Annons

Försvara rätten att fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)
TTG skrev:
genom en massa bortförklaringar och genom att vägra uppge väktarens namn.
Detta är ett av de stora problemen med att vi får fler och fler väktare i samhället, i stället för poliser. De, och deras chefer, kan gentemot enskilda medborgare "gömma sig bakom" sitt privata bolag eftersom dessa inte på något vis lyder under offentlighetsprincip och andra bestämmelser, så som t.ex. polisen gör. I fall som detta, måste den enskilde först få den myndighet som styr över verksamheten intresserad, så att denna *eventuellt* i sin tur kan börja luska i fallet.
 
Kanske lite sent men tänk på att en raderad bild på ett minneskort normalt går att få tillbaka ganska enkelt så länge den inte skrivits över.

Även om det skrivits till minneskortet så kan bilderna ligga å en annan plats och ändå gå att få tillbaka.

Det kan ju underlätta identifiering med ett foto...
 
jorgene skrev:
Detta är ett av de stora problemen med att vi får fler och fler väktare i samhället, i stället för poliser. De, och deras chefer, kan gentemot enskilda medborgare "gömma sig bakom" sitt privata bolag eftersom dessa inte på något vis lyder under offentlighetsprincip och andra bestämmelser, så som t.ex. polisen gör. I fall som detta, måste den enskilde först få den myndighet som styr över verksamheten intresserad, så att denna *eventuellt* i sin tur kan börja luska i fallet.
Håller helt med. ingen önskvärd utveckling
 
Arctic skrev:
Kanske lite sent men tänk på att en raderad bild på ett minneskort normalt går att få tillbaka ganska enkelt så länge den inte skrivits över.

Även om det skrivits till minneskortet så kan bilderna ligga å en annan plats och ändå gå att få tillbaka.

Det kan ju underlätta identifiering med ett foto...

jag har letat men inte hittat den. tror att den lagrat bilden i telefonens minne. men han jobbar väl fler dagar
 
pery skrev:
Jag ser inget från "andra sidan" här. Finns det inga fotograferande väktare på Fotosidan? Skäms ni över era kollegor och håller en låg profil?

Jodå, vi finns. Men tidigare i tråden idiotförklarades hela vår yrkesgrupp så varför ska vi skriva något här?

*väktare med 200 högskolepoäng*
 
Just därför behövs vettiga väktare som säger sitt så inte diskussionen blir ensidig och utvecklas till en häxjakt om det vill sig illa.
 
Damocles skrev:
Just därför behövs vettiga väktare som säger sitt så inte diskussionen blir ensidig och utvecklas till en häxjakt om det vill sig illa.

ja jag välkomnar en väktares syn på saken. Inte bara i mitt fall utan på hela problematiken.
 
mohei skrev:
Jodå, vi finns. Men tidigare i tråden idiotförklarades hela vår yrkesgrupp så varför ska vi skriva något här?

*väktare med 200 högskolepoäng*
Tyckte jag var ganska tydlig när jag skrev: "Ett praktexempel på ett rötägg som skämmer ut hela väktarkåren". Ett *enskilt* rötägg, alltså. En enskild som skämmer ut de bra.

Och varför skulle du skriva här? Ja, kanske för att förklara för oss hur en väktare kan få ett (till synes, så som det berättats) totalt frispel och tjoa om att han skulle "vara förbjuden att fotgrafera", tillgripa annans egendom med våld och sedan radera dennes bilder.

Det borde väl du klara, med dina 200 högskolepoäng? ;-)
(Även om jag inte riktigt inser vad har det med saken att göra hur många högskolepoäng du har? 200? Tss, det har väl jag också, så det är ju inget bevis på intelligens... :)
 
jorgene skrev:
Tyckte jag var ganska tydlig när jag skrev: "Ett praktexempel på ett rötägg som skämmer ut hela väktarkåren". Ett *enskilt* rötägg, alltså. En enskild som skämmer ut de bra.

Och varför skulle du skriva här? Ja, kanske för att förklara för oss hur en väktare kan få ett (till synes, så som det berättats) totalt frispel och tjoa om att han skulle "vara förbjuden att fotgrafera", tillgripa annans egendom med våld och sedan radera dennes bilder.

Det borde väl du klara, med dina 200 högskolepoäng? ;-)
(Även om jag inte riktigt inser vad har det med saken att göra hur många högskolepoäng du har? 200? Tss, det har väl jag också, så det är ju inget bevis på intelligens... :)

Och det är denna typ av inlägg som gör att jag inte har lust att skriva i forumet...
Och att högskolepoäng inte har med intelligens att göra visade du just.

Mina högskolepoäng tog jag upp så att ni andra skulle förstå att väktare kanske inte är så korkade som ni tror. Vi är många i branschen med egna företag, högskolestudier, högskoleexamen osv osv.
 
mohei skrev:
Och det är denna typ av inlägg som gör att jag inte har lust att skriva i forumet...
Och att högskolepoäng inte har med intelligens att göra visade du just.
Jamen, spänn av lite...
Ser du inte de dubbla smileysarna?
Kommentaren om intelligens var väl snarast menad som självironi.

Suck, vilka lättstötta människor det finns... :-(
 
jorgene skrev:
Och varför skulle du skriva här? Ja, kanske för att förklara för oss hur en väktare kan få ett (till synes, så som det berättats) totalt frispel och tjoa om att han skulle "vara förbjuden att fotgrafera", tillgripa annans egendom med våld och sedan radera dennes bilder.

Men Jörgen, Monica verkar ju vara en sansad människa. Hur skulle hon kunna eller vilja förklara (eller ännu mindre försvara) varför en, till synes, helt korkad och allt annat än sansad praktidiot kan få frispel bara för att hon råkar arbeta med samma sak?

Precis som i alla yrkeskårer finns det inom väktarkåren både begåvade och mindre begåvade utövare.

För övrigt håller jag med om att rötägget ska polisanmälas. Helt oacceptabelt beteende.
 
mannbro skrev:
Hur skulle hon kunna eller vilja förklara (eller ännu mindre försvara) varför en, till synes, helt korkad och allt annat än sansad praktidiot kan få frispel bara för att hon råkar arbeta med samma sak?
"Förklara" var dåligt val av ord.
Vad jag avsåg var mer "ge din syn på saken".

Och jag är helt med på att denne väktare naturligtvis är ett undantag. Problemet är att följderna blir så allvarliga när just väktare inte vet sina befogenheter, eller kan/förstår de lagar de åberopar och genomdriver. Hade man som privatperson gjort detsamma mot trådskaparen, som väktaren här påstås ha gjort, så hade man ju (med all rätt) åkt dit så det bara visslar om det. Misshandel, skadegörelse, egenmäktigt förfarande (raderade foton), olaga hot och gud vet vad som kan bli aktuellt?
 
Senast ändrad:
Hur ska Monica kunna ge sin syn på saken?
Om en elektriker får ett frispel och eldar upp ett hus med vilje skulle jag (som är elektriker) inte kunna ge min syn på saken. Idioter finns överallt, i alla yrkesgrupper. Jag förstår Monica till fullo.
 

Jo nog fan finns det idioter bland oss fotografer det är ju mer än uppenbart... Och som fotograf kan man ju inte annat än undra hur i H**TE dom är funtade dom där paprazzerna... Precis som jag som bussförare ibland när jag läser om kassa förare undrar om dom ens har körkort igentligen... Och på precis samma sätt kan jag inte låta bli att vara lite nyfiken hur en vettig väktare resonerar och funderar när ett sånt här ämne kommer upp till diskussion... oavsett om högskolepoängen är 15 eller 3000... Men vill man inte skylta sina åsikter här och få kritik ska man väl kanske inte sätta ett inlägg från början. för då får man nog nästan räkna med att följdfrågor uppkommer... men det är bara min lilla åsikt det... och den är fritt att tycka vad man vill om, både öppet här eller om man sitter hemma och mumlar i skägget...

Och för att förtydliga så att missförstånd slipper uppstå så är det väl lika bra att jag förklarar på en gång att Ja det var ett seriöst inlägg med en underton av både skämt och lite sarkasm.

//Bussförare HELT utan högskolepoäng. ;)
 
Tråkig händelse Tomas. Jag tycker du gör rätt som polisanmäler för att få det prövat. Låter som att det kan vara fråga om både olaga intrång och egenmäktigt förfarande. Kanske ofredande. Helt rätt att låta polisen ta en titt på det.
 
Arne S skrev:
Tråkig händelse Tomas. Jag tycker du gör rätt som polisanmäler för att få det prövat. Låter som att det kan vara fråga om både olaga intrång och egenmäktigt förfarande. Kanske ofredande. Helt rätt att låta polisen ta en titt på det.

Ja det blir en anmälan. Tack Arne
 
Nome Nescio skrev:
Måste inflika med att vi mötte en väldigt sympatisk väktare igår.

Jag och Mackan stod och fotograferade flygplan på finalen vid Arlanda, precis framför banan. En väktare från flight security kom och påpekade att det var parkeringsförbud där vid stod. Samtidigt så tippsade han oss om vart att flight spotters står i normala fall står.

Nu hade vi varit där och dömt ut platsen pga att bildvinklarna blev tråkiga, så vi frågde om det var ok om vi flyttade bilen och gick tillbaka till samma ställe. Han hade inget att invända om , men kommenterade i samma mening att om någon "tipsade" Flight Security så skulle vi nog ses igen.

Min bedöming av mötet var att han viste exakt vad vi fick och inte fick göra. När det var klart att bilen skulle flyttas så var han väldigt trevlig.

En annan reflektion var att de var faktist två bilar, den andra parkerade en bit bort och klev aldrig ur, förmodligen för att kunna larma till centralen ifall vi var "Terrorister".

Om man ska vara noggrann så var det antagligen en skyddsvakt, vilket man får hoppas på att de har en liten mer mogen inställning med tanke på att de är beväpnade i stor utsträckning på flygplatser.

Varje sådan person skall vara märkt huruvida de är väktare, skyddsvakt eller ordningsvakt. Det skiljer i utbildning och befogenheter.

Mvh
Maverick
 
Monica, det var jag som startade den här, nu något urspårade, diskussionen, och jag tycker att ungefär det bästa som kunde hända den var att en företrädare för väktaryrket kommer in och ger oss sin syn på saker och ting. Jag vågar nog säga att jag försökt vara noga med att INTE bidra till att den spårade ur till någon sorts allmänt hackande, men tydligen var det en övermänsklig uppgift.

Men många av inläggen framhåller ju också att man inte skall dra en hel kår över en kam för att någon råkat ut för något mindre lyckat ingripande. Jag tror faktiskt de nyanserade fortfarande är i majoritet, och vi tycker att Du borde kunna ha mycket vettigt att bidra till diskussionen med.

Med det menar jag inte att Du p g a Ditt yrke skall avkrävas synpunkter på en viss händelse, där Du dessutom bara har ena partens beskrivning att gå efter (och detta gäller givetvis även min egen historia). Det är helt orimligt; jag själv skulle aldrig försvara vissa paparazziövergrepp bara för att jag också har en kamera...

Du företräder en yrkesgrupp vars uppgift är att i någon mening upprätthålla lag och ordning, och det kan inte hjälpas att detta är en verksamhet med en stor inbyggd konfliktrisk. Som jag faktiskt skrev i ett av mina tidigare inlägg är det tur för alla oss andra att några trots detta är beredda att välja yrket och bidra till skyddet av liv och egendom. Det är inte fjäsk när jag skriver detta, det är min ärliga uppfattning sedan långt före "min" lilla incident, och jag har inte ändrat åsikt p g a den.

Men alla seriösa yrkesutövare brukar ju vilja arbeta på ett korrekt sätt och följa de regler som omgärdar yrket, och det gäller säkerligen även väktare. Och där tycker jag mig ha sett tecken på att just när det gäller hantering av fotograferande kan det finnas en viss okunskap hos en del av Dina kolleger; det var detta mitt första inlägg egentligen handlade om. Och min uppfattning är att om vi som fotograferar inte bara låter oss fösas undan på felaktiga grunder utan lugnt och bestämt talar om vad som faktiskt gäller, så kan väktaren ta intryck och förhoppningsvis ha lärt något som missades i hans utbildning. Det var ju faktiskt vad som hände med den som konfronterade mig.

Därför efterlyste jag också ett kortfattat, tydligt och "officiellt" papper av vid behov visa upp. Kortfattat och tydligt inte för att väktare skulle behöva mer lättlästa texter än andra, utan för att de helt enkelt inte har tid att läsa långa texter när de har ett bevakningsuppdrag.

Vad tycker Du, Monica? Är det en vettig väg, eller ser Du någon bättre lösning? Du bör ha bättre förustsättningar än de flesta av oss för att komma med synpunkter på detta (inte på enskilda "väktarhistorier").

En sak vet jag i alla fall: det sämsta sättet att lösa det här är om de båda inblandade kategorierna slutar prata och börjar skrika och svärta ner. Låt oss alla försöka låta bli det!


Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Här är ett parallellfall med det vi diskuterat i denna tråd.

Pappa lovar dotter som inte kan gå, att filma Carola på Liseberg. Han vet inte att fotoförbud råder och blir så klart tillsagd (inget fel i det). "Tjafs" uppstår och han filmar då i stället, för senare samtal med ledningen, gruppen med väktare, då de inte vill uppge något namn. Då brakar det löst, med arrestlokal, (påstådd) misshandel och tillkallande av polis. Pappan anmäler vakterna, utredningen läggs ned och nu överklagar åklagaren detta beslut.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=662702
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.