Annons

Försvara rätten att fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Eller rättare sagt jag är så pass kunnig att jag insett riskerna med att bedömma innetemperaturen på en bil att jag låter bli utom under vintern. Har själv lämnat min hund i bilen i kanske tio minuter en kall vårdag och under tiden hann tempen stiga långt över vad som är hälsosamt för hunden. Efter det så lämnas han aldrig själv annat under vintern.

Men bortsett från det så är det de listade problemen som man som hundägare måste inse att man ställer medmänniskor och väktare inför.
Det finns enkla metoder att ha bilen ventilerad och ändå låst, så det finns egentligen ingen anledning för en hundägare att behöva riskera att utsätta sin hund för värmeslag (eller sina medmänniskor för huvudbry).
 
Det beror på hundras. Sommartid är det många gånger helt öppen baklucka som gäller och då måste hunden sitta i bur. Något som inte finns till alla bilmodeller.

Även i det fallet så kan det fortfarande vara olämpligt ifall hunden hamnar i direkt solljus. Skugga är något som är sällsynt på parkeringsplatser.

Mvh
Maverick
 
Det är ju olämpligt överhuvudtaget att ha en hund lös i en bil, så bur är nästan att betrakta som obligatoriskt. Man behöver inte ha en specialsydd bur för sin bil, utan det går ofta bra med en utställningsbur (som man lämpligen förankrar på något sätt).
 
Nu tror jag inte att alla väljer bil efter huruvida de har hund eller inte. Inte heller tycker jag det är en bra idé att avstå från hund bara för att man inte har en kombi. De flesta halvkombis har nät som skiljer bagagedelen från passsagerardelen. Men det hjälper ju inte om man vill ställa upp bagageluckan.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Nu tror jag inte att alla väljer bil efter huruvida de har hund eller inte.
Svårt att säga, men många gör nog det av hur det brukar se ut på bilparkeringen på hundklubbarna.

Inte heller tycker jag det är en bra idé att avstå från hund bara för att man inte har en kombi.
Nej, det vore lite tråkigt.

De flesta halvkombis har nät som skiljer bagagedelen från passsagerardelen. Men det hjälper ju inte om man vill ställa upp bagageluckan.
Det finns även burar som går att ha i baksätet. Har man en så stor hund att det inte går att ha den i en bur i baksätet så är det nog inga problem att veva ner de bakre sidorutorna halvvägs om hunden är lös. Vem vågar försöka ta sig in i en bil med en jättestor hund lös i?

Det går nästan alltid att hitta på en bra lösning. Alla alternativ är bättre än att ha en hund instängd i en varm bil.
 
PMD skrev:
Svårt att säga, men många gör nog det av hur det brukar se ut på bilparkeringen på hundklubbarna.


Jag tror inte att klubbmänniskorna är representiva för sveriges 800 000, om jag minns rätt, hundägare. Som med det mesta annat så är det bara en liten del som engagerar sig så hårt i sina hundar.


Nej, det vore lite tråkigt.


Det finns även burar som går att ha i baksätet. Har man en så stor hund att det inte går att ha den i en bur i baksätet så är det nog inga problem att veva ner de bakre sidorutorna halvvägs om hunden är lös. Vem vågar försöka ta sig in i en bil med en jättestor hund lös i?


Jo, fast det funkar nog inte för de som också har barn. Personligen är jag inte rädd för att människor ska ta sig in i min bil utan att hunden ska ta sig ut...


Det går nästan alltid att hitta på en bra lösning. Alla alternativ är bättre än att ha en hund instängd i en varm bil.

Absolut, lämna någon kvar med hunden, så gör vi, eller att inte stanna och handla när hunden är med. Så gör vi också numera för det mesta.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.