strax intill där jag bor, där har man grävt upp fixat och donat med diverse rör och ledningar i marken, sedan fyllt igen och asfalterat, för att nån månad senare åter gräva upp samma gata och göra nya åtgärder för att därefter åter fylla igen och asfaltera. Jag tror man har hållit på så med Brunnsgränd snart i tio år på detta sätt!  Nästa gränd lite längre bort jobbas det också - att lägga kantstenar snyggt före  färdigfyllning och asfaltering.

Bild 6 Korsningen Postgränd/Prästgatan - Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Så småningom ner på gågatan för att exponera de sista rutorna på filmen - det här var ju strax innan Halloween, så denna utåtagerande högtflygande dam kunde jag fota nere på Prästgatan innan det mörknade...Min 35:a visade sig vara den perfekta brännvidden där!

Bild 7 "Halloween Queen" - Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM

Två rutor som jag inte var nöjd med nämnde jag tidigare, på den här filmen  - bildmässigt bara skräp men tekniskt sett lite "oroväckande" i ett avseende. Bilderna togs med M4:an utanför glaset på den nya ”padelburen” i Björkbackaparken så om defekterna möjligen har uppstått pga detta så är jag lugnare, annars måste jag kolla upp det framöver.

Bild 8 Den ena "problembilden" - mörk på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Uppe i vänstra hörnet synst det tydligast, att bilden är mörkare. Sackar slutaren vid 1/1000-dels slutartid? (fast då borde väl bilden ha blivit för ljus där i stället, inte mörk?) Slutaren kan väl inte ha accelererat över tusendelen i slutet eller början av rutan? Vissa glasreflexeffekter (?) kan ju ses på åtminstone den ena bilden (Bild 9), men det är ju inte det som egentligen oroar mig, utan det mörka där i vänstra kanten!

Bild 9 Den andra "problembilden" mörk (och med tydlig reflex) på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Om någon kan ha en idé om vad det beror på så vill jag gärna höra - ni är säkert flera Leica M-nördar därute i etern (förresten, "cyberrymden" deter det väl numera) som är mycket erfarnare och kunnigare än jag!  Så tipsa mig gärna om nån som kan utföra service på min M4 om det är det som erfordras. Jag ska förstås ta flera nya tusendels-bilder för att kolla igen om defekten består, men utifall att...!

Jag har ju alltså två Zeiss vidvinklar nu, dels Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, men också en Biogon T* 2,8/28 ZM, båda köpta sprillans nya. Härliga objektiv båda två! Tyvärr följer det ju inte med nåt motljussskydd till Zeiss objektiv, utan de måste man köpa separat - och Zeiss original är förstås rätt dyra! 

Men jag hittade för någon månad sedan en kinesisk leverantör av motljusskydd till Zeiss-objektiven, rektangulära sådana (i metall!) till både min Zeiss 28 mm och även till min nya 35:a. Bra priser, inkl frakt, och ser riktigt schyssta ut! (Viktig faktor? Ja lite, måste jag erkänna!) Se bilden nedan - motljusskydden finns både i svart och krom! Och leverans från Kina funkade felfritt (med bara en smärre anmärkning mot Postnord här i Sverige - förstås)

Bild 10 De två nya motljusskydden på resp. objektiv - 35 mm  (på kameran) och 28 mm från Kina

Nu börjar det bli dags att kliva ur bingen och spara ner utkastet till bloggtext som jag just skrivit här i sängen på paddan..uret närmar sig nollsex nollnoll, och det är hög tid att sparka igång perkulatorn för lite morronkaffe nu!

Bloggbilderna fixar jag senare idag!

Ha det bra! 

/B

Postat 2020-11-25 17:39 | Läst 2165 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Analoga stadsbilder

Ett axplock  av analoga stadsbilder till största delen tagna med min Leica M4 och Super Angulon 21 mm f/3,4 - utan särskilt tema eller annan gemensam nämnare är att jag framkallat filmen själv. Tack vare det stora skärpedjupet hos 21 mm- objektivet är det ju inte så noga med avståndsintällningen.

Snälla och oförargliga bilder som därför kanske är ointressanta för en del analoga fotografer. Det må vara - men jag gillar dom i alla fall!

/B

Postat 2020-08-03 10:09 | Läst 1759 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera
1 2 Nästa