Nu är vi visserligen väldigt OT, men det där är väl ändå inte sant. Eller har du några belägg som jag aldrig har stött på?
Jag är flygtekniker i botten och arbetade på Linjeflyg på Bromma från 1969 och 1972. Bland mina arbetskamrater fanns ett antal som varit med både i Kongo runt 60 och senare 1968-69 i Biafra-kriget, där de deltog i den största luftbro världen då sett efter andra världskriget. En del hade varit anställda vid Transair som var det svenska flygföretag som nog blev mest anlitat av kyrkor och Röda korset. Transair flyttade senare till Malmö, en inte helt oviktig omlokalisering.
Flygchef var under dessa år en viss Carl Gustaf von Rosen. Hans son Erik (som är född samma år som jag (1950) var en av mina närmaste arbetskamrater i tillsynsdockan på Bromma. Även Erik kom sedan att delta i de matbombningar som gjordes i Etiopien.
Under mina år på Linjeflyg hörde jag ofta alla dessa berättelser om vad de varit med om. De återkom ofta till detta om att man med egna ögon sett att man flög in allt möjligt under falsk flagg på nätterna.
Det här var under kalla kriget och Sovjet stod på Nigerianska federationens sida och väst på Biafras. Mycket stod på spel och Biafra fick inte hjälp att bryta sig loss gratis utan det handlade om framtida oljekoncessioner då oljan fanns efter Biafras kust.
Man gjorde allt som stod ens makt att bistå Biafra. C.G. von Rosen bidrog på sitt originella sätt genom att se till ett antal nedmonterade sportflygplan MFI-9B Militrainer flögs från Malmö till Frankrike för att utrustas med offensiva vapen (raketer). Sedan fraktades de vidare för att med stor framgång delta i kriget på Biafras sida. Är det någon som tror att man flaggade upp detta som transport av vapen? Är det någon som tror att det var en tillfällighet att just Transair transporterade dessa flygplan till Biafra? MFI (Malmö flygindustri och Transair var båda lokaliserade till Malmö och C.G. von Rosen var som sagt flygchef hos Transair och tillika den som skulle sätta upp detta flygvapen i Biafra.
Jag vet själv att jag hörde en historia om att man mellanlandat i Frankfurt och var nervösa för att tyskarna skulle vara för frågvisa. Just på MFI-9B Militrainer fanns alltså förberett för beväpning under vingarna (fästen och eldragning).
Malmö Flygindustri och MFI-9B Militrainer
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malmö_flygindustri_MFI-9
Transair (TSA) officiell sida
http://www.transairsweden.com/
http://www.transairsweden.com/biafrastory.php
Vi har alltså en personalunion av all sköns äventyrare och lycksökare (både svenska och internationella) som både arbetar med transporter av civila och militära varor och det blev till slut problematiskt eftersom Nigeria till sist förbjöd nattliga flygningar då man inte litade på vare sig Röda Korset eller andra.
Till slut sköt man ner en av Transairs DC7
r och då upphörde Transairs insatser i luftbron. Biafra krossades till slut 1970 och då upphörde all flygning från Sao Tomé och Fernando Poo.
Nigeria bans Red Cross aid to Biafra
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/june/30/newsid_3733000/3733321.stm
Läs gärna Världen Nigeria och Biafra - sanningen som kom bort av Ulf Himmelstrand (svensk författare som var på plats under denna tid).
Poängen min är att Röda Korset här kom att bli så komprometterat att man sedan under 70-talet inte ser något skydd av symbolen i Etiopien - Somaliakonflikten och därför tar bort markeringen på fordonen för etiopierna sades skjuta på just dessa fordon. Även Carl Gustaf von Rosen får betala priset med sitt liv då han uppfattas som en part i målet som måste stoppas. På något sätt känns ju det rätt logiskt om än förfärligt.
Det gör att även idag så respekteras inte längre nödvändigtvis dessa symboler för fri lejd. Men som sagt, det gör de ju inte heller i Stockholms norra förorter och det gäller ju uppenbarligen fotografer också.
Jag var själv i Etiopien under Mengistu-tiden då landet var en bisarrt Sovjet-influerad "lydstat" (1986). Träffade faktiskt Röda Korsets katastrofkoordinator Sven Lampell i Addis, eftersom jag då var intresserad av att arbeta med Röda Korsets transportfordonen men det blev inte av utan jag åkte hem. Jag tror inte de hade det så lätt där Röda Korset vid denna tid av precis samma skäl som i Biafra.