Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Om man väntar i 50 år...

I går hittade jag en halvt exponerad oframkallad rulle i kylen som jag inte vet riktigt när jag plåtade. När jag framkallat den insåg varför jag inte hade haft någon brådska med framkallningen, vilken jag normalt brukar klara av samma dag som jag fotograferat. Bilderna var mest ganska oinspirerade miljöbilder, vilket i och för sig inte är så ovanligt. Det var bland annat några bilder ned mot bygget av Liljeholmskajen som säkert kommer att funka som tidsdokument när höghusen är på plats.

Många av mina bilder är av den karaktären, alltså miljöbilder där det inte händer så mycket. Men jag säger som Gunnar Smoliansky sa när jag snackade med honom: ”Om man väntar 50 år blir alla bilder bra.” Det ligger en hel del sanning i detta tror jag, om inte bra så tenderar i alla fall många bilder att få ett värde som tidsdokumentation. Speciellt i en stad där det pågår förändringar hela tiden.

Det är ju ganska märkligt egentligen, åtminstone är det så för mig, att man över tid ofta ledsnar på bilder trots att de är tagna efter konstens alla regler och föredrar att titta på gamla rent dokumentära bilder. Jag har några böcker med gamla Stockholmsbilder som aldrig upphör att fascinera, även om de som sagt mest visar upp gamla miljöer som försvunnit och tidstypiska människor som säkert också är försvunna de flesta av dem.

Jag tror att vi lätt går vilse i det sökta i jakten på den perfekta bilden och missar det helt unika med fotografiet, dess förmåga att i all enkelhet visa något som är. Dessa bilder kan ofta bli viktiga när de senare visar något som var. Eller för att åter citera Gunnar Smoliansky: ”Om man väntar i 50 år blir alla bilder bra.”

Inlagt 2013-04-16 11:15 | Läst 3057 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag har ju upptäckt det här när jag börjat rota i mina gamla gömmor. Bilderna behöver inte vara särskilt märkvärdiga för att med tiden bli riktigt intressanta.
Svar från alf109 2013-04-16 11:52
Visst är det så J-O.
-affe
Tänkvärda ord! Visst är det så! =)
Ha det så gott!
Svar från alf109 2013-04-16 12:55
Tack ska du ha Heléne.
-affe
Visst är det så! Ponera att grävmaskinerna på din bild inte varit hydrauliska och av lin-typ samt hetat Landsverk, Åkerman etc, då hade bilden garanterat varit intressantare.

/Stephan
Svar från alf109 2013-04-16 12:55
Eller så blir den intressantare när höghusen är på plats redan om några år.
-affe
Under 1970, 1980, och 1990-talen laddade jag svartvit finkornig film från 30,5m rullar. det blev billigt per skott, så billigt att jag sköt hej vilt på allt i min omgivning - lite som dagens digitalfotografer. Det mesta gick raka vägen ner i negativfoldrar efter en hastig titt på negativen. Gissa om det ärt kul att ta fram och skanna nu, och gissa om det är bra att det inte var digitalfiler - då hade det mesta varit delitat för länge sedan. Nu handlade det istället om ett extremt hållbart analogt material. Om min son eller eventuella barnbarn tar fram negativfoldrarna om sådär 50-100 år, så kan dom göra samma sak med de bilder som intresserar.
Om bilder skall bli bra efter 50 år, så vill det till att dom finns kvar.
Svar från alf109 2013-04-16 15:21
Jo, det är en av fördelarna med den "gamla" tekniken att när man väl har framkallat och satt negativen i sina ark och pärmar behöver man inte göra så mycket mer. Jag hittade gamla negativ från min mors barndom på vinden i Värmland när jag röjde ur huset, dom var över 70 år och hade legat i ett kuvert på kallvinden med allt detta innebär i temperaturväxlingar osv. Men negativen var som nya, så de tål en hel del bara man sköljer dem ordentligt efter fixeringen.
-affe
syntax 2013-04-16 15:49
Jag har varit med om precis samma sak. Min sommarvilla Hasselvik på Åland är ett släktlandställe. Vi är tredje generationen. Förra sommaren hittade jag min mors gamla negativ från 1930-talet. Hon plåtade med en Ikonta 6x9 med Novar Anastigmat 4,5/10,5cm.
De stora negativen var förvarade på samma sätt som du beskriver, och i sina pappersfoldrar, precis som fotohandlaren hade levererat den framkallade filmen. Resultatet av skanningen blev riktigt högklassigt - och det var fantastiskt roligt att se hur hon och hennes väninna tillbringade de varna 1930-talssommrarna när de var i 18-åråldern.
Har 4 pärmar fulla med negativ från början av 60-talet, en del har jag bara sett en gång och det var när de sattes in i pärmarna. Kanske dags att börja scanna......
Men helt riktigt är som du påpekar att bilderna vinner på att bli äldre, har en bok om Linköping med fotografier mellan 1920- 1970. Tittar ofta på dem och det är bara att njuta.
Hälsn//Rolf
Svar från alf109 2013-04-16 15:22
Bara att sätta igång och skanna, det dyker garanterat upp överraskningar. :)
-affe
Kloka ord Affe.

Jag tycker också om att fota byggen tex. Dom bilderna kommer vara värda mycket för MIG om 30 år om jag lever då. Tyvärr har jag slarvat bort många av mina gamla negativ från 80-talet. Jag måste leta vidare efter dom.
Svar från alf109 2013-04-16 15:23
Jo det gäller att arkivera sina bilder, själv plåtade jag mycket färg förr och där har jag inte så mycket negativ kvar tyvärr.
-affe
Jag tror att du och Gunnar har helt rätt!! Fast jag är inte säker på att man kan jaga den "perfekta bilden". Finns den, ens om 50 år? Jag nöjer mig med att ta den bra bilden, och den jagar man ju.... fortfarande.. :)
Hmmmm, spännande med din rulle och det ser ju bra ut!! Blir nyfiken för jag har ju oframkallad rulle med Zappa, fast den ligger inte kylen och fyller snart 40. Hmmmm, den borde ju framkallas... Men 10 år till så är det bra bilder.. ;) Eller inga alls.... :( Allt gott! //Peter
Svar från alf109 2013-04-16 22:22
Det brukar vara ett gott råd att försöka framkalla så snabbt som möjligt efter exponeringen. 40 år, då får du nog förlänga framkallningstiden en del. :)
-affe
Peter-L 2013-04-16 22:27
Ja... usch, det är inte ofta jag får dåligt samvete. Körde konserten i färg också och det är nog anledningen till att den blev liggande. Tror du att det funkar? Pressad Tri-X... Framkallar inte längre, så jag får köpa tjänsten. Tips? //Peter
Svar från alf109 2013-04-16 22:57
Om du kör xtol stock och provar att förlänga tiden 30-50% borde du få något som du kan använda tror jag. Hör med Micke Borg här på fotosidan, jag har för mig att han framkallat en del riktigt gamla rullar.
-affe
Ps. ser att du inte kör själv, så snacka med någon som kan göra det åt dig. Jag skulle kunna göra ett försök men det ligger i sakens natur att det inte går att lämna några garantier i så fall. ;)
-affe
Ofta blir man glad av att läsa din blogg, man får liksom känslan av att det finns hopp för fotografin och dess utövare, inklusive (eller kanske framförallt) fotografiska amatörer som tycker det är kul att fotografera, utan att nödvändigtvis ha några högre ambitioner annat än att bli bättre i sitt bildseende.
Svar från alf109 2013-04-16 23:05
Tack ska du ha Rauni.
Det finns alldeles för många som ibland kan tyckas ha ett behov av att trycka ned andra i skorna tycker jag. Jag är ju en glad amatör själv med en speciell kärlek till det vardagliga fotograferandet. Och om någon tycker att det de gör är kul och/eller viktigt för dem, vem har då rätten att förstöra den glädjen? :)
-affe
Hej.
Idag har vi gamla bilder att titta på, inte bara i böcker utan även i album och skokartonger- bilder som lever vidare för att det bara är att ta upp dom, se och känna.
Kan våra barnbarn få se hur vi idag lever i vårt grannskap, hur vardagen för mormor och morfar såg ut? Jag är orolig. Vem har tekniken eller för den delen tiden att rota igenom gamla hårddiskar och cd-skivor i morfars dödsbo. Visst kan vi printa ut bilder men hur många gör det när det är så bekvämt att se dom på platt-tv. Bara vi inte är en bildhistoriskt död generation- risken finns. Dom där 50 åren finns dom om 50 år.
Ha de!
Svar från alf109 2013-04-17 00:05
Jo jag tror att det är problemet när man inte automatiskt får ett (relativt) åldersbeständigt original. Det verkar som utvecklingen med det digitala gått lite fort i förhållande till detta med hur man säkerställer arkivering. Jag själv till exempel har inga backuprutiner för mina digitala bilder utan de finns på en hårddisk som förmodligen är oläsbar om inte allt för många år. Just detta att digitalfilerna har potential att leva hur länge som helst men att de kräver kontinuerlig omlagring och handpåläggning för att göra det är lite bekymrande. Vem kommer att backa upp hårddiskarna med jämna mellanrum när fotografen inte längre kan göra det. Och vad händer om en mellanliggande generation inte är intresserad?
-affe
Bra tänkt...man ser inte skogen för alla träd. Fotografering kan ju vara så mycket, och framför allt kan man ju vilja så olika med olika bilder. Behöver inte vara att olika personer vill olika, man själv vill olika också.
Tidsdokument är spännande, och de mest spännande kan ibland vara de mest alldagliga, taget ur vardags livet. Det är oerhört lätt att glömma.
Mvh, Inger
Svar från alf109 2013-04-17 12:28
Visst är det så Inger.
Tack för din kommentar.
-affe
Tog en rulle utgången Fortepan 200 120 i går som jag nu skall framkalla...
Skanna och fixa till gamla analoga bilder är skoj. Ofta räcker det med att 20-30 passerat år för att återseendet av en bild skall bli ett trevligt möte för en själv. Det återkallar minnen.
Jättestor skillnad på hållbarheten hos färgfilmsnegativ. För mej har Kodakcolor Gold visat sig hållbara. I dumsnålhet körde jag ofta med Extrafilm, som visade sig vara betydligt sämre. http://www.fotokonst.net/html/gatufoto_internationell_7.html
Svar från alf109 2013-04-17 12:30
Jo när det gäller färgfilm skiljer det säkert en hel del i kvalitet, men kanske även i kvaliteten hos labben. En taskigt fixerad och/eller sköljd svartvit film är ju inte heller någon höjdare direkt, samma problem finns säkert även med färg. :)
-affe
Ofta tycker jag att bilden måste ligga till sig lite, eller motivet snarare
mvh
Morgan Larm
Svar från alf109 2013-04-17 22:00
jo man skall inte vara för snabbt framme med papperskorgen, vare sig den digitala eller analoga. :)
-affe
Fast jag vet inte om det bara räcker med ålder...
Tror att det måste finnas andra kvaliteer i bilden än att den bara e gammal om den skall hålla att bli gammal...
Tycker jag alltså! :)
/B
Svar från alf109 2013-04-17 16:42
Jo visst är det så, men ganska mycket av det man tycker är bra idag kommer garanterat att vara ointressant om 50 år och tvärt om. :)
-affe
Vi kanske tillhör den lyckliga (eller en av de lyckliga) generationen som har tillgång till det förflutna på detta sätt. Backa bakåt till våra förfäder, vad visste de om äldre tider? Jo det som muntligt berättades och traderades. Vad vet de i framtiden om det förflutna i släkt och familj, dvs vår nutid? Lika lite om de här domedagstongångarna kring arkiveringen besannas. Om det nu inte är så att lagom mycket fragment blir kvar,så att det är spännande att rota i.
Svar från alf109 2013-04-17 21:20
Jag anser inte att det handlar om domedagstongångar, för min del behövs kanske något mer drastiskt för att ta till sådana uttryck. Men jag skulle inte ha något emot en seriös diskussion runt detta med lagring, och observera att det är inte någon analog vs digital diskussion jag efterlyser. Med den logiken skulle man givetvis även kunna hävda runstenarnas förträfflighet visavi pappret. Men som sagt jag tycker att ganska många förhåller sig till detta som om det inte finns några problem.

Ett minst lika stort närrelaterat problem är ju hur man skall kunna selektera i den ofantliga informationsmängd som borde bli resultatet om/när allt lagras i något "moln", det torde tillföras miljontals bilder bara från mobiler varje dag i bara lilla Sverige?
janolof 2013-04-17 21:31
Ok, jag kanske i min formuleringslusta använder väl yviga uttryck, men jag var mest ute efter att betrakta det hela i ett längre perspektiv. Som du antyder, hur ska vi välja, hur vet vi vad man i framtiden kommer att efterfråga och vem skall göra den selektionen, både på det personliga planet och i ett större perspektiv.