Bofoto2
Aktiv medlem
elgenper skrev:
Monica, det var jag som startade den här, nu något urspårade, diskussionen, och jag tycker att ungefär det bästa som kunde hända den var att en företrädare för väktaryrket kommer in och ger oss sin syn på saker och ting. ......
Och min uppfattning är att om vi som fotograferar inte bara låter oss fösas undan på felaktiga grunder utan lugnt och bestämt talar om vad som faktiskt gäller, så kan väktaren ta intryck och förhoppningsvis ha lärt något som missades i hans utbildning. Det var ju faktiskt vad som hände med den som konfronterade mig.
Därför efterlyste jag också ett kortfattat, tydligt och "officiellt" papper av vid behov visa upp. Kortfattat och tydligt inte för att väktare skulle behöva mer lättlästa texter än andra, utan för att de helt enkelt inte har tid att läsa långa texter när de har ett bevakningsuppdrag.
Vad tycker Du, Monica? Är det en vettig väg, eller ser Du någon bättre lösning? ........
Per...........
För dom som vill "släpa" runt på ett papper med rättigheter är det nog ok att fotosidan skriver nåt.
Jag misstänker nog att det med upplysningen som väktaren fick inte gick in vad som gäller utan att han fick mothugg och därför gav sig.
Alltså troligen agerar likadant nästa gång.
Ett bättre agerande är att direkt begära namn på väktaren och framförallt inte bråka och skrika.
Du som fotograf är inte skyldig att berätta om dina rättigheter, däremot är väktaren "skyldig" dvs har "angripit" dig och då bör man begära namn som ett motgrepp.
Och anmälan ska man definitivt göra mot väktaren i fallet Tomas Gustavsson med "norpa mobilen i bilen" och oxå regionchefen "hon bara försvarade hans agerande"
Det ser jag som allvarligast att en väktarregionchef försvarar väktaren.
Fotografera väktaren om denne inte uppger namn, för att bevisa vem det var i efterhand kan nog vara svårt.
Monica med(trots?)sina 200 poäng verkar agera i kårandans tecken enligt mig med grundskolepoäng.
Eller??????