Jag har stött på ett par gånger att folk blivit upprörda när jag fotat, men då har det handlat om människor med uppenbara psykiska problem. En äldre herre som såg ut som en övervintrad hippie (under 1.70 lång, och kanske 60 kilo) rusade fram och kallade mig "jävla fascist" och hotade med att "slå skallen av mig". Jag funderade på att fråga om han ville ha en stege för att nå upp, men eftersom han inte verkade må jättebra så valde jag bara att gå därifrån. Har hänt ett par gånger att folk frågat; en gång blev jag ombedd att ta bort en bild vilket jag gjorde, men damen (en situation Stockholm-försäljare jag fotograferade poserade sen stolt med en kollega och gav mig en mycket bättre bild.
Jag tror att en av anledningarna att folk är såpass negativa till gatufoto (speciellt om fotografen använder en stor systemkamera) är att bilden av media har förändrats de senaste åren. En gång i tiden så sågs stora kameror som ett tecken på "riktiga" journalister, och media hade en viss respekt och trovärdighet. Det var lite häftigt att bli fotad av en journalist; tänk om jag kommer med i tidningen! Nuförtiden så associerar många stora kameror till papparazzis eller buzzfeed; tänk om jag kommer med i en "Top ten people who look like retards" lista. Sen tror jag att det finns en viss ospecificerad rädsla för att fotografen ska vara någon form av pervo som plåtar till sin.... hmmmm... "privata samling".
Som många varit inne på här så tror jag att det lättaste sättet att hantera folk som blir upprörda är att vara öppen, tillmötesgående och proffsig. Jag ser alltid till att vara välklädd när jag kör gatufoto. Om någon reagerar, ta alltid initiativet och fråga om de vill se bilden INNAN de hinner säga något (om möjligt). Vi påverkas extremt mycket av andras beteenden; om någon verkar defensiv förutsätter vi lätt att de har något att dölja. Om jag direkt börjar citera min lagliga rätt att ta bilder av folk så låter det som jag måste förlita mig på lagen för att jag vet att jag gör något moraliskt fel. Om jag däremot beter mig som ett proffs som är jätteglad över att jag just tagit dagens bästa bild och vill visa den för modellen... tja, då tänker många att de blivit fotade av ett proffs som just tagit en bra bild på dem. De flesta gillar den tanken. Jag har faktiskt märkt att jag ibland får ett BÄTTRE bemötande när jag har kameran framme. Kanske främst av bildsköna unga damer (som jag över lag är ganska ointresserad av att fota på gatan), men ändå. Beter man sig proffsigt så är de flesta trevliga, beter man sig som man har något att dölja så blir man ofta behandlad därefter.