Canalogg
Första filmen med Zeiss Super Ikontan
Nu har jag framkallat första filmen tagen med "artefaktkameran", min nyligen förvärvade Zeiss Ikon Super Ikonta 531, med Tessar-objektiv 7,0 cm/f3,5 tillverkat i April 1936. Motivet här, Af Chapman på Djurgården, förevigades med bländare 8, 1/100 på 120-filmen Ilford FP4+, körd 11 minuter i D-76 1+1.
Negativet i storlek 4,5 x 6 cm är avfotograferat på ljuslådan med min DLSR Canon 5D III, och Tamron 90 mm macroobjektiv på stativ.
Jag är förstås mycket nöjd - och ser fram mot fortsatta äventyr med den gamla trotjänaren! Riktigt roligt! Nu drar vi fram filmen och går vidare mot nya bilder - vi analognördar, låt oss inte nedslås av de digitalfantaster och vanliga husbehovsfotografer som inte fattar varför vi envisas med gammal teknik! Men vi dissar ju inte det digitala för det, eller hur?
En särskild eloge vill jag ge till Peter Hennig som guidat mig i Zeiss intressanta historia och gett mig bra tips. Likaså stort tack till Bob Bovin, bra tips om CLA hos Jonas Vikström, Analoga Kameror i Sumpan.
/B
Agitera mera!
...för analog fotografi!
- i synnerhet om du framkallar filmen själv i en dosa som jag gör!
Bild 1 ovan (pushbilden) tog jag i maj 2017, när jag var nybliven ägare till min Leica M6 med Summilux-M 50 mm 1,4. Filmen T-max iso 400 framkallad i D76.
Jag använder mig av appen ”Massive Dev Chart Timer” i min iPhone som framkallningsguide när jag framkallar mina filmer, den verkar ha framkallningstider för stort sett alla filmer och alla fabrikat av framkallare, och den säger till precis vad jag ska göra och när! Agitering, avbrytningsbad, fixering, sköljning osv. Och den låter mej veta med en ljudlig ringsignal när jag ska stoppa det aktuella momentet.
Jag har kört den appen ett par år nu, och jag tycker att jag får riktigt bra resultat vid mina framkallningar!
Bild 2 Framkallningsappen ”Massive Dev Chart Timer”
Agitering? Jo, appen visar med en rörlig silhuett av en dosa som kontinuerligt vänder sig upp och ner, att jag ska göra detsamma med min dosa. Alltså, oavbutet och taktfast vända dosan den första minuten av framkallningstiden, sedan de första 10 sekunderna av varje påbörjad framkallningsminut.
Likadan agitering för både avbrytningsbad och fixering - dock inte under sköljtiden (jag sköljer ju med en särskild sköljslang som jag sätter dit på på vattenkranen).
Bild 3 Sköljslang för Paterson-dosa
Jag har funderat nån gång - vad händer med filmen om jag t ex agiterar under hela framkallningstiden? Eller bara under den första minuten? På vilket sätt påverkas resultatet av framkallningen, om jag agiterar mer eller mindre? Och visst - det är ju bara att prova, men oftast har man ju någon eller några rutor på filmen som man är särskilt ”rädd om” där man vill få till en riktigt bra framkallning...om jag själv ändrar några framkallningsvariabler för den här filmen kanske jag sabbar dom negativrutorna!
Nåväl, jag soppade en Ilford HP5+ fotad efter iso 400 i purfärsk D-76 1+1 häromkvällen, strikt efter appens instruktioner, och som alltid, den påföljande spännande filmscanningen blir ju det stora testet på hur det gick...Jättenöjd!! (med undantag av 2 rutor - jag återkommer till det längre ner). Det är såå roligt med det analoga! Jag kan inte hjälpa att jag blir så euforisk på gamla dar!
Hur blev resultatet då?
Jag hade varit ute på stan ett par gånger i oktober, mest för att fånga lite höstfärger men då är ju svartvitt ganska värdelöst, men en gång hade jag med en Leica som motvikt (på vänster axel) till digitalkameran men hade då Leican då laddad med Kodak Portra 160, den negativa färgfilm som jag tycker ger bäst resultat. Men inga svartvita bilder blev det den dan.
Men några bilder jag tog nere på stan ett par dagar senare i svartvitt kommer här - M4:an bestyckad med favoritgluggen hittills, vidvinkeln Super Angulon 21 mm. Men jag tog också med mig i fickan min 35:a som jag nyligen köpt - jag har ju inte tagit så många bilder med den ännu, så jag är fortfarande nyfiken på vad den presterar.
Bild 4 Planeringsmöte (eller "ö-råd"?) Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, Ilford HP5+ 400, D-76 1+1
Jag tycker att det är lite svårare att fota med hyperfokalinställning på 35:an - skärpedjupet är ju inte alls lika stort som med 21 mm-objektivet...där räcker det med bl 8 för att få skärpa på allt från 70 cm avstånd till oändligt, och att rikta in kameran någotsånär åt rätt håll. Jag brukar kunna ha kameran hängande på magen och diskret kunna trycka på avtryckaren som i sig själv är väldigt tyst! Om bara exponeringen är rätt är det stora chanser att få till en skarp bild utan att väcka uppmärksamhet...Det är nog bara dom som fotar med mobilen som betraktas som "ofarliga fotografer" på stan bland folk!
Däremot är det lite svårare med 35:an, om jag vill hyperfokalfota obemärkt utan att ta upp kameran till ögat. Dels är skärpedjupet kortare, på bl 8 från ca 2-3 meter till oändligt och dels är bildvinkeln snävare - alltså viktigare att rikta kameran rätt! Men jag får träna på det! Det är nog ofta det som gör de bästa fotograferna - dom som tvärt vågar ge sig in i de händelserika situationerna och ta de där bilderna som sticker ut! Att våga lämna sin komfortzon och eventuellt utsätta sig för ogillande reaktioner!
Men nu vidare - mera stadsbilder från promenaden:
Bild 5 Nedmontering av välfärden pågår - liksom av byggnadsställningen på bilden! Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Det jobbas för fullt på stan - Brunnsgränd t ex strax intill där jag bor, där har man grävt upp fixat och donat med diverse rör och ledningar i marken, sedan fyllt igen och asfalterat, för att nån månad senare åter gräva upp samma gata och göra nya åtgärder för att därefter åter fylla igen och asfaltera. Jag tror man har hållit på så med Brunnsgränd snart i tio år på detta sätt! Nästa gränd lite längre bort jobbas det också - att lägga kantstenar snyggt före färdigfyllning och asfaltering.
Bild 6 Korsningen Postgränd/Prästgatan - Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Så småningom ner på gågatan för att exponera de sista rutorna på filmen - det här var ju strax innan Halloween, så denna utåtagerande högtflygande dam kunde jag fota nere på Prästgatan innan det mörknade...Min 35:a visade sig vara den perfekta brännvidden där!
Bild 7 "Halloween Queen" - Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM
Två rutor som jag inte var nöjd med nämnde jag tidigare, på den här filmen - bildmässigt bara skräp men tekniskt sett lite "oroväckande" i ett avseende. Bilderna togs med M4:an utanför glaset på den nya ”padelburen” i Björkbackaparken så om defekterna möjligen har uppstått pga detta så är jag lugnare, annars måste jag kolla upp det framöver.
Bild 8 Den ena "problembilden" - mörk på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Uppe i vänstra hörnet synst det tydligast, att bilden är mörkare. Sackar slutaren vid 1/1000-dels slutartid? (fast då borde väl bilden ha blivit för ljus där i stället, inte mörk?) Slutaren kan väl inte ha accelererat över tusendelen i slutet eller början av rutan? Vissa glasreflexeffekter (?) kan ju ses på åtminstone den ena bilden (Bild 9), men det är ju inte det som egentligen oroar mig, utan det mörka där i vänstra kanten!
Bild 9 Den andra "problembilden" mörk (och med tydlig reflex) på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Om någon kan ha en idé om vad det beror på så vill jag gärna höra - ni är säkert flera Leica M-nördar därute i etern (förresten, "cyberrymden" deter det väl numera) som är mycket erfarnare och kunnigare än jag! Så tipsa mig gärna om nån som kan utföra service på min M4 om det är det som erfordras. Jag ska förstås ta flera nya tusendels-bilder för att kolla igen om defekten består, men utifall att...!
Jag har ju alltså två Zeiss vidvinklar nu, dels Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, men också en Biogon T* 2,8/28 ZM, båda köpta sprillans nya. Härliga objektiv båda två! Tyvärr följer det ju inte med nåt motljussskydd till Zeiss objektiv, utan de måste man köpa separat - och Zeiss original är förstås rätt dyra!
Men jag hittade för någon månad sedan en kinesisk leverantör av motljusskydd till Zeiss-objektiven, rektangulära sådana (i metall!) till både min Zeiss 28 mm och även till min nya 35:a. Bra priser, inkl frakt, och ser riktigt schyssta ut! (Viktig faktor? Ja lite, måste jag erkänna!) Se bilden nedan - motljusskydden finns både i svart och krom! Och leverans från Kina funkade felfritt (med bara en smärre anmärkning mot Postnord här i Sverige - förstås)
Bild 10 De två nya motljusskydden på resp. objektiv - 35 mm (på kameran) och 28 mm från Kina
Nu börjar det bli dags att kliva ur bingen och spara ner utkastet till bloggtext som jag just skrivit här i sängen på paddan..uret närmar sig nollsex nollnoll, och det är hög tid att sparka igång perkulatorn för lite morronkaffe nu!
Bloggbilderna fixar jag senare idag!
Ha det bra!
/B
Analogt vs. digitalt
Analogt vs digitalt...
Är det inte så, att gatufoto med en hel-analog mätsökarkamera (t ex en Leica M4 som inte ens har ett batteri - dvs ingen exponeringsmätare) kräver lite mer av fotografen betr. tekniskt fotokunnande?
Dvs jämfört med en modern kompaktkamera som har både autofokus, exponeringsautomatik, bildstabilisering, vikbar skärm etc, när fotografen vill göra ”höftskott” eller fota i snabbt uppkomna situationer med kameran i midje-/brösthöjd hängande i remmen om halsen?
Jag vill i a f hävda det....
Får jag mothugg? (jag har samma "provokativa"text ) i Klotterplanket / FS-gruppen Streetphoto by Sweden - ett svar där, https://www.fotosidan.se/groups/iao/listwall.htm)
I väntan på det kan jag berätta:
På bilden ovan ses min 50-tals Linhof Technika som jag (tyvärr) sålde 2008 - och som jag både ångrar och inte...Den hade jag köpt billigt i Umeå i mitten på 70-talet, 500:- för hela utrustningen med alla tillbehören som syns. Dels var den rätt sliten och skulle behöva en fackmans översyn, dels hade alla 3 objektiven /fungus/slöjning och gav inte så bra skärpa och kontrast.
Men för att köpa motsvarande utrustning idag i gott skick får jag nog slanta upp lite mer gissar jag. Men med tanke på alla inställningsmöjligheter, tilt/shift, bälgutdrag, både planfilmskassetter och 120-filmmagasin skulle det va kul att ha en idag!
mvh
/B
Mina Lithbilder från förra seklet
Jag såg på fotosidans forum att en gammal (tråd sedan 2002) hade nyligen väckts - ett svar med några bildexempel kom in, och då mina egna erfarenheter av lithbilder är lite annorlunda kanske det är av intresse att se min stapplande försök från tidigt 1970-tal!
Jag befann mig i Umeå då, och var materialförvaltare för fotolabbet som som Studenternas Fotoklubb hade där på Universitetet, och med detta följde tillgång till ett välutrustat mörkrum!! Minns att en av förstoringsapparaterna var Leitz Focomat III för småbild...suveränt bra!
Att göra lithbilder blev en ny teknik då för många, jag köpte mig en förp. lithfilm, bladfilm 6X9 i en 100-ask - på Fotocentralen i Umeå - (det som sedermera blev Cyberphoto idag?).
Vanliga svartvit negativ, oftast Tri-X 400 asa, fick utgöra underlaget/början och kopiering gjordes (kontaktkopior) till lithfilmen.
Hur framkallningen gjordes är jag nu osäker på - soppade jag bara i pappersframkallaren?
Nåväl, först fick jag ju "ett dia", en positiv bild alltså, så ytterligare en kontaktkopiering krävdes ju för att få en negativ lithbild. Dom lithbilder som jag fortfarande har kvar idag, kan jag ju nuförtiden antingen scanna som svartvita dia eller som negativ i min filmscanner Minolta Dimage Dual Scan III för småbild.
Några av negativen förstorade jag i Leitz Focomaten, ända upp till 50x60 cm på Agfa-papper - de framkallningsskålar (mittåt - bänkfasta framkallnings och fix-"hoar") som fotolabbet hade, rymde dessa stora pappersformat utan vidare.
Jag har inte länge kvar nån lithfilm och inget "våtlabb"/analogt mörkrum, så jag får nöja mej med det jag har kvar i sedan dess i negativalbumen!
Några exempel på bilder kommer här, jag visar både filmscannade original Tri-X negativ, tillsammans med lithbilderna.
Först, kanske det bästa resultatet jag uppnådde då - dvs den gamla tvättstugan vid Nylandsbäcken, där man för länge sedan tvättade för hand i bäcken. Kokade vittvätten i en stor vedeldad gryta och sköljde sedan i bäcken intill, både vinter och sommar!
Bild 1 a) Lithbilden av tvättstugan
Bild 1 b) Originalnegativet fotat på Tri-X 400 asa
Bild 2 a) Lithbild (kan vara ev felvänd...iofs oväsentligt) "Jam for Bread"
Bild 2 b) Originalbilden (?) "Jam for Bread" ,fotad på Trix-X pressad t 3200 asa, ursprunglig version från publicering här på Fs -
Bild 3 a ) Lithbild, "Skog" ett experiment av tvivelaktigt värde...jag tycker mig minnas att här har jag lagt ihop en positiv lithbild med en negativ dito, och förskjutit de båda bladen vertikalt en aning för att få denna effekt (och kopierat den sandwichen för att bibehålla förskjutningen?)
Bild 3 b) Originalet "skog" från tidigt 70-tal, taget på Tri-X 400 asa, filmscannat
Bild 4) Lithbild, negativ efter 2:a kontaktkopieringen, filmscannad häromdagen. Ref annan porträttbild på sv-vit film med samma modell, som ev kan vara en 6x6 Zeiss Ikoflex-bild, tagen under samma "fotosession" 1968. Se länken nedan...
https://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=188363&ID=940170
Hoppas att det här känns igen av er andra gamla rävar, "analog-nördar" som jag, och kanske min blogg också intresserar nyblivna unga sådana!
Eder TILL-givne (innan Corona, för länge sedan lärde jag mig att gilla öl på TILL-bryggerier här i Östersund...)
/B
Nyframkallad
Nu har jag också kommit till skott med ett par filmer jag har haft liggande - så igår eftermiddag soppade jag två Tri-X 400 filmer och scannade sedan ett 20-tal rutor från den ena. Yes! Jag är helnöjd med resultatet - skärpa, kontrast, gråskala tycker jag knappast kunde vara bättre under de givna förutsättningarna. Det var ju inget idealväder för att fota med Tri-X 400 lördan den 27/7 - sol, blå himmel, hög kontrast med skarpa skuggor överallt. Den här filmen är lite FÖR känslig i det här vädret, man måste ligga på slutartider 1/500 - 1/1000-del och bländare 11 - 16 ungefär. Man får ju ett stort skärpedjup och liten risk för skakningsoskärpa, men det är lätt att ljusa partier blir utbrända i bilderna.
Bild 1) S/S Östersund - förtöjd i Badhusparken under yranveckan, för kort-turer med turister dagtid och musikturer på kvällarna (Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)
Men trots det så tycker jag att filmen (och inte minst kameran!) levererar...Det är såå roligt att fota analogt när det går bra!
Här är två bilder till på ångaren - en sv/v och en bild tagen med iPhonen 6s vid samma tillfälle...det är väl en smaksak vilken man föredrar, men den svartvita räcker långt för min del! Att ladda ner en iPhonebild i datorn ger inte riktigt samma tillfredsställelse som att se det svartvita negativet framkallat, fixerat och sköljt, och att vänta på torkningen så att negativet kan scannas!
Bild 2) Flera fotoentusiaster på motivjakt...(Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)
Bild 3) Direkt ur kameran - iPhone bilden i färg (Apple iPhone 6s)
Jag tror också att det har betydelse att jag i detta fall hade en helt purfärsk framkallare, en påse D-76 pulver för en liter lösning som jag blandande till bara några timmar innan framkallningen - jag har framkallat flera svartvita filmer tidigare i år och förra året, med en D-76 som kanske hade passerat bäst-före-datum...Jag tillredde den för ett bra tag sedan, pulverpåse för 1 gallon i en 5-liters plastdunk. Trots att den framkallaren var oanvänd vid framkallningen så tror jag att bäst-före-datum passeras redan efter ett par månader! Att framkallaren också hade gulnat lite var nog ytterligare ett tecken på det...
Så när jag jämför Tri-X filmen jag framkallade igår och det tidigare framkallade filmerna (men tagna med samma kamera/optik) så tycker jag att resultatet är klart bättre nu!
Bild 4) En man och hans Fiat - får han sålt nåt tunnbröd? (Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)
Bilden ovan tänkte jag låta ingå i min kollektion med bilder på den pimpade Fiat 500 som jag har i albumet Forza Italia! bland mina vanliga bilder här på Fotosidan. Hoppas den platsar här i bloggen också!
Till sist - Bengt: jag såg en bild tidigare du hade i din blogg som visade när du sköljer filmen -
Så här gör jag, jag har en sköljslang till Paterson-dosan som jag inbillar mig ger en bättre genomströmning i dosan vid sköljning. Men det kanske bara är ett sätt av flera!
Bild 5) Äntligen sköljning!
Tills nästa blogg -
/B