iSolen.se
Guest
... Lika lite som vi har ett fotoförbud på allmän plats har vi något förbud mot att säga ifrån att man inte vill bli fotograferad. Den ena friheten hör rätt mycket ihop med den andra.
...
Så enkelt kan man sammanfatta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... Lika lite som vi har ett fotoförbud på allmän plats har vi något förbud mot att säga ifrån att man inte vill bli fotograferad. Den ena friheten hör rätt mycket ihop med den andra.
...
Tycker du har fel där. Vi har en rätt i dag att fotografera på allmänna platser och publicera de bilderna så länge det inte är för kommersiella syften.
Håller med, men blir ändå litet undrande över människors reagerande.
De flesta av oss är "övervakade" ständigt! Via våra kortköp i olika former, varor, resande osv, via våra mobiltelefoner, via vårt internetsurfande osv, osv, osv och så registreras vi ständigt av övervakningskameror! Men det protesterar man sällan emot!
Jag tycker det e konstigt och ologiskt!
Vi människor är konstiga och ologiska
Vi är inte sällan oroliga att flyga, men sätter oss lugnt i en bil där man statistiskt löper mycket större risk att skadas. Vi oroar oss för exotiska sjukdomar som vi löper mikroskopiskt liten risk att drabbas av, men äter mat, röker och gör andra saker som närmast garanterat gör oss sjuka. Osv, osv.
Det kan framstå som konstigt eller löjligt att någon blir orolig att just du (och då menar jag vem som helst i den här tråden) tar en bild av dem. Men tänk på att de inte känner dig. De har ingen aning om vem du är eller vilka motiv du har. Och min mycket starka misstanke är att de reaktioner som ibland uppstår ofta beror på helt andra saker än att det togs en bild - fotografen råkade bara bli någon man kan avreagera en allmän irritation på.
Jag tvivlar starkt på att någon har tillräckligt mycket civilkurage för att spöa upp den som inte reser sig upp för äldre på bussen. Det vore nog en överdos av civilkurage, i och för sig, så det är nog bara bra.Lagen kommer aldrig reglera att man reser sig upp för äldre på bussen. Eller om man hälsar eller inte hälsar i vissa situationer.
Gör du det fel kan du mycket väl få stryk även om du följt lagen.
Jag kan intyga det. 1985 träffade jag en finländare i Dar es Salaam som hade kört hjälpsändningar (lastbilskonvoj) till nåt område i Etiopien, i FNs eller Röda Korsets regi. De körde bara på natten och var noga med att kamouflera konvojen på dagarna.Jag var själv i Etiopien under Mengistu-tiden då landet var en bisarrt Sovjet-influerad "lydstat" (1986). Träffade faktiskt Röda Korsets katastrofkoordinator Sven Lampell i Addis, eftersom jag då var intresserad av att arbeta med Röda Korsets transportfordonen men det blev inte av utan jag åkte hem. Jag tror inte de hade det så lätt där Röda Korset vid denna tid av precis samma skäl som i Biafra.
Det är väl knappast någon som har ifrågasatt att fenomenet oroliga eller irriterade motiv finns?Det kan framstå som konstigt eller löjligt att någon blir orolig att just du (och då menar jag vem som helst i den här tråden) tar en bild av dem. Men tänk på att de inte känner dig. De har ingen aning om vem du är eller vilka motiv du har. Och min mycket starka misstanke är att de reaktioner som ibland uppstår ofta beror på helt andra saker än att det togs en bild - fotografen råkade bara bli någon man kan avreagera en allmän irritation på.
Jag tror dock att de upprörda männen (för det är väl nästan aldrig kvinnor som kommer och klagar över att de har blivit fotograferade?)
Det är väl knappast någon som har ifrågasatt att fenomenet oroliga eller irriterade motiv finns?
Kruxet är vad man ska göra om en avfotograferad person (eller en person som tror att den har blivit avfotograferad) kommer och kräver radering. Ja, du har övertolkat mig grovt om du tror att jag rekommenderar att man då ska sätta igång en konflikt i en sådan situation. Man vinner föga på att vara skrikig och aggressiv mot en person som är skrikig och aggressiv.
Man kan dock fundera lite på vad följden blir om man alltför lättvindigt raderar bilder på begäran av folk som har råkat komma med på ens bild. Lär vi dem inte då att det är rätt och riktigt att protestera mot det samt att det är rätt och riktigt att fotografen raderar bilden?
...
Jag tror dock att de upprörda männen (för det är väl nästan aldrig kvinnor som kommer och klagar över att de har blivit fotograferade?) extremt sällan går så långt som till handgripligheter. ...
...Där hade man nog fått rejält med stryk om man hade fotograferat någon ovillig.
Suck, då tar vi det väl igen, då.Jag tolkade dina tidigare inlägg i alla fall som att du knappast var undfallande utan istället tog diskussionen när någon kommer och är upprörd. Att du vill hävda din rätt istället för att vara smidig och överslätande.
Kanske, men förutsättningen jag ställde upp var att alltför lättvindigt radera bilder på begäran. En rimlig raderingsbegäran kan jag (som jag har tjatat om i flera inlägg redan) tänka mig att gå med på.Följden lär bli en trevligare fotosituation för efterföljande fotografer. Inte helt fel. Att det lönar sig att ha kontakt med fotografer och att det ger lite insikt i vad det är som fotograferas.
Antagligen för att jag inte var där.Varför hävdade du inte du din rätt?
Suck, då tar vi det väl igen, då.
Det finns för dig alltså inga alternativ än de du ställer upp i det av mig citerade?
Man kan vara smidig och överslätande utan att radera bilder, t.ex.
Hävda min rätt vill jag förstås, men det står alltså inte i motsats till att vara smidig.
Kanske, men förutsättningen jag ställde upp var att alltför lättvindigt radera bilder på begäran. En rimlig raderingsbegäran kan jag (som jag har tjatat om i flera inlägg redan) tänka mig att gå med på.
Varför hävdade du inte du din rätt? Det kanske var läge att utbilda alla inblandade?
Etiopien har inte Panoramafrihet.
http://lmgtfy.com/?q=panoramafrihet&l=1Nu har väl Etiopien inte särskilt mycket frihet överhuvudtaget. Fast vad tusan menar du med panoramafrihet?
Den inställningen tycker jag är alltför undfallande. Det är mycket bättre att konversera med den klagande så att man kan övertyga den att fotografering på offentlig plats är en viktig yttrandefrihetsfråga. Det får gärna ta lång tid, men en diskussion är alltid mycket bättre än att bara ge upp.Nej, jag tycker inte man ska argumentera med folk som inte gillar att bli fotade. Bilderna man tog är inte viktiga men däremot möjligheten att få fortsätta med gatufoto är det.
Det låter nästan som att de ofredar sina motiv. Det finns lagar mot sånt som inte har så mycket med fotografering att göra.Jag har sett några oartiga och påträngande fotografer i Stockholm, hoppas de inte blir fler.
Den inställningen tycker jag är alltför undfallande. Det är mycket bättre att konversera med den klagande så att man kan övertyga den att fotografering på offentlig plats är en viktig yttrandefrihetsfråga. Det får gärna ta lång tid, men en diskussion är alltid mycket bättre än att bara ge upp.
Ju mer en del personer får som de vill (radering av bilder på dem) desto sämre blir möjligheterna till gatufoto i framtiden.
Det låter nästan som att de ofredar sina motiv. Det finns lagar mot sånt som inte har så mycket med fotografering att göra.